تاثیر گل و گیاه در طراحی و دکوراسیون داخلی

  • 9 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
تاثیر گل و گیاه در طراحی و دکوراسیون داخلی

استفاده از گل و گیاه در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل، یکی از تکنیک‌های مهم طراحی داخلی به شمار می‌رود؛ اما گل و گیاه در دکوراسیون منزل نقشی فراتر از عناصر طراحی داخلی دارند، آن‌ها به‌عنوان نماینده طبیعت در منزل، از عناصر ایجاد آرامش هستند.

۷ دلیل استفاده از گل و گیاه برای طراحی دکور خانه :


۱. ایجاد نقطه کانونی در منزل :

گیاهان بزرگی مانند نخل، فیکوس و نخل‌های دراسنا به علت اندازه بزرگ خود برای جلب‌توجه افراد و پرت کردن حواس آن‌ها از نقایص منزل استفاده می‌شوند، به همین منظور از گزینه‌های همیشگی طراحان داخلی محسوب می‌شوند. درصورتی‌که از این گیاهان در دکوراسیون خانه، با عنوان نقطه کانونی استفاده می‌کنید کافی است آن را در گوشه دلخواه خود قرار داده و برای تکمیل زیبایی آن، از گیاهانی مانند خزه در گلدان کمک بگیرید. استفاده از گیاهی مانند خزه به‌این‌علت توصیه می‌شود که توجه را از گیاه اصلی پرت نمی‌کند.

در حقیقت گیاهان با ظاهر نامتعارف، مجسمه‌هایی به شمار می‌روند که با گذشت زمان رشد کرده و ظاهری شگفت‌انگیز به خود می‌گیرند. همچنین استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه برای پنهان کردن یک منظره نیز مرسوم است. برای مثال می‌توان از گیاهان برای پنهان کردن تجهیزات الکترونیکی روی دیوار استفاده کرد.

۲. قاب کردن منظره دلخواه

از گیاهان می‌توان برای قاب کردن یک منظره استفاده کرد تا حواس بیننده ناخودآگاه به آن معطوف شود. در این حالت، استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون برای تأکید بر یک نقطه خواهد بود. در منزل نیز، گیاهان مشابه، دو طرف درب ورودی، آسانسور، پله‌ها و یا حتی برای جلب‌توجه بیننده به یک اثر هنری استفاده می‌شوند.

۳. کاهش صدای مضر و آلودگی صوتی

یکی از عوامل جذب صدا‌های مضر محیط هستند، بنابراین استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه می‌تواند تا حد زیادی بدون آنکه به چیدمان محیط لطمه بزند، این صدا‌ها را به خود جذب کند. صدا‌ها در محیط، با برخورد به دیوارها، کف، پنجره‌ها و حتی مبلمان منعکس می‌شوند که این امر موجب تشدید صدا شده و در فضا همهمه ایجاد می‌شود.

استفاده از گیاهان تأثیر زیادی در جذب صدا‌های فرکانس بالا دارند. استفاده از گیاهانی مانند فیکوس، نخل دراسنا، اسپاتی‌فیلوم، شفلرا آربوریکلا و فیلودندرون‌های قلبی شکل پیشنهادشده است. گیاهانی با برگ‌های کوچک مانند فیکوس نیز در مقابل جذب صدا مقاوم بوده و آن را پخش می‌کنند، بنابراین محیط داخلی منزل آرام‌تر و آرامش‌بخش خواهد شد.


۴. افزایش عمق محیط

فضا‌های بزرگی مانند لابی ساختمان‌ها معمولاً محیط‌های راحتی نیستند و افراد با قرار گرفتن در آن‌ها احساس ناخوشایندی تجربه می‌کنند. با استفاده از گل و گیاه در منزل و محیط‌های بزرگ‌تر، فضا ازنظر بصری به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که احساس ناخوشایند مذکور را از بین می‌برد. از گیاهان می‌توان به‌عنوان پارتیشن‌های جداکننده استفاده کرد که فضایی خصوصی را از یک محیط بزرگ‌تر جدا می‌کند.

۵. پاک‌سازی هرگونه آلودگی هوا

در آخر شناخته‌شده‌ترین اثر ضمنی استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، افزایش کیفیت هوای منزل است که باعث بهبود احساس ما نسبت به محیط می‌شود. گیاهان ترکیبات شیمیایی مانند بنزن را از هوا جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به ترکیباتی مفید برای خود می‌کنند. همچنین مونواکسید کربن هوا تا ۹۰ درصد توسط گیاهان جذب می‌شود. رطوبت مناسب برای احساس آرامش، ۳۰ تا ۶۰ درصد است که گیاهان گلدانی آن را تأمین و همچنین دمای هوا را معتدل کرده و فضایی آرام و سالم به ارمغان می‌آورند.

۶. کاهش ارتفاع بصری سقف

قرار گرفتن در محیط‌هایی با سقف‌های بلند، باعث می‌شود که بیننده احساس کوتاهی قد و آسیب‌پذیری داشته باشد؛ بنابراین با استفاده از گل و گیاه در دکور منزل با سقف‌های بلندتر از حالت معمول، می‌تواند خطای دید ایجاد کرده و فضا را دلپذیر کند.


۷. افزودن رنگ به محیط

گیاهان با طیف رنگی که از سبز تیره به سبز لیمویی تغییر می‌کند، به محیط رنگ می‌بخشد. استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، مثل اضافه کردن ادویه به غذا، می‌تواند تغییری استثنایی ایجاد کند. برگ‌های به رنگ سفید، نقره‌ای، زرد، قرمز، بنفش و یا نارنجی و گاهی ترکیب چندرنگ در برگ‌های گیاهان، به فضای ساده‌ای که در آن قرار می‌گیرند، عمق می‌بخشد. قرار دادن چند گیاه در کنار یکدیگر با ترکیب مناسب، تصویری زیبا و مؤثر در گوشه‌ای از منزلتان خلق خواهد کرد.


انواع گیاهان تزئینی برای خانه و آپارتمان


۱. کاکتوس‌

کاکتوس را باید برای قسمت‌های نورگیر ساختمان در نظر بگیرید، اما نباید در معرض مستقیم نور خورشید باشند. با توجه به استقامت و بردباری کاکتوس‌ها نسبت به شرایط محیطی حتی افراد پرمشغله یا تازه‌کار هم قادر به پرورش این گیاهان صبور خواهند بود. در ضمن تأسیسات حرارت مرکزی موجود در آپارتمان‌ها روزهای سرد زمستان را هم برای کاکتوس‌ها گرم و دل‌چسب کرده است.

تعداد بالای گونه‌های گیاهی کاکتوس‌ها و ساکولنت‌‌ها با توجه به‌ظاهر جذاب و متفاوت، سبک زندگی خاص، نگهداری و پرورش آسان در بسیاری از گونه‌ها و گل‌های لطیف و زیبایشان طرفداران زیادی دارند. با گسترش آپارتمان‌نشینی و زندگی پرمشغله امروزی بر تعداد پرورش‌دهندگان این گیاهان افزوده می‌شود. کاکتوس‌ها در رنگ‌ها و انواع مختلفی وجود دارند و مجموعه‌ای از آن‌ها بر روی یکی از میزهای کوچک کنار سالن نشیمن می‌تواند یک دکوراسیون جذاب را رقم بزند.


۲. آگلونما

گل آگلونما از گیاهان زیبای آپارتمانی است که به دلیل داشتن برگ‌های انبوه، برای اتاق‌های کوچک و محیط‌های اداری و آپارتمانی بسیار مناسب است و جلوه‌ای زیبا، سبز و با طراوت به فضا می‌دهد. کاشت آگلونما با دیگر گیاهان آپارتمانی در داخل یک گلدان مستطیلی بزرگ، مقایسه جالبی در شکل برگ‌ها ایجاد خواهد کرد و ایده زیبایی برای کاشت گل در منزل است.

۳. بامبو

برای این‌که قسمت‌های تاریک‌تر و بی‌نورتر کاشانه‌تان را سبز و شاداب کنید بهتر اسـت بـه سراغ گیاه بامبو بروید. این گیاه نیاز بـه نور زیادی ندارد و در محیط تاریک و با نور غیرمستقیم خورشید هم بـه رشد خود ادامه می‌دهد. علاوه بر آن، در فنگ‌شویی هم بـه آن اهمیت زیادی داده می‌شود. لاکی بامبو یکی از مناسب‌ترین گیاهان برای آپارتمان اسـت و باید آن‌ها را در آب پرورش بدهید و هر ۲ تا ۴ هفته یک‌بار هم آب آن‌ها را عوض کنید.

۴. آلوئه‌ورا

این گیاه در آپارتمان‌ نگهداری می‌شود که می‌توان هم از زیبایی آن لذت برد و هم برای درمان از آن استفاده کرد. نگه‌داری از آلوئه‌ورا در آشپزخانه‌ یا اتاق نشیمن به معنای داشتن گیاهی جذاب و شیک اسـت کـه برای درمان زخم و سوختگی هم به‌آسانی بـه کمکتان می‌آید. بهتر اسـت، آلوئه‌ورا را نزدیک پنجره نگه‌دارید و به‌طور منظم بـه آن آب بدهید و بگذارید دو تا سه سانتی‌متر سطح خاک در فواصل آبیاری خشک شوند.


تاثیر گل و گیاه در طراحی و دکوراسیون داخلی
5 از 3 رای