مطالب مفید در زمینه فرآورده های بتن

فرآورده های بتنی در صنعت ساختمان

فرآورده های بتنی در صنعت ساختمان

فرآورده های بتنی براساس درصد اختلاط مواد های اصلی تشکیل دهنده بتن به چهار دسته اصلی تقسیم می گرددند :


۱-بتن الیافی :

بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با به کارگیری الیاف تقویت کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوق‌العاده افزایش می‌یابد‌. این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی‌ داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک ماده شکل پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم می‌آورد‌. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه‌ای به راحتی از هم پاشیده نمی‌شود. شاهد تاریخی این فناوری، کاربرد کاهگل در بنای ساختمان است.


۲-بتن آماده :

شن وماسه بتن آماده مخلوطی از مواد سیمانی،آب،سنگدانه(معمولا  یا سنگ خرد شده ) می باشد.اشتباه رایجی که معمولا وجود دارد این است که سیمان وبتن موادی یکسان  و شبیه بهم هستند و سیمان پودر ریزی است که چسبندگی بین سنگدانه ها را ایجاد کرده وتوده ای بنام بتن را بوجود می آورد. بتن آماده بتنی است که به صورت مخلوطی تازه وسخت نشده (روان) به مشتری تحویل داده میشود. با توجه به قابلیت سفارشی کردن خواص آن برای کارهای مختلف ومقاومت ودوام آن در مواجهه با شرایط محیطی مختلف، بتن آماده یکی از مواد متداول و چندمنظوره ساختمانی است.


۳-بتن سبک :

بتن سبک مخفف عبارت سیمان  به معنی بتن هوادار اتوکلاو شده می باشد و جهت ساخت دیوارهای بیرونی و داخلی بکار می روداز نظر ماهیت یک فرآورده بتن است که از پخت مخلوط ، سیلیس یا ماسه سیلیس، آهک، پودر آلومینیوم و آب در فشار و دمای بالا حاصل می شود.


۴-فوم بتن :

فوم بتن به عنوان مصالح سبک در ساختمان بکار گرفته می شود و نقش غیر سازه ای در ساختمان ایفا میکند.این بتن چگالی کمتری  نسبت به بتن معمولی دارد.کاربرد های اصلی فوم بتن در  و شیبندی و کفسازی  ساختمان استفاده می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده فوم بتن شامل : ماسه بادی و و ماسه نرم و اب و فوم و (مواد شیمیایی تولید کننده حباب در بتن) می باشد.

 

  • 5 دی 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

فرآورده های بتنی در صنعت ساختمان
5 از 5 رای

الیاف بتن و کاربرد آن در صنعت ساختمان

الیاف بتن و کاربرد آن در صنعت ساختمان

الیاف بتن در واقع نوعی کامپوزیت می باشد که در این مقاله بتشریح انواع الیاف بتن و مزایا و معایب و دلیل استفاده از آن پرداخته ایم.

بتن مسلح و مشخصه های آن

بتن مسلح و مشخصه های آن

عملکرد بتن مسلح و همچنین دلیل مسلح کردن بتن عدم توان توان کششی آن می باشد با کار گذاشتن میلگرد توان کششی و فشاری بتن بوجود می اید

بتن آماده و روش های انتقال بتن

بتن آماده و روش های انتقال بتن

بتن آماده مخلوطی از مواد سیمانی،آب،سنگدانه(معمولا شن وماسه یا سنگ شکسته)میباشد.در این مقاله بتشریح بتن آماده و مزایا و معایب و روش های انتقال بتن پرداخته ایم .

بتن سبک

بتن سبک

بتن سبک به معنی بتن هوادار اتوکلاو شده می باشد و جهت ساخت دیوارهای بیرونی و داخلی بکار می رود.دراین مقاله بتشریح انواعه بتن سبک سازه ای و غیر سازه ای و بتن سبک با مقاومت متوسط و مزایا و معایب و کاربرد هریک پرداخته ایم .