مطالب مفید در زمینه شن و ماسه

شن و ماسه و کاربرد آن

شن و ماسه و کاربرد آن

شن
از خرد شدن سنگها  شن تولید می گردد. سنگهای درشت از خرد شدن و جداشدن سنگهای طبیعی تولید شده و شن های ریزتر علاوه بر سنگ ،خورده های  صدف و مرجان نیز در آن موجود می باشد.شن ها در اصطلاح عامیانه به سنگ ریزه های گفته می شود که از ریگ درشت تر باشد البته در مهندسی عمران به سنگدانه های کوچکتر از ۷۵ میلی متر و درشت تر از ۴,۷۵ شن می گویند. شن ها در کاربرد ساختمانی با توجه به منبع و نوع دانه های آن  به دو دسته تقسیم می گردد.

انواع شن :

شن طبیعی : این شن در رودخانه ها و سواحل دریاها وجود دارد و دارای گوشه های گرد می باشد، سایز این نوع شن کوچک و نرم بوده و اصولا به عنوان ماسه شناخته می شود.
شن شکسته و یا مصنوعی : این نوع شن از خرد شدن سنگ های سخت تولید می گردد. گوش های این نوع شن تیز می باشد و مصارف صنعتی بسیار دارد.شکسته ها نیز به شکسته های نخودی و بادامی تقسیم می گردد.
 کاربرد های شن :

شن یکی از مصالح بسیار مفید می باشد و در صنعت ساختمان کاربرد دارد، از جمله :
صنعت بتن سازی
شیشه سازی
سنباده سازی
پی سازی ساختمان
ساخت مصالح پیش ساخته
تولید ملات در آجر چینی
دانه بندی کف فضاهایی که روی زمین ساخته می شود جهت جلوگیری از ورود رطوبت به محیط

 ماسه :

ماسه یکی از مصالح ساختمانی است که با آهک مخلوط شده و مخلوط این دو، به عنوان مقاوم کننده پی سازه های آجری و کارهای آجری استفاده می شود. اندازه استاندارد ماسه ۰٫۰۶ میلی متر تا ۲ میلی متر می باشد.

ماسه کوهستانی :

ماسه کوهستانی یکی از انواع ماسه است که بیش تر در پای کوه در حوالی بستر اولیه رودخانه یاف می گردد. این نوع ماسه بیشتر حالت تیزگوشه بوده و به همین دلیل نیز با مصالح ساختمانی همچون آهک و سیمان پیوندی مستحکم برقرار می کند. به همین دلیل ملات به این نوع ماسه به خوبی چسبیده و با آن درگیر می شود. 

ماسه رودخانه ای :

این ماسه، ماسه ای است که بر اثر حرکت زیاد تحت سایش فراوان واقع شده است. در نتیجه این سایش ها، سطح این ماسه به نسبت صاف و کروی بوده و پیوند خوبی با شیره آهک و سیمان ندارد. به همین جهت در هنگام ساخت ملات با این ماسه، سعی می شود که آن را با ماسه شکسته مخلوط کنند.


ماسه بادی : 

این ماسه، دارای دانه های بسیار ریزی بوده و از آن در ملات های آبی و ساروج استفاده شده است

شن و ماسه برای کارهای ساختمانی به دو گونه تهیه می‌شود:۱-شن و ماسه طبیعی ۲-شن و ماسه شکسته.

تفاوت شن و ماسه در چیست؟

شن و ماسه : مواد بدون سیمان و مجزائی هستند که از متلاشی شدن طبیعی سنگهای سطح زمین حاصل می شوند.

شن و ماسه :  از متلاشی شدن طبیعی سنگهای سطح زمین حاصل می شوند. با وجود اینکه این مواد در سطح زمین همیشه با هم یافت می شوند ولی در نوع و دانه بندی با هم تفاوت هائی دارند. بطور کلی  ماسه عبارت است از مواد زاویه داری که از سایش و خرد شدن طبیعی سنگها حاصل شده و دانه های آن از الک شماره ۸/۳ اینچ و تقریباً تماماً از الک شماره ۴ یا ۶/۴ میلیمتر عبور نماید. 

شنعبارتند از موادیکه بطور طبیعی از سایش و خرد شدن سنگها حاصل شده و غالباً روی الک شماره ۴ یا ۶/۴ میلیمتر باقی بماند و تماماً از الک شماره ۲/۱ (۲) اینچ عبور نمایندبطور کلی در کارگاه های تولید شن و ماسه دو نوع شن و ماسه تولید می شود.

شن و ماسه طبیعی که مستقیماً از سرند کردن و شستن و دانه بندی مخلوط شن و ماسه طبق نیاز مصرف کننده تهیه می شود که دانه های طبیعی دارندشن و ماسه شکسته که از خرد کردن قطعات بزرگ سنگدرون سنگ شکن بوجود می آید.

  • 29 اردیبهشت 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

شن و ماسه و کاربرد آن
4/8 از 17 رای