پارکت و لمینت

کرونوتکس

کرونوتکس

کرونوتکس

کرونوتکس

فالکن

کرونوتکس

صفحه 1 از 1

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

پوشش ساختمان قضات

پوشش ساختمان قضات

توزیع و اجرای انواع کف پوش و دیوار پوش و سقف فروش انواع رابیتس و توری و ایرانیت و...

گروه معماری آفنداک

گروه معماری آفنداک

گروه معماری آفنداک با بیش از 15 سال فعالیت مستمر در حوزه معماری و دکوراسیون داخلی اقدام به واردات و فروش پارکت لمینیت های اروپایی و با کیفیت نموده است

دانش سرام

دانش سرام

توریع کاشی و سرامیک جهت همکاران و پروژه های ساختمانی از کارخانجات صبا کاشی،کاشی آسیا، پردیس یزد و سیمین... از درب کارخانه عرضه کاشی و سرامیک ارزان با بسته بندی کارتن و شرینگ کامل،در انواع سایزها

بازرگانی تایل استون

بازرگانی تایل استون

فروش کاشی و سرامیک

موزاییک ماهان

موزاییک ماهان

تولید و عرضه انواع قطعات بتنی و فرآورده های سیمانی بصورت استاندارد محصولات متنوع بتنی در واحد های تولیدی این مجموعه به شرح ذیل می باشد: ۱- واحد تولید کفپوش های واش بتن ۲-واحد تولید کفپوش های پلیمری و ...

مطالب مفید در زمینه پارکت و لمینت

پارکت و لمینت ، نحوه اجرا آن

پارکت و لمینت ، نحوه اجرا آن

پارکت به پوشش هائی اطلاق می‌شود که معمولاً از جنس چوب یا از مشتقات آن ساخته شده و به صورتهای مختلف قابل اجرا بر روی کف ساختمان می‌باشند. در گذشته بیشتر از مدلهائی که از چوب طبیعی با تکه‌های کوچک به صورت پازلی در کنار هم قرار می‌گرفت استفاده می‌شد که مشکلات فراوانی به همراه داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به تعمیرکردن و ساب و لاک زدن هر ساله اشاره نمود اما امروزه با فناوری‌های جدید انواع جدید تری از پارکت به بازار عرضه شده‌است که به پارکت لمینت شناخته می‌شوند. برای ساخت ، چوب درختان را برش می‌دهند، صاف می‌کنند، صیقل می‌دهند، به اندازه‌های مناسب می‌برند و روغن کاری می‌کنند. برای نصب آن ابتدا آن‌‌ها را، با کمک چسب‌های مخصوص، بر روی کف می‌چسبانند. بعد صبر می‌کنند تا چسب خشک شود و ‌ها کاملا ثابت شوند، سپس روی آن‌ها را ساب و لاک می‌زنند. اینقدر لاک زدن را ادامه می‌دهند تا سطح چوب کاملا صیقلی و بدون پستی و بلندی شود. در نهایت، می‌توان روی آن یک لایه روغن جلای مخصوص چوب زد.


لمینت نوعی پوشش کف است که اصطلاحا به آن لمینت، لامینت، پارکت لمینت و حتی به اشتباه پارکت نیز می‌گویند. جنس لمینت از HDF با یک لایه ملامینه روی آن می‌باشد. این نوع پوشش از ۴ لایه فشرده تشکیل شده است

مزایا استفاده از پارکت لمینت : 

۱- پارکت لمینت‌ها به کف اتاق چسبانده نمی‌شوند، بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک (Clic) گفته می‌شود و دور تا دور لمینت‌ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن وزن لمینت‌های در هم قفل شده می‌شود و همین وزن، یکی از عوامل نگهدارنده لمینت‌ها بر روی کف بدون استفاده از چسب می‌باشد.

۲- به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت‌ها، کف اتاق صدمه نمی‌بیند. به عنوان مثال اگر کف اتاقی سنگفرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود، اگر بنا به دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت‌ها را جمع کنیم، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت‌ها را می‌توان تا چندین بار پس از نصب جمع آوری و مجددا در محلی دیگر نصب کرد.

۳- پارکت لمینت‌ها به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها پهن می‌شود، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می‌کنند

۴- فوم زیر پارکت لمینت‌ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز می‌باشد .

آشنایی با انواع عایق ها و مقایسه هزینه های آن 

۱- لمینت‌ها نسبت به آب بسیار مقاوم‌تر از پارکت‌های چوبی قدیمی هستند. ولی کاملا مقاوم در برابر آب نیستند.

۲- لمینت‌ها نسبت به اجسام نوک تیز بسیار مقاومتر از پارکت‌های قدیمی هستند.

 ۳- سرعت نصب و اجرای پارکت لمینتبسیار بالاست. به طور میانگین یک واحد با مساحت ۱۰۰ متر مربع در یک روز الی یک روز و نیم اجرا می‌شود.

۴- پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام می‌رسد، پس از نظافت، می‌توان وسایل را روی آن چید.

۵- بسیار مقرون به صرفه‌تر از دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ، سرامیک و... می‌باشد.

 معایب استفاده از پارکت :

۱- یکی از معایب پارکت و لمینت یا کفپوش‌های چوبی نسبت به سرامیک، مقاومت کم آنها در برابر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کف نسبت به کفپوش سرامیک می‌باشد که می‌توان گفت استفاده لمینت در صورت گرمایش از کف مناسب نیست هرچند برخی از شرکت‌های تولیدکننده با افزایش ضریب انتقال حرارتی سعی در رفع این نقص نموده‌اند اما با این حال استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

۲- پارکت‌های لمینت مشکلاتی که پارکت‌های دیگر دارند از قبیل ایجاد سر و صدا موقع راه رفتن، یا نم و رطوبت و خطر آتش‌سوزی را به آن اندازه ندارند ولی عاری از آن هم نیستند. این کفپوش‌ها هم نیاز به واکس‌زدن دارند. در صورت نفوذ رطوبت یا کثیفی به زیر آنها تمیز کردنشان مشکل می‌باشد. در تابستان، گرم شدن هوا باعث انبساط کفپوش‌ها شده و به مرور به آن آسیب می‌رساند مگر اینکه فضایی برای این قضیه در نظر گرفته شود که این موضوع هم مشکل نفوذ آب را به زیر کفپوش به دنبال خواهد داشت.

۳- ایجاد درز بین لمینت به دلیل عدم رعایت میزان انبساط و انقباض یا تراز نبودن کف، شکستن قفل‌ها به دلیل گذاشتن اجسام سنگین یا عدم توجه به ضخامت لمینت، قابل شستشو نبودن (قابلیت طی‌کشی دارد)، قابل استفاده نبودن در گرمایش از کف بخصوص در لمینت‌های دارای مغزMDF، خط و خش سریع استانداردهای (AC۱ – AC۲ ) از دیگر معایب لمینت محسوب می‌شود.

امروزه به دلایلی از جمله زیبایی، هزینه کمتر، عمر و دام بیشتر، سرعت در نصب و اجرا و … استفاده از پارکت لمینت ها و کفپوش های PVC رونق بیشتری یافته است.

با این وجود بسیاری از مشتریان در هنگام خرید نمی دانند کدام نوع کفپوش برایشان مناسب تر است و تنها اکتفا به صحبت های دوستان و آشنایان می کنند. این امر باعث می شود انتخاب درستی نداشته باشند و بعد از مدتی پس از صرف هزینه ای نسبتا زیاد ممکن است پشیمان گردند و اقدام به تعویض کفپوش های خود کنند.

مهمترین تفاوت کفپوش و پارکت لمینت ساختار تشکیل دهنده آن است. کفپوش PVC از نوعی پلاستیک با نام پی وی سی (PVC) تشکیل شده است، در حالی که جنس پارکت لمینت از HDF (الیاف فشرده شده) می باشند که از مشتقات چوب است.

 پارکت لمینت، تفاوت های بسیار زیادی با پارکت چوبی دارند، که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :


۱ - پارکت لمینت ها به کف اتاق چسبانده نمی شوند، بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک گفته می شود و دور تا دور لمینت ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن وزن لمینت های در هم قفل شده می شود و همین وزن، یکی از عوامل نگهدارنده لمینت ها بر روی کف بدون استفاده از چسب می باشد.
۲ - به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت، کف اتاق صدمه نمی بیند. به عنوان مثال اگر کف اتاقی سنگفرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود، اگر بنا به دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت ها را جمع کنیم، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود، می توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت ها را می توان تا چندین بار پس از نصب جمع آوری و مجددا در محلی دیگر نصب کرد.
۳ - پارکت لمینت به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها پهن می شود، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می کنند.
۴ - فوم زیر پارکت لمینت ها علاوه بر عایق صوتی، عایق حرارتی و برودتی نیز می باشد.
۵ - لمینیت نسبت به آب بسیار مقاوم تر از پارکت های چوبی قدیمی هستند.
۶ - لمینیت نسبت به اجسام نوک تیز بسیار مقاومتر از پارکت های قدیمی هستند.
۷ - سرعت نصب و اجرای پارکت لمینت بسیار بالاست. به طور میانگین یک واحد با مساحت ۱۰۰ متر مربع در یک روز الی یک روز و نیم اجرا می شود.
۸ - پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام می رسد، پس از نظافت، می توان وسایل را روی آن چید.
۹ - بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ ساختمانی و سرامیک و... می باشد.

امروزه محصولاتی که در بازار با نام کفپوش پارکت لمینت فروخته می شوند در واقع همان کفپوش لمینت می باشند.

  • 17 اردیبهشت 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

پارکت و لمینت ، نحوه اجرا آن
4/8 از 16 رای