طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک مراکش

  • 10 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک مراکش

معماری و طراحی داخلی به سبک مراکشی، با بهره‌گیری از جزییات منحصربه‌فرد، طرح‌های هندسی و بافت‌های متنوع، فرهنگ و تاریخ این کشور را بیان می‌کند. سبک مراکشی را می‌توان کاملاً وابسته و الهام گرفته از سبک‌های عربی، مدیترانه‌ای و آفریقایی دانست سبک مراکشی پر از رنگ‌های زنده و طرح‌های پرانرژی است و این امر باعث شده همواره موردعلاقه طراحان و معماران داخلی باشد. با استفاده از این سبک در دکوراسیون خانه‌هایی با طراحی مدرن و سنتی، فضایی لوکس، شیک و درعین‌حال غنی از فرهنگ و طراحی خواهید داشت. اگر می‌خواهید فضای گرم و زنده سبک مراکشی را به خانه خود بیاورید، از راهکارهای زیر در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

معماری سنتی مراکشی، قرن‌ها پیش زیر سایه فرهنگ و مذهب پدیدار گشت. وجود قوس‌ها و طاق‌های اسلامی که در طراحی بناهای مراکشی استفاده می‌شده است، یکی از عناصر اصلی معماری مراکشی می‌باشد. با بهره‌گیری از این فرم‌ها در طراحی عناصر معماری داخلی، اصول طراحی سبک مراکشی را به دکوراسیون خانه اضافه کنید.


المان‌های طراحی و دکوراسیون به سبک مراکشی :


۱. حیاطی به سبک مراکشی :

در معماری به سبک مراکشی خبری از حیاط، در ورودی یا پشت خانه نیست. به دلیل رعایت و حفظ حریم خصوصی، خانه‌های سنتی مراکشی از یک حیاط مرکزی برخوردارند که معمولاً آب‌نما، حوض یا استخری در وسط آن قرار دارد. گل‌های معطر، گلدان‌های رنگارنگ سفالی، نیمکتی با ارتفاع کم و فانوس‌های مراکشی ازجمله الزامات در دکوراسیون این بناها به‌حساب می‌آیند.


۲.جسارت در انتخاب رنگ‌هایی به سبک مراکشی :

رنگ‌های غالب سبک مراکشی که بیشتر برگرفته از طیف رنگ‌های دریا و بیابان است، رنگ‌های زنده، پررنگ و جسورانه است. دیدن رنگ‌هایی چون قرمز درخشان، نارنجی و آبی پررنگ در خانه‌های مراکشی با دیوارهایی به رنگ‌های خنثی و کم‌رنگ، یکی از ترکیب رنگی‌های رایج است.


۳. استفاده از مبلمان به سبک مراکشی

مبل‌های با روکش مخمل و وسایل چوبی با نقش و نگارهای حکاکی شده از نشانه‌های شاخص مبلمان مراکشی است. اگر نمی‌خواهید تمام وسایل منزل خود را عوض کنید و درعین‌حال دوست دارید خانه شما حال و هوای مراکشی داشته باشد می‌توانید یک پاراوان یا میز کوچک حکاکی شده، کوسن‌ها و تشکچه‌هایی از جنس مخمل و نقش و نگارهای مراکشی به فضای نشیمن اضافه کنید.


۴. استفاده از پارچه‌های به سبک مراکشی

از پارچه‌های مراکشی با طرح‌های هندسی و رنگ‌های منحصربه‌فرد که از جنس ابریشم، حریر و سایر پارچه‌های ظریف هستند برای پرده، کوسن و سایر المان‌های پارچه‌ای منزل استفاده کنید. در پارچه‌فروشی به دنبال پارچه‌هایی با طرح‌های هندسی، رنگ‌های شاد و ظریف بگردید و از آن‌ها در دکوراسیون مراکشی خانه خود استفاده کنید.


۵. کاشی‌های پرنقش‌ونگار در سبک مراکشی

یکی از المان‌های ثابت معماری به سبک مراکشی می‌باشد که به‌عنوان کف‌پوش، دیوار پوش، قاب‌هایی برای در و پنجره و سایر قسمت‌های معماری داخلی و خارجی منازل مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این کاشی‌های زیبا و رنگارنگ می‌توانید برای کاشی‌های آشپزخانه، دیوار شومینه و یا کف‌پوش استفاده کنید.


۶. صنایع‌دستی فلزی

صنایع‌دستی فلزی، جزئی از دکوراسیون و صنایع‌دستی مراکش به‌حساب می‌آید. از این ظروف زیبای فلزی مراکشی برای تزیین منزل استفاده می‌کنند.


۷. فانوس‌های مراکشی

یکی از المان‌های منحصربه‌فرد دکوراسیون به سبک مراکشی، فانوس‌های فلزی با نقوش مشبک است. زمانی که این فانوس‌ها روشن می‌شوند، به خاطر طرح‌های مشبک روی آن‌ها نورپردازی زیبایی را ایجاد می‌کنند. فانوس‌های مراکشی قابل‌تشخیص‌ترین قسمت در طراحی مراکشی‌اند. این قطعات پیچیده از فلزاتی نظیر برنج یا مس ساخته‌شده‌اند. این قطعات سایه‌های شگفت‌انگیزی در اطراف خود دارند و از سقف‌ آویزان‌اند.


ویژگی هریک از فضاهای داخلی به سبک مراکشی :


اتاق‌خواب به سبک مراکشی : 



در اتاق‌خوابی به سبک مراکشی، می‌توانید از تخت‌های فرفورژه یا تخت‌های ساده با تاج چوبی کنده‌کاری‌شده و میزهای پاتختی با همان سبک استفاده کنید. اگر دیوارهای اتاق را به رنگ فیروزه‌ای درآورید، تلفیقی از عناصر ایرانی با سبک مراکشی خواهید داشت. اگر اتاق‌خوابتان کوچک است، می‌توانید تنها یک دیوار را به رنگ کرم نخودی درآورید. در این صورت می‌توان روتختی، بالش‌ها و کوسن‌ها را از جنس حریر و ابریشم یا ساتن و به رنگ فیروزه‌ای انتخاب کرد. پرده‌های حریری که دور تخت را می‌پوشانند از عناصر دیگر دکوراسیون مراکشی هستند.


سرویس بهداشتی به سبک مراکشی

در سرویس‌های بهداشتی نیز نیازی به‌صرف بودجه زیاد نیست. سطوح مشکی براق یا لاکی رنگی، آینه‌های زیبا، ستون‌های تزیین‌شده با سرامیک، پنجره‌های تزیینی که انعکاسی زیبا از نور را ایجاد کرده است. طرح زیباروی کشوها، خود نوع دیگری از دکوراسیون است. با استفاده از این کشوها می‌توانید بسیاری از وسایل شخصی خود را داخل آن‌ها قرار دهید و از معرض دید دور کنید. در حمام، وان و چیزهای اطراف آن به شکل همان ستاره هشت پر هستند و دیوار آینه‌کاری هم که وجود دارد بر اساس یک طرح سنتی اسلامی طراحی‌شده است.


نشیمن به سبک مراکشی

برای ایجاد این نوع دکوراسیون، چیدمان مبل‌های اتاق پذیرایی را طوری انتخاب کنید که یک نیمکت و دو صندلی روبه‌روی هم و یک میز بزرگ جهت سرو غذا و نوشیدنی در وسط باشد. تلویزیون را داخل دکورهای در دار قرار دهید و فقط برای برنامه‌های موردعلاقه از آن استفاده کنید. به‌این‌ترتیب وقت بیشتری را با خانواده و عزیزان می‌گذرانید.

راحتی‌های کوتاه و گرد چرمی (عثمانی) بارنگ‌های شاد را در اتاق پخش‌کنید. استفاده از میزهای چوبی و رنگی شاد، فرش‌های دستباف، میزهای پلیش‌ خورده، سینی‌های برنجی، صندلی‌ها و میزهای کناری کنده‌کاری‌شده، کوسن‌های نرم، پرده‌های زیبای ابریشمی، چرم و صنایع‌دستی را فراموش نکنید. گلیم یا فرش طرح دار مراکشی، دکوراسیون شمارا تکمیل می‌کند. از میهمان‌ها، با چای نعناع که داخل لیوان‌های شیشه‌ای مراکشی با حاشیه طلایی ریخته‌اید، پذیرایی کنید.

طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک مراکش
5 از 5 رای