دیرگیر کننده بتن

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

شرکت بتن شیمی خاتم

شرکت بتن شیمی خاتم

شرکت بتن شیمی خاتم تولید کننده انواع افزودنی های بتن و فرآورده های مصرفی در صنایع مختلف عمرانی،نفت و گاز،پتروشیمی،سد و تونل بوده و تولیدات شرکت دربرگیرنده بالاترین سطح کیفی جهت مصارف عملیات بتنی و موا...

سخت بتن

سخت بتن

شرکت سخت بتن بهین اترک با نام تجاری ALENDER تولید کننده انواع پودر های سخت کننده سطح ( هاردنر خشک پاش ، آرملات و بتن منقش ) انواع افزودنی های بتن مانند الیاف تقویت کننده بتن ، روان کننده بتن ، ژل میکر...

مطالب مفید در زمینه دیرگیر کننده بتن

دیرگیر کننده بتن

دیرگیر کننده بتن

افزودنی‌های بتن دیرگیر کننده، برای کاهش سرعت فرآیند آبگیری در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزودنی‌های بتن دیر گیرکننده، باعث به تاخیر انداختن زمان گیرایی بتن می‌شوند. البته  برخی سیمان‌ ها نیز خاصیت کندگیر کننده دارند .

نوعی افزودنی بسیار قوی کندگیر کننده بتن است که برای ایجاد تاخیر درزمان گیرش بتن وکاهش حرارت هیدراتاسیون سیمان وهمچنین جلوگیری از افت سریع اسلامپ ودرنتیجه افزایش زمان کارایی بتن به ویژه درهوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

این مواد برای کاهش سرعت فرایند آبگیری در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر این مواد باعث به تاخیر انداختن زمان گیرش بتن می‌شوند. البته باید توجه داشت که برخی سیمان‌ ها نیز خاصیت دیر گیرکننده دارند.

انواع دیر گیر کننده بتن :

۱-دیر گیر کننده بتن مایع :

افزودنی کار آمد که پس از افزوده شدن به بتن موجب ایجاد تأخیر در زمان گیرش می شود و سرعت روند پیشرفت واکنش هیدراسیون را کم می کند. همچنین استفاده از دیرگیر کننده بتن مایع امکان ساخت بتن های در حجم بالا میسر می سازد.


۲-دیر گیر کننده بتن پودری :

دیرگیر کننده بتن پودری فرآیندی کار آمــد با ساختار کریستالی می باشـد که پس از افزوده شدن به بتن موجب ایجاد تأخیر در زمان گیرش می شود و سرعت روند پیشرفت واکنش هیدراسیون را کم می کند .

 

کاربرد دیر گیرکننده بتن :

مواد افزودنی دیرگیرکننده بتن در بتن ریزی‌های حجیم مانند سدها استفاده می‌شود. همچنین این مواد برای جلوگیری از ترک‌های ناشی از گیرش در بتن ریزی‌های پشت سر هم مناسب می‌باشدمواد افزودنی دیرگیرکننده بتنبرای حمل بتن در فاصله‌های زیاد نیز استفاده می‌شود. در بتن ریزی‌های حجیم دمای ایجاد شده ناشی از آبگیری مقادیر زیاد سیمان باعث پدید آمدن اختلاف شدید دما بین هسته میانی و سطوح بیرونی شده و منجر به بروز ترک‌های حرارتی می‌شود که برای جلوگیری از آن می‌توان از مواد دیرگیرکننده استفاده نمود.  .

 

مزایا دیر گیر کننده بتن :

۱-به تاخیر انداختن گیرش بتن

۲-مناسب برای بتن‌ریزی‌های حجیم

۳-جلوگیری از ایجاد ترکهای ناشی از گیرش در بتن‌ریزی‌های پیاپی

۴-حمل بتن در فاصله‌های طولانی

۵-در بتن‌ریزیدر هوای گرم یا بتن ریزی‌های حجیم یک امتیاز است .

۶-کاهش گرمای حاصل از هیدراتاسیون

۷-جلوگیری از ترک‌های ناشی از بتن ریزی‌های پشت سر هم و با فاصله زمانی (ترک سرد )

۸-امکان حمل بتن در فاصله‌های طولانی‌ تر

۹-ایجاد زمان لازم جهت متراکم کردن و پرداخت بتن

۱۰-شستشوی راحت ادوات بتن ریزی مانند میکسر قبل از سفت شدن و ...

معایب

۱-در صورت استفاده بیش از حد موجب ناگیرایی و خراب شدن بتن می‌شود .

 

 

 

انواع دیر گیر کننده بتن :

۱-دیر گیر کننده بتن مایع :

افزودنی کار آمد که پس از افزوده شدن به بتن موجب ایجاد تأخیر در زمان گیرش می شود و سرعت روند پیشرفت واکنش هیدراسیون را کم می کند. همچنین استفاده از دیرگیر کننده بتن مایع امکان ساخت بتن های حجیم را میسر می سازد.

۲-دیر گیر کننده بتن پودری :

دیرگیر کننده بتن پودری محصولی کار آمــد با ساختار کریستالی می باشـد که پس از افزوده شدن به بتن موجب ایجاد تأخیر در زمان گیرش می شود و سرعت روند پیشرفت واکنش هیدراسیون را کم می کند .

  • 9 مهر 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

دیرگیر کننده بتن
5 از 3 رای