طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک

  • 24 فروردین 1398
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک

یکی از دلنشین ترین طراحی های داخلی ، طراحی اتاق خواب کودک استفاده از رنگ ها و دقت به نور ضمن در نظر گرفتن ظرفیت و شرایط موجود مستلزم توجه به نکات و مشاهده نمونه کارهای طراح ها و معمارهای داخلی حرفه ای است. توجه به سن و جنسیت کودک یا نوجوان و توجه به علایق و سلایق آن ها نتیجه کار را بهتر خواهد کرد. می توانید از شخصیت های کارتونی مورد علاقه فرزندتان یا ورزش و یا ساز و موسیقی مورد علاقه اش در طراحی اتاق او استفاده کنید. اگر فرزند پرجنب و چوش دارید و خواهان آرام تر شدنش هستید از رنگ های سرد مانند آبی  و سیز استفاده کنید و اگر میخواهید فرزند آرام خود را به تحرک بیشتر وادارید از  رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی  بیشتر بهره ببرید. رنگ نارنجی  تاثیر زیادی بر هوش و خلاقیت کودک دارد.

 

رنگ اتاق خواب کودک خود را متناسب با جنسیت کودک خود انتخاب کنید.

رنگ نارنجی: مناسب برای دختر و پسر موجب افزایش اعتماد به نفس, برون گرایی و استقلال در کودکان می شود. همچنین این رنگ حس ارتباطات و همکاری در کودک را تقویت می کند.


رنگ سبز: رنگ سبز از طبیعی ترین رنگ های آرامش بخش اتاق کودک به شمار می آید. محققان نشان داده اند، رنگ سبز می تواند سرعت خواندن و درک مطلب در کودکان را افزایش داده و اضطراب را کاهش می دهد.



رنگ آبی: رنگ آبی اضطراب را کاهش می دهد، برای پسران پر هیجان رنگ آبی مناسب تر است.



رنگ صورتی: آرامش بخش است و بصورت اسمی به دختران نسبت داده شده است حتی می توان این رنگ را نیز برای پسرها استفاده نمود.

 

نکات مهم در طراحی اتاق خواب کودک را مد نظر قرار دهید :

۱-از پرده‌های رنگ روشن استفاده کنید.استفاده ازپرده‌های رنگارنگ به اتاق خواب شادی و روشنایی می‌بخشند. رنگ پرده را با زمینه‌ی اتاق هماهنگ انتخاب کنید. رنگ‌های روشن می‌توانند اتاق را روشن و تمیز جلوه دهند

۲-برای دکوراسیون اتاق کودک می‌توانید از اسباب‌بازی‌های خودش استفاده کنیداسباب‌ بازی‌های کودکان معمولا رنگارنگ هستند و شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. با استفاده از اسباب‌بازی‌های کودک به‌عنوان تزئینات اتاق، هم در هزینه و هم در فضای اتاق صرفه‌جویی خواهید کرد. البته در نوع چیدن آنها باید کمی سلیقه به‌خرج دهید. اسباب‌بازی‌های بزرگ را با قلاب آویزان کنید و اسباب‌بازی‌های کوچک‌تر را در قفسه‌ها قرار دهید.

۳-برای دیوار از ترکیب رنگ و کاغذدیواری استفاده کنید. از رنگ‌های  شاد برای دیوار اتاق خواب کودک استفاده کنید. دیوارها را با کاغذدیواری و پوستر تزئین کنید. به جای کاغذدیواری می‌توانید از نقاشی نیز استفاده کنید. موضوع نقاشی‌ها می‌تواند گل، اتومبیل مسابقه و هر چیزی باشد که کودک به آن علاقه دارد.

۴-از پارچه‌های مناسب در اتاق‌ کودک استفاده کنید.

در اتاق‌خواب کودک مانند روتختی، ملافه‌ها و بالش با زمینه‌ی اتاق هماهنگ باشد. روکش صندلی راحتی و پرده‌ها نیز بهتر است با زمینه‌ی اتاق مطابقت داشته باشند.

۵-تزئین سقف را هم مدنظر قرار دهید.

وسایل تزئینی درخشان با زمینه‌ی تاریک در سقف استفاده کنید. از طرح ماه و ستاره استفاده کنید. به این ترتیب، کودک هنگام خواب از تماشای آنها لذت می‌برد و با آرامش می‌خوابد.

۶-استفاده از وسایل آموزشی در اتاق خواب کودک،  آموزش کودک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که همیشه باید در مرکز توجه‌تان قرار بگیرد. بنابراین در طراحی اتاق، سعی نکنید فقط به جنبه تفننی و زیبایی آن اهمیت دهید.

 ۷-در تزئین اتاق از عکس‌های کودک استفاده کنید.

۸-فضاهای خلاقانه در اتاق ایجاد کنیداتاق کودک باید فضاهایی داشته باشد که وسایلش را در آنها بگذارد. جاهای مختلفی از اتاق را در نظر بگیرید و هر بخش را به یکی از وسایلش (اسباب‌بازی، لباس، کتاب و نظایر آن) اختصاص دهید.

۹-پوشش کف اتاق باید مناسب باشد.بهتر است کف اتاق را فرش کنید که از پا، زانو، دست و سایر قسمت‌های بدنش محافظت کند. حتی می‌توانید به جای فرش، از تشک‌های لاستیکی و یا موکت های مدرن و.... استفاده کنید.

۱۰-از چراغ‌خواب‌های زیبا استفاده کنید.


طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک
5 از 6 رای