یراق آلات پنجره

مطالب مفید در زمینه یراق آلات پنجره

یراق آلات پنجره

یراق آلات پنجره

یراق آلات پنجره یکی از مهمترین اجزا  در پنجره های دو جداره یو پی وی سی و پنجره آلومینیومی میباشند. در هر پنجره با توجه به نوع پنجره، جهت حرکت  پنجره و شعاع بازشو آن و بسته به ابعاد ه درلنگه بازشو، مکانیزم مخصوص وجود دارد که سهولت در استفاده و تنوع زیادی در یراق آلات وجود دارد  .


یراق آلات پنجره عبارتند از :

۱-لولاها: 


لولا مهمترین نقش را در یراق‌آلات ایفا می‌کند. چرا که لولاها تمامی وزن لنگه بازشو که حد متوسط بین ۳۰ تا ۷۰ کیلوگرم است را تحمل می‌کنند و در صورتی که از لولاهای استاندارد استفاده نشوداحتمال شکستن لولا بسیار بالاست و باعث به بار آمدن خسارات مالی و حتی جانی خواهد شد. استفاده از لولاهای تنظیمی به جای لولاهای ۷۰ با ۱۰۰ میلیمتری در ساخت در و پنجره الزامی بوده چرا که این نوع از لولاها (لولاهای تنظیمی) قادر خواهند بود تا وزن ۱۳۰ کیلوگرم را به راحتی تحمل کنند.

 

۲-قفل: 


 یکی دیگر از مهمترین قطعات در یراق‌آلات در و پنجره دوجداره، قفل محسوب می‌شود. عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت این قطعه موجب از کار افتادن چرخ دنده‌ها و افزایش فشار بر روی دستگیره‌ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر قفل(اسپانیولت) شده و در نتیجه باعث از کار افتادن درب و پنجره می شود.


۳-سیلندر : 

یکی دیگر از یراق‌آلات در و پنجره دوجداره سیلندرها هستند. بهترین نوع سیلندر از جنس برنج همراه با روکش آلومینیوم تهیه می‌شود. نوع سیلندر مصرفی بستگی به سایز و آکس و نوع پروفیل در و پنجره دارد. باید توجه کرد که برای امنیت بیشتر در هنگام خارج کردن کلید از سیلندر، قسمت اهرم مرکزی سیلندر باید از مرکز خارج شود تا در هنگام سرقت و در موقعی که درب قفل است سیلندر خارج نشود.


۴-زبانه :

 طراحی زبانه در هر دو مدل کوتاه و بلند باید طوری باشد که در موقع باز و بسته شدن در و پنجره زبانه در جای خود قرار گیرد و از فشار به روی لولاها جلوگیری کند.


۵-زوار:

جای پیچ دستگیره که باید از مقاومت کافی بر خوردار باشد که دچار شکستگی نشود و برای پنهان ماندن جای پیچ پس از نصب باید روکش پلاستیکی مخصوصی روی آن قرار داد


۶-اسپانیولت: 


مهمترین قطعه و بخش اساسی  از یراق آلات پنجره  همان اسپانیولت است و عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت آن موجب از کار افتادن چرخ دنده ها و افزایش فشار بر روی دستگیره ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر اسپانیولت و در نتیجه باعث از کار افتادن درب میگردد-.

  • 26 آذر 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

یراق آلات پنجره
5 از 3 رای