کابین دوش

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

فروشگاه مرجان

فروشگاه مرجان

روشویی کابینتی پی وی سی .آینه باکس.شیرالات.توالت فرنگی.حوله خشک کن.فلاش تانک.چراغ بالای آینه.جای لیف و شامپو.رخت آویز.سطل و برس.سرویس دیواری و رومیزی بهداشتی.

مطالب مفید در زمینه کابین دوش

کابین دوش

کابین دوش

کابین دوش به اتاقک های شیشه ای گفته می شود که معمولا در سرویس های بهداشتی با دیگر اجزای سرویس قرار دارند و جهت حفظ حریم حمام از دستشویی و یا استفاده از امکانات کابین استفاده می شوند .  کابین دوش یک روش مدرن برای خانه های کوچکی است که سرویس بهداشتی و حمام دریک  فضای قرار دارند با کابین دوش می توان فضای حمام  را از هم مجزا کرد.

اغلب کابین دوش دارای درب ریلی  یا تاشو یا جمع شونده هستند و برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند، البته امروز کابین های دوش و حمام  های زیادی با کاربری های متنوع در بازار موجود هستند کسانی که تمایل به استفاده از کابین دوش دارند بر حسب نیاز و انتظاری که از حمام خانه خود دارند از کابین دوش مناسب استفاده کنند.

ویژگیهای کابین دوش :

معمولا کابین دوش دارای یک زیر دوشی با محل خروجی آب به فاضلاب، دیواره که عمدتا از شیشه هستند و محل ورودی آب به دوش یا پانل دوش. کابین های دوش در اشکال مربع، مستطیل، ربع دایره، نیم دایره، جلو گرد، جلو پخ و... ساخته می شوند و دارای ابعاد مختلف جهت استفاده در انواع سرویس ها هستند.

جنس کابین دوش عمدتا از شیشه های سکوریت نشکن، پلکسی گلس و یا آکرولیک است و برای حفظ حریم می توان از شیشه مات و طرحدار نیز استفاده کرد و یا چنان چه از شیشه شفاف استفاده می شود بوسیله پرده حمام این حریم را حفظ کرد. زیر دوشی هایی که برای اینکار استفاده می شوند باید دارای زیر آب با شاسی مقاوم باشد تا تواند وزن کابین و شخص داخل آنرا تحمل کند بهترین نوع شاسی، استیل ضد زنگ است همچنین جنس آن باید مقاوم به مواد شوینده باشد و براحتی تمیز شود و طولانی مدت تمیز بماند، جنس های زیادی برای زیر دوشی ها می توان بکار برد مانند سنگ، چوب، سرامیک که البته باید به وزن آن نیز توجه شود معمولا کابین های پرتال از جنس آکرولیک تولید می شود که گزینه‌ی مناسبی است.

کابین های دوش هم بصورت درب دار و هم بصورت بدون درب در بازار موجود می باشد. استفاده از درب برای کابین ها مستلزم رعایت محدوده باز و بسته شدن درب است البته انواع کشویی آن نیز موجود است و کار را کمی راحتر کرده است در تمام موارد استفاده از یراق آلات ضد آب و مقاوم به مکان های مرطوب الزامی است.

مزایای کابین دوش :

۱-جلوگیری از اتلاف انرژیکابین دوشبا توجه به این که یک فضای بسته ایجاد می‌کند، از خروج گرما جلوگیری کرده و انرژی کمتری مصرف می‌شود:  .

۲-جداسازی قسمت دوش از سرویس بهداشتیایجاد یک فضای بسته توسط این کابین‌ها کمک می‌کند که رطوبت و مواد شوینده به سایر قسمت‌های سرویس بهداشتی منتقل نشود: .

۳-جلوگیری از انتقال رطوبترطوبت و بخار حمام نسبت به رطوبت معمولی خطرناکتر است و ممکن است به خوردگی وسایل و تجهیزات سرویس بهداشتی منجر شود: .

۴-گرم شدن سریع داخل کابینکابین‌ها کمک می‌کنند که بخش کوچکی از حمام جداسازی شود و نیازی به گرم کردن سایر قسمت‌های سرویس بهداشتی نباشد و در نتیجه فضای داخلی کابین دوشبه سرعت گرم می‌شود:  .

۵-جلوگیری از انتقال مواد شوینده با سایر قسمت‌های سرویس بهداشتیاگرچه عدم انتقال رطوبت به سایر بخش‌های سرویس بهداشتی مهم است، جلوگیری از انتقال مواد شوینده نیز اهمیت دارد و از این طریق از لیز شدن فضای سرویس بهداشتی جلوگیری می‌شود: .

انواع کابین دوش از لحاظ ساخت :

کابین دوش  اتاقکی ساخته شده از شیشه‌های نشکن به صورت معمولی یا پیشرفته تولید شده باشند. به طور کلی انواع کابین‌ها از لحاظ ساخت به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱-کابین دوش دست ساز :

این کابین‌ها توسط فرد یا گروه‌های طراحی حرفه‌ای با استفاده از شیشه‌های نشکن و به صورت دست ساز در محل سرویس بهداشتی ساخته می‌شوند. کابین‌های دست ساز بسیار معمولی هستند و در آنها از تجهیزات پیشرفته خاصی استفاده نمی‌شود: .

 

۲-کابین دوش  پیش ساخته معمولی :

کابین دوش پیش آماده معمولی از قبل به صورت یک اتاقک شیشه‌ای در کارخانه‌های تولید کننده ساخته می‌شوند و ابزار خاصی بر روی آنها نصب نمی‌شود. این کابین‌ها از قبل آماده هستند و تنها خریدار آنها را با توجه به فضای سرویس بهداشتی خود انتخاب کرده و با شیوه‌های معمولی نصب می‌کند. جنس این کابین‌ها از شیشه نشکن بوده و تنها ممکن است یک قاب فلزی برای آنها قرار داده شود: .

 

کابین پیش ساخته پیشرفته : 

کابین ‌ها را پیشرفته ‌ترین، زیباترین و گران‌ترین گزینه در نظر گرفت که سازندگان آنها نهایت سلیقه و دست و دلبازی را در آنها به خرج داده و از تجهیزات پیشرفته مختلفی در آنها استفاده کرده‌اند. این کابین ها دارای : نمایشگرهای دیجیتال، سنسورهای حرارتی، سنسورهای رطوبت سنج، دوش‌های مختلف و هوشمند، سیستم‌های گرم کننده کف و سیستم‌های هشدار دهنده تنها بخشی از فناوری‌های جدید به کار رفته در کابین‌های پیشرفته هستند.


مدل‌های مختلف کابین دوش:

 کابین دوش از لحاظ طراحی و مدل به سه نوع مختلف تقسیم بندی می‌شود که هر کدام از آنها با توجه به سلیقه سازنده، می‌توان به شکل‌های مختلف و در طرح‌های مختلف اجرا کرد:

۱-کابین دوش نیم گرد یکپارچه : 


طراحی کابین نیم گردبه صورتی است که گوشه‌های آن به صورت نیم گرد قرار داشته و کاملاً یکپارچه ساخته می‌شود. در حقیقت شیشه استفاده شده در این کابین‌های یکپارچه است و تنها در محل گوشه‌ها از شیشه خم استفاده شده است  .

 

۲-کابین دوش مربعی یک پارچه:


این کابین‌ها همانند کابین‌های نیم گرد به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند و معمولاً اندازه‌های آنها به صورت استاندارد است.

 

۳-کابین دوش چند تکه


رایج‌ترین نوع کابین دوش، کابین‌های چند تکه تکه هستند که کناره‌های آن از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و بر روی یک پایه‌ یا قاب سوار شده‌اند. این سبک در طراحی باعث می‌شود که طراحان انعطاف پذیری بیشتری به خرج دهند و انواع متفاوت ‌تری از درب‌های ورودی برای کابین دوش طراحی کنند .

 

کاربرد کابین دوش :

فضای حمام تفکیک شده و در نتیجه دو نفر می توانند به صورت همزمان از قسمت های مختلف آن استفاده کنند.

این کابین ها نگه داشتن آب و بخار آن در یک فضای محفوظ است. در واقع، این کابین ها از پاشیدن و جاری شدن آب در کل فضای حمام جلوگیری می کنند

  • 22 آبان 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

کابین دوش
5 از 6 رای