جدول و نرده بتنی

نرده پلیمری ماهان

صفحه 1 از 1

مطالب مفید در زمینه جدول و نرده بتنی

جدول بتنی و نرده بتنی

جدول بتنی و نرده بتنی

جدول بتنی یکی از پرکاربردترین قطعات بتنی در امر شهرسازی می باشند. از جدول بتنی معمولا به عنوان جداکننده بین دو محیط مختلف استفاده شده و بیشترین کاربرد آن ها در زمینه محوطه سازی می باشد.

 سالانه به جهت تخریب جدول بتنی کم دوام در اثر تاثیر عوامل مخرب (سولفات ها، سیکل های یخبندان و آب شدگی، تبلور نمک ها و... ) هزینه های سنگینی به سازمان های متولی خدمات شهری تحمیل می گردد. از آن جایی که روش تولید جدول بتنی تاثیر قابل توجهی در دوام آنها در برابر عوامل مخرب دارد.



جدول بتنی ها به طور کلی به دو  روش سنتی و پرسی تولید می شوند.

۱-روش سنتی :

در این روش بتن در قالب ریخته شده و پس از گذشت زمان لازم قالب ها باز و پس از عمل آوری مناسب قطعه آماده نصب می شود. در این روش برای افزایش دوام قطعه باید نسبت آب به سیمان پایین آورده شود که این مهم به کمک مواد افزودنی روان کننده قابل دسترسی می باشد. در این روش به منظور افزایش دوام در برابر دوره های یخبندان و آب شدگی استفاده از مواد حبابزا نیز پیشنهاد می شود.


۲-روش پرسی این روش خود به دو نوع فول پرس و وکیوم پرس تقسیم می شود :

۱-روش فول پرس :

در این روش بتن به همان طریق سنتی آماده شده و بعد از قالب ریزی به وسیله دستگاه پرس تحت فشار قرار می گیرد و آب پوسته و هسته مرکزی آن خارج می شود. این نوع جدول بتنی  در مناطق سرد همراه با یخبندان به علت عاری بودن پوسته و هسته آن از آب استفاده شده و در مقابل یخ زدگی مقاوم می باشد.

۲-وکیوم پرس :

دراین روش نیز همانند روش قبل، بتن به وسیله دستگاه پرس تحت فشار قرار می گیرد. اما در این روش نیروی پرس کمتر بوده و فقط آب پوسته جدول تحت فشار خارج می شود و هسته مرکزی حالت خمیری و خیس خود را حفظ می کند. توصیه می شود در آب و هوای سرد، این نوع جدول  بتنی به دلیل داشتن آب در هسته آن استفاده نشود.


موارد استفاده از جدول بتنی :


۱-جداسازی مسیر های تردد

۲-جداکردن مسیر به صورت فیزیکی یا ظاهری

۳-تعبیه زهکش یا ایجاد جوی آب

۴-جداسازی فضای سبز از مسیر تردد

۵-مرزبندی مسیرهای تردد

۶-ساخت مسیر جوی آب

۷-جدا سازی فضای سبز از مسیر تردد

۸-زیبا سازی و جدا سازی مسیر به شکل فیزیکی


نرده بتنی یا استفاده از نرده پیش ساخته بتنی روش مناسبی برای فنس کشی (حصار کشی) محوطه مورد نظرتان که کارخانه، انبار یا سوله است باشددیوارهای نرده بتنی می توانند در ابعاد و اندازه های متفاوت، رنگ ها و سبک های گوناگونی ساخته شوند تا بتوانند با محیط مورد نظر شما تطبیق پیدا کنند. علاوه بر تامین امنیت که دلیل اصلی و عمده استفاده از دیوار نرده بتنی و دیوارهای پیش ساخته بتنی می باشد، هزینه های نگهداری آن ها نیز پایین است..   

نرده  بتنی از جدیدترین نوع نرده ها می باشد.این نوع نرده بتنی با روکش ویا رنگ های مختلفی می توان به طرح های چوبی، استیل تبدیل کرد. امروزه از نرده بتنی در زیبا سازی محوطه و دکوراتیو نیز استفاده می شود.

نصب سریع نرده بتنی نیز که قابلیت پنهان شدن در زیر لفافه ای از رنگ یا روکش های سفالین، سنگی یا فلزی را دارند، با تکیه بر همین قدرت ترکیب بالا با روکش های گوناگون و مقاومت فوق الذکر، به سرعت در حال گسترش و استفاده می باشد .


مزایا استفاده از نرده بتنی :

۱-تامین امنیت

۲-انعطاف پذیری

۳-جلوگیری از ورود صداهای محیطی

۴-مقرون به صرفه بودن

۵-با دوام و مستحکم


از کاربرد های نرده بتنی  عبارتند از :

۱-مرزبندی مسیرهای تردد

۲-ساخت مسیر جوی آب

۳-جدا سازی فضای سبز از مسیر تردد

۴-زیبا سازی و جدا سازی مسیر به شکل فیزیکی

کاری که هزینه شمارا دوچندان میکند استفاده از مصحولات نامرغوب هست که در صورت خرابی وهزینه تعویض یا ترمیم متحمل میشود.


  • 20 آبان 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

جدول بتنی و نرده بتنی
5 از 3 رای