سیم و کابل و برق کشی

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

نیکان آسانبر سپهر

نیکان آسانبر سپهر

شرکت فنی و مهندسی نیکان آسانبر سپهر، عضو سندیکای آسانسور و پله‌برقی ایران و تحت پوشش وزارت صنایع و معادن دارای پروانه طراحی و مونتاژ و همچنین پروانه کسب از اتحادیه کشوری آسانسور، با بیش از 12 سال سابق...

شرکت کابلسازی ایران تک گون

شرکت کابلسازی ایران تک گون

شر کت سیم پود کاران با نام تجاری ایران تک گون گستره وسیعی از محصولات سیم و کابل را براساس استاندارد های ملی و بین المللی تولید می نماید. کابل افشان و مفتولی با هادی مس و الومینیوم در تمامی مقاطع

صنایع روشنایی استار الکتریک

صنایع روشنایی استار الکتریک

صنایع روشنایی استار الکتریک تولید کننده انواع چراغ های ال ای دی LED می باشد. محصولات این شرکت در دو نوع Indoor و Outdoor (داخلی و خارجی) با مصارف مسکونی، اداری، تجاری، نما و محوطه، معابر خیابانی، ص...

کالای برق اسپارک

کالای برق اسپارک

فروش کلیه ملزومات برقی ( سیم و کابل ) و (روشنایی ) ( چراغ و لامپ های فوق کم مصرف SMD , LED , COB از ۱ وات تا ۲۰۰ وات ) ( کلید و پریز ) ( آیفون و جک درب سنگین سبک ) ( نورپردازی نما ) ( دکوراتیو و وال...

شرکت یامو الکترونیک سیستم

شرکت یامو الکترونیک سیستم

شرکت یامو( yamo ) سیم کشی ساختمان ( صفر تا صد) انواع نسبیجات ( هالوژن _ نور مخفی _ کلید و پریز و...) نصب دوربین های ( حفاظتی و نظارتی ) نصب اعلام حریق کلیه امور شبکه و اینترنت ( بانک ها و امور ا...

مطالب مفید در زمینه سیم و کابل و برق کشی

سیم کشی و کابل کشی ساختمان

سیم کشی و کابل کشی ساختمان

به طور کلی سیم کشی ساختمان به دو صورت انجام میگیرد، که بسته به نیاز فرد هر کدام از این نوع که نیاز بود مورد استفاده قرار خواهد گرفت، سیم‌ کشی ساختمان به دو صورت انجام می‌شود:

۱-سیم‌ کشی روکار

۲-سیم‌ کشی  توکار

 

۱-سیم‌ کشی  روکار:

معمولاً درهنگام سیم کشی ساختمان به صورت روکار سیم‌ ها را از روی گچ به‌صورت آزاد یا داخل لوله و یا داخل داکت عبور می‌دهند، در این روش کلیه‌ ی سیم‌ ها ولوله‌ها در معرض دید هستند و به همین دلیل عیب‌یابی در این نوع سیم‌ کشی در ساختمان آسان‌تر است.

۲-سیم‌ کشی توکار در ساختمان:

سیم‌کشی توکار در ساختمان ها با توجه به موقعیت محلی و یا در نظر گرفتن مسائل دیگری مانند زیبایی، ارزش اقتصادی، اهمیت حفاظتی در اماکن مختلف، به سه روش زیر اجرا می‌شود:

۱- سیم‌ کشی با جعبه‌ تقسیم :


در این روش سیم‌ها را از قسمت بالای دیوار و از داخل لوله‌ها به‌صورت افقی عبور می‌دهند.

در نقاط معین (در بالای کلید یا پریز) و به فاصله‌ی حدود ۳۰ سانتی‌متر از سقف، قوطی تقسیم در نظر گرفته می‌شود و تقسیم سیم در داخل آن انجام می‌شود درگذشته این روش بیشتر استفاده می‌شد، ولی امروزه به دلیل این‌که تجهیزات سیم‌کشی توسعه‌یافته و عیب‌یابی و مسائل دیگر در سیم‌ کشی مطرح است کمتر استفاده می‌شود لذا این روش را به نام روش کلاسیک و آموزشی مورداستفاده قرار می‌دهند.


در این روش سیم‌ها را از قسمت بالای دیوار و از داخل لوله‌ها به‌صورت افقی عبور می‌دهند.

در نقاط معین (در بالای کلید یا پریز) و به فاصله‌ی حدود ۳۰ سانتی‌متر از سقف، قوطی تقسیم در نظر گرفته می‌شود و تقسیم سیم در داخل آن انجام می‌شود درگذشته این روش بیشتر استفاده می‌شد، ولی امروزه به دلیل این‌که تجهیزات سیم ‌کشی توسعه‌یافته و عیب‌یابی و مسائل دیگر در سیم‌ کشی مطرح است کمتر استفاده می‌شود لذا این روش را به نام روش کلاسیک و آموزشی مورداستفاده قرار می‌دهند.

 

۲-سیم‌ کشی توکار به روش  قوطی کلید و پریز به‌جای قوطی تقسیم :

 در این روش از قوطی‌های کلید و پریز به‌جای قوطی تقسیم استفاده می‌شود.

در هنگام نصب کلید و پریز باید فضای کافی برای سیم‌ها هم ایجاد بکنیم تا کلید و پریز به‌راحتی در قوطی نصب شود، در حالت عادی قوطی‌های کلید و پریز جای کافی برای تقسیم سیم‌ها را ندارد برای ایجاد فضا برای سیم در پشت کلید ما باید مقداری از پشت قوطی را کند و کاری کنم تا عمق قوطی‌ها بیشتر شود.

در این روش سیم‌های روشنایی از سیم‌های پریز جدا است، به عبارتی برای هرکدام از این دو قسمت سیم ‌کشی جداگانه انجام می‌شود، امروزه این روش بیشترین استفاده را دارد و یک روش پرکاربرد به شمار می‌آید.

۳-سیم ‌کشی  توکار با استفاده تابلوی توزیع محلی یا جعبه ‌فیوز:



در این روش از سیم‌ کشی توکار سیم‌ها، با توجه به توزیع برق و تقسیم‌بندی محل‌های متفاوت منزل، به‌طور مجزا به داخل جعبه‌فیوز آورده می‌شوند.

محل نصب این تابلو باید درجایی باشد که آوردن لوله‌ها برای سیم‌کشی به محل تابلوی مرکزی امکان‌پذیر باشد.

کاربرد این روش، جعبه‌فیوز را در راهرو یا محل‌های مناسب دیگر نصب می‌کنند، در این روش امکان تغییرات یا عیب‌یابی سیم‌ها در مقایسه با دو روش بالا راحت‌تر انجام می‌شود، به همین جهت از این روش در ساختمان‌ها و اماکنی از قبیل واحدهای مسکونی، دفاتر کار، ادارات، بیمارستان‌ها و موارد مشابه آن‌ها استفاده می‌شود.

از معایب این روش مصرف بیشتر سیم و صرف هزینه‌های بیشتر هنگام سیم‌ کشی است چون همان‌طور که در بالا گفتیم برای هر قسمت منزل خود به‌طور مجزا سیم‌ کشی انجام می‌شود، به‌طور مثال در یک اتاق دو خط سیم، یکی برای روشنایی و دیگری برای پریزها سیم‌ کشی می‌شود و برای سایر قسمت‌ها مثل آشپزخانه و…نیز به این صورت است.

 

مقاطع سیم کشی های مورد نیاز ساختمان  :

۱-سیم های به کاربرده شده در ساختمان برای روشنایی: سطح مقطع ۱٫۵میلی متر

۲-سیم های به کار برده شده برای پریز ساختمان: سطح مقطع ۲٫۵میلی متر

۳-سیم های به کار رفته به عنوان سیم های اصلی برق: سطح مقطع ۴ میلی متر

۴-سیم های به کار رفته برای راه اندازی کولر آبی: سطح مقطع ۲٫۵میلی متر

۵-سیم های به کار رفته برای راه اندازی کولر گازی: سطح مقطع ۴ میلی متر

 

تقسیم بندی سیم ها:

۱-سیم مفتولی یا سیم تک لا:


این نوع سیم کشی که به سیم خشک نیز معروف است دارای یک رشته هادی می باشد و  به دلیل این که قابلیت فرم دهی دارد عموما در تابلو برق ها استفاده می شود.ولتاژ نامی این نوع سیم ۷۵۰/۴۵۰ ولت است و برای جریان های مختلف، با سطح مقطع های ۱٫۵ تا ۲۴۰ میلی متر مربع ساخته میشود.

 

۲-سیم افشان: 


سیم های افشان به دلیل این که از تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم تابیده تشکیل شده اند نرم بوده و دارای قابلیت انعطاف بالا می باشند به همین دلیل از آن ها در سیم کشی ساختمان استفاده می شود.ولتاژ نامی این سیم های افشان  ۵۰۰/۳۰۰ ولت است.و با توجه به جریان عبوری در سطح مقطع های مختلف موجود می باشند.

 

۳-سیم نیمه افشان:


این سیم ها چیزی بین سیم های مفتولی و افشان می باشند یعنی تعداد رشته های این نوع سیم به مراتب از سیم های افشان کم تر بود و در نتیجه انعطاف آن نیز از سیم های افشان کمتر می باشد.ولتاژ نامی این سیم ۷۵۰/۴۵۰ولت است و زمینه های کاربرد آن مشابه سیم های مفتولی است.

 

کابل چیست  :

در صورتی که چند سیم در کنار یکدیگر به کمک یک غلاف و یا لایه عایقی دوم قرار گیرند تشکیل یک کابل را می دهند.


نحوه قرار گیری رشته ها :

۱-کابل گرد : رشته ها به هم تابیده می شوند.

۲-کابل تخت : رشته ها به صورت موازی قرار می گیرند.

 

روکش : آمیزه از نوع ، رنگ روکش pvc  به طور معمول مشکی یا سفید است.

  • 29 آبان 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه