کفپوش بتنی و واش بتن

واش بتن 30*60 ماهان

صفحه 1 از 1

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

پوشش ساختمان قضات

پوشش ساختمان قضات

توزیع و اجرای انواع کف پوش و دیوار پوش و سقف فروش انواع رابیتس و توری و ایرانیت و...

گروه معماری آفنداک

گروه معماری آفنداک

گروه معماری آفنداک با بیش از 15 سال فعالیت مستمر در حوزه معماری و دکوراسیون داخلی اقدام به واردات و فروش پارکت لمینیت های اروپایی و با کیفیت نموده است

دانش سرام

دانش سرام

توریع کاشی و سرامیک جهت همکاران و پروژه های ساختمانی از کارخانجات صبا کاشی،کاشی آسیا، پردیس یزد و سیمین... از درب کارخانه عرضه کاشی و سرامیک ارزان با بسته بندی کارتن و شرینگ کامل،در انواع سایزها

بازرگانی تایل استون

بازرگانی تایل استون

فروش کاشی و سرامیک

موزاییک ماهان

موزاییک ماهان

تولید و عرضه انواع قطعات بتنی و فرآورده های سیمانی بصورت استاندارد محصولات متنوع بتنی در واحد های تولیدی این مجموعه به شرح ذیل می باشد: ۱- واحد تولید کفپوش های واش بتن ۲-واحد تولید کفپوش های پلیمری و ...

مطالب مفید در زمینه کفپوش بتنی و واش بتن

کفپوش واش بتن چیست و انواع آن کدامند؟

کفپوش واش بتن  چیست و انواع آن کدامند؟

کف‌پوش واش ‌بتن همان بتن شسته‌ای است که در کف سازی‌های محوطه، پارک و … استفاده می‌گردد. کف‌پوش واش بتن یکی از کف‌پوش‌های بتنی است که بتن آن از ترکیب سنگ‌دانه‌های رنگی و طبیعی، چسب بتن، پودر سنگ، الیاف و دیگر افزودنی بتنی بر روان کننده نوترال پلی کربوکسیلاتی بتن، در انواع ابعاد، طرح، رنگ و نقش تولید می‌گردد. این موزاییک به روش‌های مختلفی تولید می‌گردد که روش‌های پرسی و ویبره، بیشتر مورداستفاده می‌باشند.

در روش تولید پرسی بعد از ترکیب مواد اولیه، آن را در لایه زیرین قالب میز پرس می‌ریزند و روی آن را با ملات ماسه سیمان می‌پوشانند. با استفاده از فشاری که دستگاه پرس وارد می‌کند، موزاییک دولایه با رویه سنگ‌دانه‌ای تولید می‌شود که بعد از عبور از اتاق بخار نسبت به شستشوی آن اقدام می‌شود. در روش تولید ویبره، بتن حاصل را داخل قالب‌های پلاستیکی می‌ریزند و بعد از آنکه از روی میز ویبره عبور کرد، وارد اتاق بخار می‌شود. سپس بعد از ۲۴ ساعت از قالب خارج‌شده و با فشار آب، لعاب‌های سیمانی که روی سنگ‌دانه‌ها است پاک‌شده و نمای سنگ‌دانه‌ها تمیز و زیباتر می‌شود.

مزایای کف‌پوش واش بتن

  • مقاومت این کف‌پوش در برابر سرما و نفوذ آب بسیار بالاست و دچار یخ‌زدگی و ترک‌خوردگی نمی‌شوند.
  • در تولید این نوع موزاییک از سیمان پرتلند با عیار ۴۰۰ استفاده می‌شود.
  • مقاومت فشاری بتن شسته بسیار بالاست.
  • سنگ‌دانه‌ها در سطح موزاییک تراکم یکنواختی دارند.
  • به دلیل چسبندگی بالای سنگ‌دانه‌ها به بتن امکان جدا شدن سریع آن‌ها وجود ندارد.

انواع فرآیند ساخت کف‌پوش واش بتن

در ادامه به انواع مدل های ساخت کف‌پوش واش بتن اشاره شده 

 

کف‌پوش واش بتن ویبره 

برای تولید این کف‌پوش ابتدا مخلوط سیمان، سنگ‌دانه، پودر سنگ و آب را درون قالب ریخته، سپس آن را روی میز ویبره قرار می‌دهند تا در اثر لرزش حباب‌های درون مخلوط از بین رفته و تراکم آن افزایش یابد. پس‌ از اینکه کف‌پوش واش بتن به مقاومت نسبی دست‌یافت، آن را از قالب خارج نموده و توسط فشار آب سطح آن به‌صورت برجسته درمی‌آید.

کف‌پوش واش بتن درجا 

قبل از ورود ماشین‌آلات تولید موزاییک به صنعت ساخت‌وساز، کف‌پوش واش بتن به‌صورت درجا ساخته می‌شد. در این روش مخلوط بتن آماده درون قالب‌های موردنظر ریخته شده و بعد از صاف کردن سطح و شستشوی آن با فشار آب، سیمان اطراف سنگ‌دانه‌ها شسته شده و قسمتی از سطح سنگ‌ها برجسته می‌گردد. این موزاییک به دلیل عدم دارا بودن فرمولاسیون دقیق ساخت، در کوتاه‌ترین زمان ممکن کیفیت خود را ازدست‌داده و سنگ‌دانه‌های آن از بتن جدا می‌شود.

کف‌پوش واش بتن پرسی 

در ساخت نوع کف‌پوش واش بتن پرسی ابتدا ۵۰ درصد قالب را با مخلوط آماده و مابقی را با ماسه، سیمان و مقدار کمی آب پرکرده و پرس می‌نمایند. پس از عملیات پرس، مخلوط متراکم از قالب خارج‌شده و به مدت یک روز در اتاق بخار نگهداری می‌شود. بعدازآن سطح شستشو داده می‌شود. پرس پرقدرت‌تر منجر به افزایش تراکم و مقاومت موزاییک می‌گردد.

کف‌پوش واش بتن مدرن یا آنتیک 

در تولید کف‌پوش واش بتن ماشینی، انتخاب مواد اولیه با حساسیت و دقت بالا صورت می‌گیرد. سنگ‌دانه‌ها باید استانداردهای لازم در خصوص ضریب سایش در برابر سیمان، جذب آب، مقاومت فشاری و رنگ یکنواخت برخوردار باشند. مواد اولیه این محصول شامل پودر میکرونیزه، پیگمنت‌های رنگی، سنگ‌دانه‌ها، سیمان، آب و سایر افزودنی‌ها می‌باشند.


کاربرد کف‌پوش واش بتن

در صنعت ساختمان‌سازی از کف‌پوش واش بتن برای پوشش کف ساختمان و انواع محوطه‌ها استفاده می‌شود. هر نوع کف‌پوشی ویژگی‌های خاص خود را دارد و مناسب مکان‌های خاص می‌باشد. بعضی از کف‌پوش‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر سرما و گرما برای محیط بیرون ساختمان مناسب هستند.

کاربرد اصلی کف‌پوش واش بتن عبارتند از:

  • پله‌های محوطه 
  • جدول و جوی آب رو
  • نما 
  • موزاییک حیاطی
  • موزاییک پرسی
  • انواع کف‌پوش‌های پازلی
  • انواع موزاییک‌های پلیمری و …
  • 9 فروردین 1399
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

کفپوش واش بتن چیست و انواع آن کدامند؟
5 از 2 رای

کفپوش بتنی چیست؟ معایب، مزایا و کاربرد آن در ساختمان کدامند؟

کفپوش بتنی چیست؟ معایب، مزایا و کاربرد آن در ساختمان کدامند؟

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی، در ساخت همه‌ی ساختمان‌ها محسوب می‌شود. نقش بتن برای ساخت سازه‌ی اصلی بنا، زیرساخت‌های اصلی و همچنین زیرسازی‌های مختلف بوده است. امروزه از بتن نه‌تنها در ساخت بدنه بنا، بلکه درزمینهٔ دکوراسیون داخلی و خارجی بنا نیز استفاده می‌شود. یکی از استفاده‌های بتن، به‌عنوان کف‌پوش در طراحی و دکوراسیون داخلی است. بتن‌های سبک تحت نام‌های مختلفی مانند هبلکس،  سیپورکس و پرلکس ارائه می‌شوند و نقش بسیار پررنگی در کاهش وزن کلی ساختمان در صورت استفاده از بتن به‌عنوان کف‌پوش دارند.

کف‌پوش بتنی در سبک‌های مختلف معماری و طراحی، مانند سبک‌های صنعتی و مدرن و حتی سبک‌های روستایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. کف‌پوش‌های بتنی به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد بتن، گزینه‌ی بسیار متمایز و منحصربه‌فردی، نسبت به کف‌پوش‌های دیگر هستند. علاوه بر این، نمای ظاهری کف‌پوش‌های بتنی سبب شده که به‌سرعت محبوبیت بالایی در بین طراحان دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال به دست آورند. از کف‌پوش‌های بتنی هم به‌صورت مخلوط یکدست و هم  به‌صورت کاشی‌های بتنی از پیش آماده، در سطح کف فضای موردنظر استفاده شود. کف‌پوش بتنی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر وزن بالا، شرایط محیطی و موارد مختلف دارد. طول عمر بالای این محصول و امکان به‌کارگیری آن در هر فضایی از خانه و ساختمان، از دیگر ویژگی‌های این کف‌پوش منحصربه‌فرد است.

رنگ اصلی بتن با کمترین قیمت ممکن، خاکستری مات است و این رنگ واحد و خنثی، به‌راحتی با هر رنگ غالب در دکوراسیون فضای داخلی هماهنگ می‌شود و نتیجه مطلوبی می‌دهد. با وجود این، امروزه با استفاده از رنگ‌های اسیدی و اکرلیک، کف‌پوش‌های بتنی در رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند که می‌توانند پاسخگوی هر نوع سلیقه و سبکی باشند. رنگ‌های اکلریک بر روی بتن سطحی یکنواخت و براق و شفاف ایجاد می‌کنند و محدودیت رنگ کمتری دارند، درصورتی‌ که رنگ‌های اسیدی به علت نفوذ در بافت بتن و واکنش با آن، جزئی از بتن شده و ظاهری مات به محصول می‌دهند. براقی ایجادشده براثر رنگ‌های اکلریک، روی سطح کف‌پوش بتنی، نمایی شفاف و سطحی مشابه با رزین ایجاد می‌کند. کف‌پوش‌های بتنی که ازلحاظ قیمت نسبت به انواع دیگر این محصول گران‌تر هستند، ظاهر و پرداخت‌های متفاوتی دارند، خرده‌سنگ‌های داخل ترکیب بتن نیز پس از خشک شدن قابل‌مشاهده است و نمای منحصربه‌فردی به فضا می‌دهد. علاوه بر این می‌توان از خرده‌سنگ‌های متفاوت‌تر و دارای نمای منحصربه‌فرد در ترکیب مخلوط بتن استفاده کرد و کف‌پوشی متفاوت و زیبا ایجاد کرد.


مزایای استفاده از کف‌پوش بتنی

  1. سرعت اجرای بالا
  2. طول عمر بالا و مراقبت آسان
  3. راحتی تمیز کردن کف‌پوش بتنی با استفاده از دستمال مرطوب و شوینده‌های عادی
  4. مقاومت بالا در برابر وزن، خراشیدگی و آسیب‌های محیطی
  5. تنوع رنگ و بافت در سطح کف‌پوش بتنی
  6. عایق حرارتی در کف ساختمان به علت خاصیت جذب گرما
  7. مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی و حوادث طبیعی
  8. قیمت بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با کاشی یا چوب
  9. هزینه پایین نگه‌داری، تعمیر و تمیز سازی
  10. سازگار با محیط‌زیست 
  11. امکان ایجاد کف‌پوشی یکدست با نمایی منسجم
  12. امکان ایجاد بافت‌های مختلف براثر به‌کارگیری متریال مختلف مخلوط
  13. رنگ‌آمیزی بر روی سطح آن و ایجاد سطحی با شفافیت و یا ماتی دلخواه و بافت‌های مختلف مشابه با مرمر، سنگ، چوب و یا موارد دیگر

معایب استفاده از کف‌پوش بتنی

  1. امکان جذب رطوبت در صورت عدم زیرسازی مناسب
  2. سطح بیش‌ازحد سخت و امکان آسیب دیدن افراد و اشیا در صورت افتادن بر روی آن
  3. امکان کپک و قارچ زدن کف‌پوش در صورت مجاورت با رطوبت
  4. نیاز به سیستم گرمایش از کف برای گرم نگه‌داشتن کف بتنی

نکته مهمی که در مورد کف‌پوش بتنی وجود دارد این است که  اگر تصمیم به‌اضافه کردن و به‌کارگیری کف‌پوش سیمانی در سطح موردنظر دارید، باید در همان ابتدای کار در مورد تمامی ویژگی‌های این کف‌پوش مانند رنگ، تراکم، بافت و موارد دیگر به توافق برسید، چون امکان اصلاح و تغییر بعد از اجرا وجود ندارد. البته بعد از اجرا، امکان رنگ کردن سطح کار وجود دارد که مسلماً باحالتی که رنگ با بتن ترکیب‌شده باشد دارای تفاوت‌هایی خواهد بود. درصورتی‌که از کف بتنی موجود می‌خواهید استفاده کنید، باید سطح موجود را تا رسیدن به سطحی یکدست، صیقل داده و درنهایت پولیش دهید. کف‌پوش بتنی پولیش خورده می‌تواند نمای کف را بسیار منحصربه‌فرد و زیبا کند.

کاربرد کف‌پوش بتنی

کف‌پوش‌های بتنی در اکثر فضاهای داخلی مانند اتاق‌های نمین و خواب، سرویس‌های بهداشتی و حمام، راهروهای ورودی و سالن‌های خانگی و عمومی (مانند سالن‌های غذاخوری و ورزشی) آشپزخانه و هر فضای دیگری استفاده می‌شود. کف‌پوش بتنی با اکثر متریال‌های به کار گرفته‌شده در هر دکوراسیون داخلی نظیر چوب، فلز، کاشی، شیشه، پارچه مبلمان و پرده‌ها (پرده زبرا، پرده‌ کرکره و...)، بافت‌های مختلف و موارد دیگر، هماهنگی و هارمونی زیبایی پدید می‌آورد.


  • 8 فروردین 1399
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

کفپوش بتنی چیست؟ معایب، مزایا و کاربرد آن در ساختمان کدامند؟
4/2 از 5 رای