نصب و اجرای سنگ ساختمانی

  • 8 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
نصب و اجرای سنگ ساختمانی

نصب و اجرای سنگ در ساختمان باعث زیبایی و لوکس بودن و عایق گرما و سرما خواهد بود. سنگ یکی از پرمصرف‌ترین مصالح استفاده‌شده در صنعت ساختمان‌سازی است، همچنین انسان‌های اولیه نیز از سنگ به‌عنوان سرپناه برای خود استفاده می‌کردند.

روش‌های اجرای سنگ نما

در حالت کلی اجرای سنگ نما به دو حالت کلی، تر و خشکه‌چینی انجام می‌گردد.

۱. روش اجرای‌ تر یا دوغاب

روش سنتی و متداول که در ایران به کار می‌رود روش‌تر یا دوغاب است. در این روش سنگ در سطح نما چیده شده و دوغاب پشت سنگ ریخته می‌شود. پس از خشک شدن ملات یا همان دوغاب، سنگ به‌نما می‌چسبد. در این روش احتمال جدا شدن سنگ از نما وجود دارد و امکان تغییر و بازسازی و جابجایی سنگ پس از نصب وجود ندارد.


۲. روش اجرای نمای خشک

از این روش برای اولین بار جهت نصب سنگ در برج‌های بلند در آمریکا استفاده گردید. این روش از دهه هفتاد در ایران اجرا شد و طی این سال‌ها گسترش یافت. در این روش، ابتدا سطح نما شاسی کشی شده و با نصب گیره پین دار در پشت سنگ، سنگ به‌صورت کشویی وارد شاسی می‌شود.

اسکوپ یا شیارزنی سنگ

اسکوپ یا شیارزنی سنگ نقش مهمی در ماندگاری سنگ دارد. برخی سنگ‌ها که فاقد خلل و فرج و سوراخ بر روی خود هستند باید حتماً اسکوپ شوند تا دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند سنگ‌هایی مانند گرانیت و تراورتن اگر اسکوپ نشود نمی‌تواند ماندگار باشد و پس از مدتی جدا می‌شوند. درروش اسکوپ سنگ، شیارهایی در پشت سنگ توسط فرز ایجاد می‌شود و سپس با سیم آرماتوربندی گالوانیزه، این شیارها بسته می‌شود تا سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شود و مانع از ریزش سنگ گردد.


مزایای اسکوپ کردن سنگ نما

  • افزایش مقاومت نما و کاهش هزینه‌های بازسازی و ترمیم
  • عایق حرارتی و عایق صوتی سنگ نمای ساختمان
  • سرعت‌بالای اجرا نسبت به روش دوغابی
  • صرفه‌جویی در هزینه اجرای نما
  • طول عمر بالای نمای ساختمان

تنها نقص وارد بر این روش نسبت به روش سنتی دوغابی این است که درروش خشک نمی‌توان به‌راحتی نماهای شکسته و کلاسیک را اجرا نمود.

نکات مهم در نصب سنگ نما

  •  سنگ نما مناسب برای شرایط جوی و محیطی منطقه باشد.
  • جهت نصب سنگ به روش‌تر یا دوغابی حتماً از گیره اسکوپ سنگ استفاده شود.
  • در لبه‌های پنجره، تراس و جان‌پناه که دارای لبه در نما هستند از آب‌چکان استفاده شود.
  • قبل از نصب سنگ به روش دوغابی، مخصوصاً سنگ‌های سفید یا تیشه‌ای سطح سنگ به‌وسیله مل پوشانده شود تا در حین نصب سنگ در نما، سنگ لک پذیر نشود.

انواع روش نصب صحیح سنگ

  1. با استفاده از لقمه سنگ‌ها
  2. با استفاده از مفتول و سیم
  3. اسکوپ سنگ نما با قلاب اسکوپ


۱. با استفاده از لقمه سنگ‌ها

این روش برای سنگ‌هایی باضخامت کم که امکان شیارزنی یا سوراخ نمودن ضخامت وجود نداشته مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

در این روش تکه سنگی را به‌صورت هرم ناقص، برش می‌دهند سطح قاعده را با چسب مخصوص به پشت سنگ پلاک می‌چسبانند پس از خشک شدن و اتصال کامل دو سنگ به همدیگر، سنگ پلاک را بر روی دیوار نصب می‌کنند. سنگ و دیوار باید با آب خیس شوند سپس پشت آن دوغاب سیمانی می‌ریزند.


۲. با استفاده از مفتول یا سیم

این روش برای سنگ‌هایی که دارای امکان به وجود آوردن شیار در قطر سنگ هستند، مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

در دو سر سنگ پلاک شیاری به وجود می‌آورند و مفتولی ترجیحاً گالوانیزه به قطر حداقل ۲ میلی‌متر را از دو شیار عبور می‌دهند. برای برخی سنگ‌ها مانند تراورتن به علت ضخامت کم (۱۰ الی ۱۲ میلی‌متر) و مشکل بودن ایجاد شیار و احتمال شکستگی، از دستگاه فرز مینی سنگ استفاده می‌نمایند سپس دو سر آزاد را به هم گره می‌زنند، پس از نصب سنگ بر روی دیوار، دوغاب ماسه سیمان دورتادور مفتول را می‌گیرد.


۳. قلاب اسکوپ

این روش برای سنگ‌هایی با قطرهای ۳ سانتی‌متر به بالا مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

دو سوراخ در ضخامت سنگ به وجود می‌آورند، یک سر اسکوپ را بر روی دیوار و سر دیگر آن را روی شیار سنگ قرار می‌دهند. به‌طوری‌که سوراخ اسکوپ در امتداد سوراخ سنگ باشد به‌وسیله قلاب، اسکوپ به سنگ ثابت می‌ماند هر سنگ را به‌وسیله دو اسکوپ به دیوار متصل می‌کنند. فاصله سنگ از دیوار ۳ سانتی‌متر و ملات مصرفی ماسه سیمان می‌باشد.

اسکوپ سنگ در حالت کلی به دو دسته اسکوپ پروانه‌ای ورق فولادیدر و زد ورق فولادیدر تقسیم می‌گردد.

نصب و اجرای سنگ ساختمانی
4 از 4 رای