ژنراتور و موتور برق

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

مهیار موسایی

مهیار موسایی

تولید کننده تابلو برق تابلو سلولی تابلو ایستاده با تاییدیه اداره برق

شرکت صنعتی الکتریک خراسان - افشار نژاد

شرکت صنعتی الکتریک خراسان - افشار نژاد

بزرگترین و معتبرترین شرکت تولیدی سیم وکابل کابل های صنعتی وساختمانی - مس و آلومینیوم فروش مستقیم وبدون واسطه ازکارخانه اصل اعطای نمایندگی به شهرستانها

شرکت یامو الکترونیک سیستم

شرکت یامو الکترونیک سیستم

شرکت یامو( yamo ) سیم کشی ساختمان ( صفر تا صد) انواع نسبیجات ( هالوژن _ نور مخفی _ کلید و پریز و...) نصب دوربین های ( حفاظتی و نظارتی ) نصب اعلام حریق کلیه امور شبکه و اینترنت ( بانک ها و امور ا...

مطالب مفید در زمینه ژنراتور و موتور برق

کاربرد ژنراتور و موتور برق

کاربرد ژنراتور و موتور برق

موتور برق یا ژنراتور یک ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. این وسیله توسط یک ژنراتور الکتریکی (برقی) انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. ژنراتورها و موتورها در موارد بسیاری دارای ویژگی های مشترکی هستند.

اکثر موتور برق ها از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی، میدان الکتریکی و جریانهای پیچشی برای تولید نیرو عمل می کنند. در برنامه های خاص، مانند ترمزهای احتراق با موتورهای کشش در صنعت حمل و نقل، موتورهای الکتریکی نیز می توانند به عنوان مولد، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

انواع موتور برق:

موتور برق ها در کل از نظر سوخت مصرفی به سه دسته تقسیم می شوند که دسته ی اول موتور برق بنزینی، دسته ی دوم موتور برق دیزلی و دسته ی سوم موتور برق گازی می باشد.

۱-موتور برق بنزینی  :

همانگونه که از اسم موتور برق نیز مشخص است سوخت این موتور برق از بنزین می باشد و معمولاً از این موتور برق در فضاهای باز استفاده می کنند، به دلیل تولید گاز دی اکسید کربن هنگاه سوخت بنزین، تاکید اکید می شود مه این موتور برق را در فضاهای آزاد گذاشته شود، البته در صورت به کار بردن دودکش برای موتور برق می توان این موتور برق را در مکان های سر پوشیده نیز استفاده کرد.


۲-موتور برق دیزلی :

موتوربرق های دیزلی انرژی بیشتری در واحد سوخت تولید می کنند و به همین دلیل است که موتوربرق های با قدرت بالا، تنها دیزلی ساخته می شوند.


۳-موتور برق گازی:

موتور برق گازی: این موتور برق رفته, رفته در بازار ایران دارای مشتریان پر پا قرصی می شود چرا که این موتور برق ها قابلیت اتصال به گاز شهری را دارا می باشند، این موتور برق درای طول عمر بالاتری نسبت به موتور برق های دیگر دارد و نسبت آلودگی ایجاد شده از طریق این موتور برق بسیار پایینتر از موتور برق های دیگر می باشد. موتور برق گاز سور دارای ایمنی بالایی نیز می باشد.

مزایا موتور برق گاز سوز :

۱-گاز بسیار پاک تر، ارزان تر و بطور قابل ملاحظه ای کارآمد تر از سایر سوخت های قابل احتراق است و برق به نسب سایر موتور برق های بنزینی ارزون تر می باشد.

۲-در مقایسه با نفت و زغال سنگ. انتشار گاز گوگرد، نیتروژن و دی اکسید کربن (گاز گلخانه ای) به میزان قابل توجهی پایین‌تر است، از این رو گاز یکی از پاک ترین سوخت های فسیلی هنگام سوختن است.

۳-یک دیگر از مزایای این دستگاه این است که گاز بوی تند و بدی هنگام کار کردن تولید نمی‌کند که درموتور برقهای بنزینی و دیزلی این بو رایج است.

۴-در هنگام استفاده از موتور برق گازسوز نیازی به خرید جداگانه سوخت و حمل و نگه داری آن ندارید، زیرا گاز لوله کشی تقریبا در بیشتر نقاط وجود دارد.

۵-می‌توان از طریق آن سیستم CHP  آب گرم یاراه اندازی کرد.

۶-بسیار تمیز است و مانند موتور برقهای معمولی محیط را کثیف و زشت نمی‌کند.

۷-صدای کمتری نسبت به نمونه های دیزلی و بنزینی دارد.


 موتور برق کیفی، موتور برق قابل حمل :

موتور برق کیفی یا به اصطلاح موتور برق قابل حمل به موتور برق های اطلاق می شود که از نظر ظاهری به شکل کیف های سامسونتی بوده و وزن بسیار پایینی نسبت به موتور برقهای معمولی دارند، از دیگر مزایای موتور برق کیفی می توان به صدای بسیار پایین و مصرف سوخت پایین اشاره نمود، این موتور برق ها برای کاربردهایی نظیر کمپینگ و کوه نوردی بسیار مناسب هستند و دارای وزنی در حدود بیست کیلوگرم می باشد. از نظر نوع سوخت این موتور برق ها باید اشاره کنیم که سوخت این موتور برق ها اکثریت بنزین می باشد و برای مصرفی در حدود صد در صد لود میانگینی در حدود هفت دهم لیتر مصرف سوخت دارند .



موتور برق اضطراری :

موتور برق های به دو دسته سه فاز و تک فاز و بنزینی و گازوئیلی تقسیم میشوند.و در مکانها و یا سازمانهایی که وجود برق برای آنها بسیار مهم میباشد مورد استفاده قرار میگیرد.

به عنوان مثال در بیمارستان ها و بانک ها و مراکز مهم امنیتی و همچنین برای مصارف شخصی مثلا در منازل و ویلا ها برای مواقع نبود برق استفاده میگردد.

کاربرد موتور برق  :

از کابردهای موتور برق می توان به تولید برق برای انواع پمپ، پمپ کف کش، بوستر پمپ، پمپ های لجن کش، تولید برق برای الکتروپمپ ها، تولید برق مورد نیاز برای الکترو موتورها، تولید انرژی برای مصارف خانگی،باغ، ویلا و سایر مکان ها کاربرد دارند.

 

  • 30 آبان 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

کاربرد ژنراتور و موتور برق
5 از 1 رای