طراحی و دکوراسیون داخلی

  • 16 مهر 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
طراحی و دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی هرکشوری براساس نمادی از فرهنگ و سبک فکری غالب در آن حوزه جغرافیایی است و تاثیرگزاری و تاثیر پذیری از این موارد، دغدغه بسیاری از إمی باشد. بسیاری از این موارد در طراحی داخلی، مربوط به الزامات فنی معماری و یا دکوراسیون داخلی نیست و تنها یک طراح حرفه ای و آشنا با فرهنگ و سبک فکری، می تواند این نکات را درک و اجرا کند. این الزامات غیر شهودی از ویژگی های فرهنگی، سبک زندگی، بافت جغرافیایی و موارد مختلف الهام گرفته و تاثیر می پذیرند.

طراحی و دکوراسیون داخلی به حدی پیچیده است که به شاخه های مختلفی از جمله طراحی رستوران ها، خانه، دفاتر کاری و موارد دیگر تقسیم می شود. هر یک از این محیط ها دارای نکات و جنبه های کاربردی و ایمنی خاصی اند که شاید در نگاه اول و در ظاهر کار جلب توجه نکند، ولی در عمل اهمیت و تاثیر بسیار زیادی دارند. امنیت، کارایی، راحتی و کاربرد عناصر به کار رفته از جمله این نکات محسوب می شوند.

رعایت ۵ اصل در طراحی و دکوراسیون داخلی ضروری می باشد :

۱-نور پردازی :
نور یکی از عوامل مهم در دکوراسیون داخلی است که تاثیر بسزایی در چگونه به نظر رسیدن فضاها و دکوراسیون داخلی دارد.. نور مصنوعی در واقع نوری است که با استفاده از منابع وسوخت های فسیلی  عامل به وجود آمدن آن هستند، بیشتر این منابع صرف نظر از آتش و منابع محدودی که انرژی خود را از گاز، نفت و یا مانند آنها تامن می کنند، دارای سیستمی الکتریکی هستند. 



به وسیله نور می توان فضایی را بزرگتر یا کوچکتر نشان داد. نورپردازی در فضاهای مختلف متفاوت است و اصول متفاوتی دارد. نورپردازی می تواند تاثیر روحی و روانی زیادی بر روی فرد بگذارد. با گذشت زمان و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی نور و نورپردازی نیز پیشرفت های زیادی داشته است. در این مقاله به نقش و تاثیر نور و نورپردازی بر فضاها و طراحی دکوراسیون داخلی پرداخته شده است.

۲. رنگ ( همان خاصیت بصری فرم است)
رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون داخلی است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دکوراسیون منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در دکوراسیون داخلی  رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دکوراسیون داخلی  یک خانه مشکل تر شده باشد اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد.



امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می شود. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند.
رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تأثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تأثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیاء را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسانها به شمار می روند. جهانی تک رنگ با تونالیته های محدودی را، با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید، بدون هیچ کنتراستی و هیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود.
 فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مسأله رنگ به سبب تأثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود، تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است


۳-بافت ( مشخصه ای از یک شی، که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید. )
طرح و بافت ؛ وقتی یک طراح داخلی به طرح و بافت اشاره می کند، از بافت در رابطه با کیفیت و ویژگی های سطح متریال و مواد مختلفی که در طراحی دکوراسیون داخلی به کار برده می شود صحبت می کند و از طرح نیز در رابطه با نقش و نگارهای موجود بر روی آن. طرح و بافت می توانند طبیعی و یا مصنوعی بر روی مواد ایجاد شده باشند. یک طراح داخلی خوب تلاش می کند با استفاده از طرح و بافت به سطوح اجسام در محیط عمق و غنا ببخشند و با حفظ تعادل و تناسب هارمونی و زیبایی بصری را در طراحی به وجود آورند. طرح و بافت عناصری که در طراحی داخلی فضا به کار برده می شوند می توانند مسطح و یا بافت دار برجسته باشند، می توانند دارای بافت نرم و خشن باشند.


۴. فضا ( همان محدوده ی در دسترس کاربر است)
در یک فضای زندگی عرصه های مختلفی وجود دارد که فضا به ۳دسته تقسیم میگردد:
۱-فضای خصوصی 
۲-فضای عمومی 
۳-فضای نیمه خصوصی 
در این طراحی دکوراسیون داخلی باید فضا های خصوصی وعمومی از هم تفکیک شوند.  



 ۵. حجم و فرم :
توجه به حجم و فرم اشیا، میزان فضایی که اشغال می کنند، تاثیر آن ها بر فضای داخلی و سایر وسایل و کارایی و کارامدی آن ها برای افراد درگیر با فضای مدنظر، اهمیت زیادی دارد. حجم دهی و فرم دهی جزو مهمترین جنبه های طراحی داخلی است.


طراحی و دکوراسیون داخلی
4/9 از 16 رای