مطالب مفید در زمینه پوشش ضد حریق

پوشش ضد حریق

پوشش ضد حریق

پوشش‌های ضد حریق بر روی سازه‌ ها، جهت جلوگیری از انهدام آنها در هنگام آتش سوزی استفاده می‌شود. ‌پوشش‌های ضد حریق در کل برای محافظت از سازه‌های فلزی و بتنی طراحی شده‌اند.  کاربرد  اصلی این پوشش‌ها آن است که، هنگام آتش سوزی در مقدار زمان معین، سازه به دمای تخریب ( دمای بحرانی ) نرسد. مدت زمان حافظت از سازه به ویژگی‌های آن از جمله نوع آلیاژ،   شکل هندسی‌، نوع کاربری ، نوع حریق احتمالی، فاصله از ایستگاه آتش نشانی و افراد در حال کار و خروج (فرار)  وابسته است.

با در نظر گرفتن اصل مکانیکی  لزوم پوشش ضد حریق اسکلت فلزی ساختمان ها دربرابر حریق به عنوان مهمترین بخش محافظت غیر عامل همواره  می با یست مد نظرکارشناسان و طراحان سازه قرار بگیرد. اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی در برابر حریق از متداول ترین روشهای محافظت سازه در زمینه مهندسی حریق به شمار می آید.در عمل پوشش ضد حریق اسکلت فلزی عمدتا ستون ها و تیرهای اصلی جهت عایق سازی قابهای سازه ای موردتقویت قرار می گیرند. سطوح دیوارها، سقف و کف از دیگر موارد در مقاوم سازی غیرعامل در مقابل حریق می باشند که در موارد خاصی مورد عایق سازی قرارمی گیرند.

مزایای استفاده از پوشش ضد حریق :

۱- نسوز بودن

۲- حفظ شکل ظاهری و عدم به وجود آمدن ترک در مواجهه با افزایش دما 

۳- سبک بودن به منظور عدم تحمیل بار اضافی به سازه

۴-چسبندگی خوبی با فلزی پیدا می کنند و در هنگام آتش سوزی چسبندگی نیز حفظ می گردد

۵-در هنگام اتش سوزی گاز سمی و خطرناک از خود تولید نمی کنند 

۶-مقاومت مکانیکی مناسب به منظور حفظ شکل ظاهری و سلامت پوشش تا پیش از قرار گرفتن در معرض حریق به منظور حفظ کارآیی در هنگام آتش سوزی

۷-مقاومت مناسب در برابر شرایط محیطی و جوی و امکان تعمیر آسان  

۸- اجرای آسان 

انواع پوشش ضد حریق اسکلت فلزی مقاوم در برابر حریق جهت محافظت غیر عامل سازه:

۱-مواد پاششی معدنی 

۲-رنگ های منبسط شونده 

۳-بورد ها و پنل های ضد حریق 

 

۱- مواد پاششی معدنی  :

در این روش سازه ساختمان با پاشش مواد معدنی مقاوم به حریق برای مدت زمان معینی محافظت می شود.  میزان ضخامت پاشش مواد بستگی به طراحی سازه و مدت زمان مورد نیاز مقاومت در برابر حریق دارد.

استفاده از این پوشش ها به دلیل اطمینان از صحت عملکرد و دقت اجرا از رنگ ها و بوردها رایج تر است همچنین نسبت به دو پوشش دیگر از خواص مقاومتی بهتری برخوردار می باشند و می توانند سازه را تا چهار ساعت در مقابل حریق عایق کنند. این مواد به روش پاششی اجرا می شوند.

 

کاربرد پوشش ضد حریق  :

۱-مقابله با حریق هیدروکربنی، سلولزی و انفجار ناشی از آن

۲-مقاومت در برابر سایش و به موجب آن کاربرد گسترده آن در امر ساخت و ساز

۳-به سبب سبک و مقرون و به صرفه بودن کاربرد فراوان در ساختمان سازی

۴-استفاده فراوان در نیروگاه ها و پالایشگاه ها

۵-پارکینگ ها و استخر ها

۶-انواع سازه های بتنی و فولادی

۷-صنایع پتروشیمی

۸-سوله سوخت

۹-مراکز صنعتی شیمیایی

۱۰-تونل ها

۱۱-کارخانه جات صنعتی

 

رنگ های منبسط شونده:

این پوشش ها معمولاٌ بر پایه آب یا حلال می باشند و  با ضخامت حداکثر ۶ میلی متر اجرا می شوند.   در درجه حرارت های ۲۷۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد به علت وقوع یک سری واکنش های شیمیایی، گازهای خنک کننده ای آزاد نموده و با پف کردن تا حدود ۲۰ برابر ضخامت اولیه شان ازدیاد حجم داده و یک لایه عایق زغالی  تولید می کنند و از سازه ساختمان در برابر حریق حفاظت می نمایند. از این پوشش ها در شرایط خاص به منظور حفاظت از سازه های فلزی و سطوح داخلی ساختمان استفاده می شود. 


کاربرد پوشش ضد حریق :

۱- در محیط های داخلی

۲-سازه هایی که شکل ظاهری آنها دارای اهمیت می باشد

۳-سازه هایی که اشغال فضا در آنها دارای اهمیت است یا سازه دارای فضای محدود می باشد

۴-سازه هایی که در آنها زمان حرف اول را میزند

۵-  سازه هایی که بار مرده آنها بالا می باشد

۶-سازه هایی که ایمنی و بهداشت در آن ها دارای اهمیت است

 

برد و پنل های ضد حریق :


این مواد فضای کمی اشغال می‌کنند. از مقاومت بالایی برخوردار هستند و امکان‌زیبا را به اجرا می‌دهند. جنس این مواد از کلسیم سیلیکات بوده و در مقابل رطوبت مقاوم هستند.

کاربرد برد و پنل های ضد حریق در دیوارهای داخلی و خارجی؛ پارتیشن و دیوارو سقف کاذب می توان از انتشار حریق در سازه جلوگیری کرد.

  • 13 مرداد 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

پوشش ضد حریق
5 از 5 رای