زودگیر کننده بتن

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

شرکت بتن شیمی خاتم

شرکت بتن شیمی خاتم

شرکت بتن شیمی خاتم تولید کننده انواع افزودنی های بتن و فرآورده های مصرفی در صنایع مختلف عمرانی،نفت و گاز،پتروشیمی،سد و تونل بوده و تولیدات شرکت دربرگیرنده بالاترین سطح کیفی جهت مصارف عملیات بتنی و موا...

سخت بتن

سخت بتن

شرکت سخت بتن بهین اترک با نام تجاری ALENDER تولید کننده انواع پودر های سخت کننده سطح ( هاردنر خشک پاش ، آرملات و بتن منقش ) انواع افزودنی های بتن مانند الیاف تقویت کننده بتن ، روان کننده بتن ، ژل میکر...

مطالب مفید در زمینه زودگیر کننده بتن

زود گیر کننده بتن

زود گیر کننده بتن

افزودنی زود گیر کننده بتن با نام شات کریت، سریع کننده زمان گیرایش سیمان است و به صورت پودر در بازار موجود می باشد. از این افزودنی زود گیر کننده بتن  برای کسب مقاومت های زود یا گیرش سریع بتن و دوغاب استفاده می شود. این افزودنی زود گیر کننده بتن ، در بتن پاششی به روش خشک، با مصالح آماده پاشش مخلوط می شود و به محض افزودن آب در سر لوله بتن پاش با سیمان موجود واکنش داده و باعث گیرش سریع آن می شود  .


مزایای استفاده از زود گیر کننده بتن :

۱- افزودنی زود گیر کننده بتن باعث جبران سرعت کاهنده هیدراتاسیون سیمان در دماهای پایین می گردد.

۲- افزودنی زود گیر کننده بتن باعث، کاهش عمل آوری بتن و دوره حفاظت مورد نیاز و اجازه دادن برای برداشتن زودتر قالب ها، دادن امکان به طرف قرارداد برای مطابق شدن با جداول ساخت و ساز مشخص شده را فراهم می کند.

۳- افزودنی تسریع کننده بتن باعث کاهش زمان توقف سازه (از این رو افت های بهره وری حداقل می گردد) می گردد و متوقف سازی برای تعمیرات و بازسازی و پیشرفت زمان هنگامی که سازه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۴- کاهش فشار هیدرولیکی روی قالب ها با استفاده از افزودنی تسریع کننده بتن.

۵- بسته شدن مؤثرتر نقاط نشتی خطر زا در برابر فشار هیدرولیکی با استفاده از افزودنی زود گیر کننده بتن.


زود گیرکننده بتن به چهار دسته تقسیم می شوند :

۱-تسریع­ کننده‌ها (تندگیرکننده­ ها)

 ماده افزودنی است که زمان گیرش و آغاز تغییر حالت مخلوط بتن از خمیری به جامد  را کاهش می­دهد . به عبارت دیگر، تسریع­کننده‌ها (تندگیرکننده ­ها) آهنگ سفت‌ شدن بتن و افت روانی (اسلامپ) آن را سرعت می‌بخشند.

۲-زودگیرکننده ­ها :

افزودنی زود گیر کننده بتن ، بتن­پاشی (شاتکریت) نیز نامیده می­شود که در حین پاشش یا پیش از پاشش به مخلوط افزوده می­شود تا شتابی بسیار سریع در گیرش یا سخت­شدن مخلوط پاشیده شده پدید آورد محدوده زمانی عملکرد زود گیر کننده های بتن­ پاشی بسیار کوتاه ­تر از تسریع­ کننده های (تندگیرکننده­های) متعارف بتن است.

۳-آنی­ گیرکننده ­ها:

آنی ­گیر کننده­ها نوعی زودگیرکننده هستند که زمان گیرش خمیر سیمان (سفت­ شدن) را به شدت کاهش می­دهند (حدود ۶۰ ثانیه) و گیرش آنی  پدید می­آورند. آنی ­گیرها برای انسداد نشت آب (نشت ­بندی) یا پاشیدن بتن بر روی جداره­های مرطوب به کار می­روند.

۴-زود سخت‌کننده‌ ها :

زودسخت ‌کنند‌ه طبق تعریف ماده افزودنی است که, با یا بدون تاثیر بر روی زمان گیرش, روند کسب مقاومت­های کوتاه­ مدت بتن را شتاب می­دهد. (تسریع می­کند).


کاربرد زود گیر کننده بتن :

۱-نگه داری موقت یا دائمی در تونل ها و سازه های زیر زمینی

۲-تثبیت صخره ها در راه سازی و معادن 

۳-تزریق دوغاب در زمین های ضعیف و سست 

۴-تثبیت سطوح شیبدار 

۵-دوغاب مصرفی در حفاری یا تزریق دوغاب سیمان و بتن کفی برای پرکردن پشت سازه های بتنی

  • 6 آذر 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه