تاسیسات و موتورخانه

مبدل حرارتی

صفحه 1 از 1

برخی از شرکت ها، متخصصان و مجریان فعال

مشاورین بهینه یاب سامانه آرامش

مشاورین بهینه یاب سامانه آرامش

خدمات مشاوره انرژی ( شبیه سازی حرارتی) ممیزی انرژی در ساختمان طراحی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی تامین سیستم های حرارتی و برودتی ( تهویه مطبوع) بویلر های چگالشی اجرا ( تاسیسات برقی و مکانیکی ) اعل...

شرکت سمیرسازان تاسیسات

شرکت سمیرسازان تاسیسات

نماینده سطح یک گروه صنعتی بوتان در استان تهران پخش کننده عمده محصولات شرکت بوتان در استان تهران

تامین کالای پیشرو

تامین کالای پیشرو

فروش لوله واتصالات تک لایه(آذین،بیست بسپار،شیرکوه،کویر) فروش لوله واتصالات پنج لایه(نیوپایپ،سوپرپایپ،ایزی پایپ و.....) فروش لوله واتصالات پلیکا(قوی و نیمه قوی)گلپایگان،سمنان،یاس فروش لوله واتصالات ...

شرکت تاسیسات وتهویه مطبوع ونتا

شرکت تاسیسات وتهویه مطبوع ونتا

طراحی ،مشاوره ،فروش واجرای کلیه سیستم های تهویه مطبوع

فراسرما

فراسرما

اجرای تأسیسات مکانیکی، اجرای لوله کشی مسی، فروش سیستم های تهویه هوا،داکت اسپیلت،هواساز،چیلر نمایندگی محصولات امریکن پرو، فروش عایق های الاستومری دارک فلکس،فروش و اجرای کانال های پیش عایق پی پال

مطالب مفید در زمینه تاسیسات و موتورخانه

تاسیسات و موتور خانه در سیستم گرمایش ساختمان

تاسیسات و موتور خانه در سیستم گرمایش ساختمان

موتورخانه بخشی از ساختمان است که به عنوان قلب سیستم تاسیساتی خانه شناخته می شود. این فضا به عنوان کنترل کننده سیستم ها گرمایشی و سرمایشی و وسایل و تجهیزات الکتریکی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی این فضا به علت تجهیزات و وسایلی که در آن قرار می گیرد بسیار مهم است و باید نکاتی را در طراحی آن مورد توجه قرار گیرد.

در ساختمان ها تمامی تجهیزات تاسیساتی سیستم به یک فضا انتقال داده می شود که کنترل و تعمیر آن ها را آسان تر می کند. به محل قرار گرفتن این تجهیزات، موتورخانه می گویند.

محل استقرار موتورخانه ها

این اتاق معمولا به دستگاه های مکانیکی و کنترل کننده های الکتریکی، اختصاص داده می شود. معمولا محل قرار گیری موتورخانه ها در زیر زمین خانه است و در محل ها و ساختمان های بزرگ تر معمولا این فضا در خارج از ساختمان قرار دارد و آن هم به دلیل سنگینی تاسیسات و سر و صدای زیادی است که تولید می کنند .

 

اجزای موجود در موتورخانه

معمولا هدف تجهیزاتی که در موتورخانه هستند، تهویه مطبوع و گرمایش ساختمان است. در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش، روش های متتعددی به کار گرفته می شود و بنا بر هر کدام از این روش ها تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اجزا تشکیل دهنده موتور خانه :

سالها قبل موتورخانه ها در پایین ترین طبقه یک ساختمان قرار داشتند و چند سالی میشود که با پیدایش چیلر و مینی چیلر ها و سیستم های از این قبیل در پشت بام نیز جایگاه مناسبی برای سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی محسوب میشود.

در گذشته همه ساختمان ها به موتورخانه مرکزی مجهز بودند اما پس از گران شدن نسبی سوخت اکثر ساختمان ها به سمت سیستم های سرمایشی و گرمایشی در هر واحد گرایش پیدا کردند.

موتورخانه های ساختمان های بزرگ، بیمارستان ها، مراکز بزرگ و خیلی بسیار دیدنی و شگفت انگیز است که هر فردی را متحیّر دیدن خود می کند.

 

در اینجا چندی از اجزای تشکیل دهنده موتورخانه را برای شما ذکر می‌کنیم:

۱-دیگ : دیگ‌ها به ۳ نوع: دیگ‌های آب گرم، آب داغ و بخار تقسیم می‌شوند و همین‌طور از نظر جنس به دو نوع فولادی و چدنی دسته بندی می‌شوند.

 

۲-مشعل : مشعل ها وظیفه تولید گرما در دیگ ها را به عهده دارند. سوخت این مشعل ها به طور معمول با گاز یا گازوییل میباشد. مشعل که بر روی دیگ آب گرم وصل میشوند به وسیله تولید گرما ۷۸ درجه سیلیسیوم و حتی تا دمای ۲۰۰ درجه سیلیسیوس باعث تولید آب مصرفی ساختمان میشوند.

 

۳-پمپ : پمپ ها وظیفه ی ایجاد فشار برای انتقال آب را به عهده دارند. آبی که در دیگ توسط مشعل گرم شده باید به وسیله پمپ در خطوط لوله انتقال یابد. این پمپ ها در ابعاد و ظرفیت های مختلف برای شرایط مختلف تهیه و طراحی شده اند.


۴- منبع انبساط :  منبع ها وظیفه ی جلوگیری از ترکیدگی لوله ها در اثر انبساط حجمی را به عهده دارند. از دیگر موارد استفاده شده در منبع انبساط این است که اگر آب در داخل سیستم کاهش یابد منبع انبساط وظیفه دارد آب موجود در منبع را به سیستم انتقال دهد.این منبع ها در دو مدل باز و بسته موجود میباشند

 

انواع موتور خانه ها :

۱- چیلر در موتور خانه

چیلرها معمولاً در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شوند بدلیل مصرف برق زیاد توسط چیلرهای تراکمی (کمپرسور) امروزه چیلرهای جذبی از استقبال خوبی در میان مهندسین مشاور و صاحبان ساختمانهای مسکونی و اداری برخوردار شده اند، این نوع چیلرها بجای انرژی برق از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده مینمایند و دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به انواع کمپرسوری هستند و با توجه به ماهیت چرخشی کار پمپهای مورد استفاده در آنها میزان خرابی و هزینه های مربوط به تعمیرات آنها کمتر از انواع تراکمی می باشد ، همچنین صدای آنها بسیار کمتر از انواع تراکمی بوده و تقریباً بدون لرزش هستند، با در نظر گرفتن هزینه های جنبی از جمله هزینه مربوط به خرید امتیاز برق و دیماند مربوطه و همچنین هزینه های جاری چیلر تراکمی، چیلرهای جذبی از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت قابل توجهی هستند.

 

۲-وسائل تبادل و توزیع گرما و سرما

آب، بخار و یا هوا. بعد از عبور از شبکه های انتقال به وسائل توزیع گرما و سرما رسیده تهویه مطبوع محیط را فراهم می آوردند وسائل توزیع سرما و گرما در اینجا فن کویل و هوا ساز می باشد. از فن کویل برای گرمایش در زمستان و هم برای سرمایش در تابستان مورد استفاده می شود. آب سرد و گرمی که در دستگاههای مولد انرژی (دیگ ـچلیر ) تولید می شود توسط پمپ و شبکه لوله کشی به فن کویل رسیده و پس از عبور از کویل های پره دار به وسیله وزش اجباری هوا روی کویل ها، سرما و گرما را به محیط می دهد.

 

۳-موتور خانه ها هوشمند

این روزها ساختمان ها کم کم به سمت هوشمند شدن پیش می روند. موتور خانه ها هم از این غافله عقب نمانده اند و در حال حاضر سیستم هایی هوشمند برای موتور خانه ها طراحی شده است. سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، سامانه ای است که از طریق آن تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز حرارتی داخل ساختمان به کارگرفته می شوند، تشخیص این نیاز از طریق سنسورهای داخل و خارج ساختمان و با توجه به شرایط محیطی توسط سیستم هوشمند انجام می پذیرد، این امر باعث می گردد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت موتورخانه میزان استهلاک تجهیزات کاهش یافته و آسایش حرارتی داخل ساختمان در حد استاندارد خود تنظیم گردد.

 

برای بهینه سازی موتور خانه ها :

موتورخانه ها معمولا فضاهایی هستند که انرژی زیادی را تولید می کنند و در این میان باید به نحوه طراحی آن ها توجه خاصی کرد تا از اتلاف انرژی توسط آن ها جلوگیری شود این نکته ها را در

۱-نصب سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه

۲-تنظیم موتورخانه

۳-تطابق دیگ و مشعل

۴-نصب دمپر بارومتریک عایقکاری لوله و دیگ

۵-رسوب زدایی و شستشوی دیگ

 

نکات عمومی برای نگه داری بهتر از موتور خانه ها :

در این بخش می خواهیم به برخی از مهم ترین نکاتی اشاره کنیم که  رعایت آن ها باعث کارآیی بهتر موتورخانه ها می شود. این نکات عبارتند از:

۱-تنظیم مشعل موتورخانه

۲-عایق حرارتی لوله‌های رفت و برگشت آبگرم و کلکتورها

۳-تمیزکردن، شستشو و رسوبگیری دیگ آبگرم

۴-استفاده از سامانه کنترل هوشمند موتورخانه جهت تنظیم دمای آبگرم متناسب با هوای خارج

۵-نصب ترموستات های موضعی کنترل دما مانند شیر ترموستاتیک رادیاتور

۶-تنظیم دمای فضای منزل در دامنه آسایش حرارتی استاندارد ( ۲۲- ۱۸ درجه سانتی گراد)

۷-عدم استفاده از گرمایش در اتاق‌ها یا فضاهای غیر قابل استفاده

۸-استفاده از لباس گرم در منزل - استفاده از پرده های ضخیم جهت کاهش اتلاف حرارتی از پنجره

۹-بستن کرکره و پرده در شب و باز گذاشتن آنها در روز که از انرژی خورشید تا حد امکان استفاده شود.

۱۰-استفاده از نوارهای درزگیر جهت هوابندی بازشوهای پنجره ها ودرب‌های ورودی منزل - نصب یک یا دولایه نایلون شفاف روی پنجره ها

 

موتورخانه و فضای نگهداری از ماشین های تاسیسات معمولا در زیرزمین ساختمان ها در نظر گرفته می شود. این بخش از خانه نیز باید دریچه ای رو به بیرون و هوای آزاد داشته باشد تا امکان تهویه هوا در آن فراهم شود و از گرم شدن دستگاه ها جلوگیری کند. ابعاد این فضا با توجه به نوع دستگاه های انتخاب شده استاندارد های مشخص شده برای آن تعیین خواهد شد.

  • 12 شهریور 1397
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه

تاسیسات و موتور خانه در سیستم گرمایش ساختمان
4/8 از 10 رای