سبک مید سنچری (معماری قرون وسطی) در طراحی و دکوراسیون داخلی

  • 7 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
سبک مید سنچری (معماری قرون وسطی) در طراحی و دکوراسیون داخلی

طراحی و دکوراسیون داخلی سبک‌های مختلفی در جهان دارد، سبک مید سنچری یا طراحی قرون‌وسطایی یک نمونه از این سبک‌ها به‌حساب می‌آید. این سبک دارای طراحی ساده و زیبایی خاص و چشم‌گیر می‌باشد. در این مقاله سعی شده  شما را با ویژگی های این سبک بیشتر آشنا کند.در این سبک به کاربردی بودن دکوراسیون اهمیت زیادی داده می‌شود. فرم و چیدمان همگی در پی آن هستند که زندگی راحت‌تری را فراهم کنند. در این نوع از طراحی دکوراسیون جایی برای شلوغی و به‌هم‌ریختگی نیست. بنای آن بر سادگی، تمیزی و نظم می‌باشد، جزئیات و خطوط، هندسی و ارگانیک بوده و اهمیت دادن به طبیعت، موضوعی مهم و اساسی در این سبک می‌باشد.

طراحان دکوراسیون به سبک قرون وسطی سعی‌ می‌کنند که ترکیبی از مواد و عناصر سنتی با غیر سنتی را کشف کنند. به همین دلیل در این سبک از دکوراسیون معمولاً عناصر و مواد متفاوت، حتی گاهی متضاد، در کنار هم قرار می‌گیرند. این خانه‌ها پر از رنگ هستند. همین سادگی در سبک مید سنچری باید در دکوراسیون و طراحی فضای شما نیز در نظر گرفته ‌شده و اعمال شوند.

نقطه کانونی اتاق خود را تعیین کنید و برحسب عملکرد اتاقتان، فضا را بچینید. برای طراحی اتاق ناهارخوری خود از یک میز با شکل جذاب و برای اتاق نشیمن از شومینه یا تلویزیون استفاده کنید و مبلمان خود را حول آن در نظر بگیرید. متریال‌های طبیعی نظیر چوب، سنگ، چرم و... برای ساخت وسایل، مناسب‌ترین متریال در این نوع طراحی هستند. در سبک مید سنچری ارتباط مستقیم با طبیعت وجود دارد و از تأثیرگذاری طبیعت بر فضای دکوراسیون داخلی خانه استفاده می‌شود.

رنگ‌های زنده نظیر آبی و قرمز پررنگ جز رنگ‌های پرطرفدار و اساسی در این سبک طراحی دکوراسیون داخلی به‌حساب می‌آیند. می‌توانید با ترکیب این رنگ‌ها کنار یکدیگر و رنگ‌های گرم جلوه‌های زیبایی ایجاد کنید که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد.

ویژگی‌های اصلی سبک مید سنچری


به‌طورکلی ویژگی‎ های سبک مید سنچری عبارت‌اند از

  • ظاهر کلاسیک و منحصربه‌فرد همراه با خطوط صاف و مینیمال
  •  کاربرد مبلمان بسیار مهم‌تر و شکل آن تابعی از عملکرد آن
  • تمامی خطوط صاف و منظم و اشکال هندسی دارای منحنی‌های نرمی
  • وجود حداقل تزئینات در طراحی و دکوراسیون داخلی
  • استفاده از مواد سنتی و صنعتی در دکوراسیون
  • استفاده از متریال طبیعی مثل چوب و سنگ و...
  • ترکیب فضای داخل و خارج
  • اهمیت دادن به پنجره‌های بزرگ و پاسیوها

نورپردازی در سبک مید سنچری

برای نورپردازی باید از لوسترهایی استفاده کنید که با ایده از اشکال هندسی ساده و خطوط مستقیم ساخته‌شده‌اند همچنین آباژورهای ایستاده هم در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مید سنچری کاربرد زیادی دارند و باعث می‌شوند فضا، هنری به نظر برسد.

سبک مید سنچری در قسمت‌های مختلف خانه مسکونی

۱. اتاق‌خواب

سرویس خواب چوبی بهترین انتخاب برای اتاق‌خوابی است که می‌خواهید به سبک مید سنچری طراحی کنید. در کنار تخت خواب چوبی که به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد می‌توانید کتاب‌خانه و میزهای کوچک چوبی قرار دهید. برای ملحفه‌ها و پرده‌ها پیشنهاد می‌شود به سراغ پارچه‌های سفید ساده بروید که در کنار چوب‌های قهوه‌ای، نمای زیبایی به وجود آورند.

۲. آشپزخانه

کابینت‌های چوبی و طبیعی بهترین انتخاب برای سبک مید سنچری خواهند بود. حتی برای سنگ روی کابینت هم بهتر است به سراغ سنگ‌های طبیعی بروید. یک میز با صندلی‌های چوبی و قدیمی که به سبک کلاسیک ساخته‌شده‌اند، ایده آل ترین میز ناهارخوری خواهد بود که در دکوراسیون داخلی در این سبک مورداستفاده قرار خواهد گرفت.


۳. نشیمن

سقف کاذب با پرتوهای معلق در نشیمن ایجاد حس آرامش و امنیت می‌کند. استفاده از دیوار پوش چوبی و همچنین پوشاندن قسمت‌هایی از اتاق با استفاده از پانل‌های چوب در این سبک از طراحی دکوراسیون بسیار کاربرد دارد. در این سبک شومینه‌های سنگی، آجری یا سنگ‌های طبیعی معمولاً در نشیمن خانه‌های مدرن گسترش پیدا می‌کنند و اغلب در مرکز اتاق دیده می‌شوند.

۴. اتاق مهمان

مجسمه و اشیا تاریخی و ظرف‌های قدیمی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، پس بهتر است به‌جای این‌که آن‌ها را در انبار خانه‌تان پنهان کنید، روی یک میز مناسب بچینیدشان و اتاق مهمان را زیباتر کنید. در طراحی دکوراسیون داخلی سبک مید سنچری، کاغذدیواری‌ها پرکاربرد و البته مهم هستند. کاغذدیواری‌های دارای طرح‌های کلاسیک و قدیمی جز عناصر تأثیرگذار بر فضا هستند که باید در جای مناسب از آن‌ها استفاده شود. اگر در اتاق مهمان پنجره دارید حتماً پنجره را با پرده‌های توری و روشن بپوشانید تا نور به‌راحتی به داخل تابیده شود و فضایی روشن و پرنور ایجاد کند.

سبک مید سنچری (معماری قرون وسطی) در طراحی و دکوراسیون داخلی
5 از 6 رای