معماری داخلی با شیشه های رنگی

  • 21 فروردین 1398
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
معماری داخلی با شیشه های رنگی

شیشه های رنگی در معماری سنتی ایرانی در ارسی ها با طرح های گره چینی و قواره بری در خانه های سنتی ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند. از شیشه های رنگی علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری و وارد کردن حس شور و نشاط  در خانه های ایرانی، گستره ای از رنگ های مختلف را به خانه های ایرانی وارد کرده که در مواردی حالات درونی ساکنان و کاربران این خانه های سنتی بوده است. از دیگر مواردی که از دلایل استفاده های شیشه های رنگی در خانه های ایرانی مطرح شد ه است، دور کردن حشرات از فضای داخلی خانه است.

شیشه های رنگی به عنوان یکی از عناصر زیباسازی در فضای داخلی منازل مطابق با سبک های دکوراسیون داخلی متفاوت به کار می روند. امروزه تولید و طراحی انواع شیشه های رنگی با تنوع بالا به گونه ای است که قابل استفاده برای تزیین قسمت های مختلف از جمله سقف، دیوارها، ستون ها و در فضای اتاق های منازل مسکونی می باشد.

شیشه های طرح دار رنگی، یک اثر هنری جذاب می باشد. شیشه ها به صورتی چشم نواز نور را از خود عبور می دهند و فضای داخل خانه را زیبایی خاصی میبخشند. علاوه بر این شیشه های رنگی کاربری های بی شماری در خانه دارند.پنجره با شیشه های رنگی برای حمام و سرویس های بهداشتی بسیار مناسب هستند، زیرا نور را عبور می دهند در عین حال حریم خصوصی این فضاها را نیز حفظ می کنندبه وسیله ی شیشه های رنگی کانون توجه ایجاد کنید.


ویژگی استفاده از شیشه های رنگی برای دکوراسیون منزل :

۱-توجه به طراحی مناسب داخلی منازل با استفاده از شیشه های رنگی مرغوب و زیبا علاوه بر زیبا سازی محیط در دلباز شدن فضا نیز تاثیر بسزایی می گذارد.

۲-عوامل دکوراتیو اگر به صورت هماهنگ با سبک دکوراسیون غالب منازل انتخاب شوند در نهایت یک محیط هیجان انگیز و شاد با زیبایی قابل توجه ایجاد می کنند.

۳-علاوه بر این کاربرد شیشه های رنگی تزیینی به صورت مناسب و با چیدمان مطلوب به عنوان پوششی برای قسمت های ناقص در ساختمان نیز به کار می روند.

۴-استفاده از شیشه های رنگی به عنوان یک وسیله تزیینی با کاربری متفاوت آن سبب می شود که فضا از حالت یکنواختی خارج شده و به صورت یک محیط جذاب تبدیل شود.


معماری مدرن داخلی با شیشه رنگی :

پنجره با شیشه ی رنگی و طرح دار، در عین حفظ حریم خصوصی، نور فیلتر شده ی زیبایی برای نشیمنگاه لب پنجره تأمین می کند. شیشه های رنگی در کنار حفظ امنیت و حریم، بسیار زیبا و کاربردی هستند. توجه کنید که رنگ سبز استفاده شده در شیشه ی پنجره در پرده نیز به کار رفته است.

شیشه های رنگی روشن و مات در بالای درب ها بر ترکیب رنگی و اندازه ی فضا تأثیر مثبتی گذاشته اند. شیشه های طرح دار بدون رنگ برای فضاهای خنثی که در جزئیات معماری آنها اغراق شده است بسیار مناسب هستندیکی از مشخصه های سبک کرفتزمن (پیشه وری) درب ورودی بزرگی است با افزودن صحنه های زیبا با شیشه های رنگی، خیره کننده تر شده است.

شیشه های رنگی همچنین می توانند با نورپردازی ترکیب شوند. درست همانطور که نور آفتاب رنگ های پنجره با شیشه ی رنگی را نورانی می کند، نور پس زمینه ی لامپ با شیشه ی رنگی نیز این ورودی را روشن کرده است.

استفاده از شیشه های رنگی در بخش های مختلف خانه :

۱-شیشه های رنگی در فضای ورودی خانه :

.با استفاده از شیشه های رنگی طرحدار متناسب با رنگ در ورودی می توانید زیبایی حیرت انگیزی به منزل خود ببخشید؛ به طور مثال در این تصویر با استفاده از رنگ آبی آرامش خاصی به فضای ورودی تزریق شده است. چنانکه می بینید هماهنگی رنگ توانسته میان عناصر مختلف تعادل به وجود بیاورد و معمار موفق شده عناصری با ویژگی ها و کاربردهای مختلف را به نحوی کنار هم قرار دهد که مکمل یکدیگر باشند

 

۲-استفاده از شیشه های رنگی در نشیمن :


استفاده از شیشه های رنگی در پنجره های امروزی هم امکان پذیر است و می تواند دکوراسیون منزل شما را از این رو به آن رو کند. اگر دوست دارید در طول روز از نور طبیعی استفاده کنید اما نور زرد و شدید آفتاب آزارتان می دهد، می توانید با استفاده از هنر ویترای شیشه پنجره تان را رنگ آمیزی کرده و نوری لطیف را به خانه تان دعوت کنید.

 

۳-شیشه های رنگی در سرویس بهداشتی :


استفاده از این شیوه در معماری مدیترانه ای و اسپانیایی متداول می باشد. دیگر مانند گذشته نمی توان به سادگی از دکوراسیون و طراحی سرویس های بهداشتی گذشت. پنجره ای با شیشه های رنگی برای سرویس بهداشتی ایده ای منحصر به فرد است؛ زیرا نور را به حد کفایت عبور می دهد و در عین حال حریم خصوصی این فضا را نیز حفظ می کند. شیشه های رنگی در کنار حفظ امنیت و حریم، بسیار زیبا و کاربردی هستند.

 

۴-شیشه های رنگی در اتاق خواب :


داشتن یک اتاق خواب که با هویت و شخصیت فردی که در آنجا زندگی می کند اگر هماهنگ باشد، می تواند احساس آسایش و آرامش بیشتری در او ایجاد کند. شیشه رنگی با داشتن تنوع رنگی شاد و زیبا می تواند در داشتن یک اتاق خواب رنگی و شاد روحیه بسیار خوبی به کودکانمان بدهد.


انواع طرح های شیشه های رنگی

شیشه های رنگی با طرح های سنتی و طرح های مدرن، دربرخی از انواع شیشه های تزیینی دارای طرح های فانتزی هستند که برای تزیین اتاق خواب کودکان نیز انتخاب مناسبی محسوب می شوند.

شیشه های رنگی ممکن است دارای طرح های برجسته یا ساده باشند که در این صورت برای هدف مورد نظر و کاربرد خاص خود در منازل دسته بندی می شوند.

رنگ های مختلف در ساخت شیشه های رنگی یا استفاده از رنگ های خاص این نوع شیشه های رنگی دکوراتیو را با کاربرد بیشتری همراه می سازد. گستره رنگی بالا برای برخی از انواع شیشه های رنگی سبب کاربردی تر شدن این وسیله تزیینی برای منازل می شود.

معماری داخلی با شیشه های رنگی
4 از 4 رای