انواع سنگ نما ساختمان

  • 31 فروردین 1398
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
انواع سنگ نما ساختمان

انتخاب مناسب سنگ نما یکی از ارکان مهم  در ساخت و نقش مهمی در هر چه بهتر و زیباتر جلوه دادن یک سازه دارد. در سال‌های اخیر از مصالح متنوعی برای نمای ساختمان استفاده می‌شود. اما یکی از پرکاربردترین آن‌ها به خصوص در ساختمان های مسکونی، نمای سنگی است. سنگ نمای ساختمان نیز خود انواع مختلفی دارند.

درکشور عزیزمان ایران از مصالح و نماهای متفاوتی مانند نمای کامپوزیت، نمای شیشه ای، نمای مینرال، نمای چوبی، نمای سنگی و... استفاده می شود. نمای سنگی از متدوال ترین نماهایی است که از دیرباز در کشور ما کاربرد داشته است. سنگ‌های متنوعی برای نمای ساختمان استفاده می‌شود که هر یک دارای ویژگی‌ها و کاربرد خاصی هستند. از این میان می‌توان به سنگ های تراورتن، گرانیت، سنداستون و .. اشاره کرد.


انواع سنگ نما :

۱-سنگ نما تراورتن :


سنگ نما تراورتن از انواع سنگ‌های رسوبی آهکی است که در اثر ته نشینی شدن کربنات کلسیم در دهانه چشمه‌های آب معدنی به خصوص چشمه های آب گرم یا در غارهای آهکی به وجود آمده‌اند. سنگ تراورتن  بصورت طبیعی در رنگ‌های سفید، کِرِم، برنزه تیره و روشن، قرمز و خاکستری وجود دارد. هر چه رنگ این سنگ‌ها روشن تر و سفید باشد یعنی ناخالصی های ناشی از وجود اکسید آهن در آن کمتر است و از مرغوبیت بهتری برخوردار است.

 

۲-سنگ نما گرانیت :


سنگ نما گرانیت از انواع سنگ های آذرین است و از کوارتز، فلدسپات، هورن بلند و میکا تشکیل شده است. گرانیت بطور طبیعی معمولا در رنگ‌های سفید، صورتی یا خاکستری وجود دارد. رنگ آن با توجه به کانی‌های موجود در آن متغیر است. از سنگ گرانیت در نمای ساختمان به خصوص در محیط های صنعتی، کف‌سازی، پیاده‌رو سازی، راه سازی و... استفاده می‌شود.

 

۳-سنگ نما دهبید :


سنگ نما دهییداز جمله سنگ های لوکس معادن مرمریت ایران به شمار می رود. این سنگ رنگ بسیار روشنی دارد و شورت های ممتاز آن واقعا زیبا می باشند. برای اینکه قیمت دقیق سنگ دهید مشخص شود باید سلیقه مشتری و بودجه او در نظر گرفته شودسنگ دهبیدمی تواند سورت های متفاوتی داشته باشد که در زیر به آنها اشاره شده است از دیگر مزایای سنگ نما دهبید مقاومت سایشی بالای سنگ مرمریت دهبید میباشد .  ..

 

۴-سنگ نما لایم استون :

نوعی سنگ رسوبی است که عمدتا از کلسیت معدنی تشکیل شده‌است. در واقع هدف از تهیه آهک، تبدیل سنگ آن به حالت قابل مصرف و تبدیل مجدد آن به سنگ آهک، پس از مصرف می‌باشد. بعد از تهیه سنگ آهک از معادن مربوطه، آنرا درون کوره‌های مخصوص قرار داده و با قراردادن آن تحت درجه حرارت ۹۰۰ درجه سانتی گراد، رطوبت همراه سنگ تبخیر شده و ترکیب را در کوره‌های مکانیزه یا سنتی می‌شکنند و آنرا تبدیل به آهک زنده با فرمول و گاز می‌کنند. :گازکربنیک به همراه سایر گازها از دودکش کوره خارج می‌گرددCaCO۳ CaCO۳ CaO CO۲ .

 

۵-سنگ نما دکوراتیو ی آنتیک :


سنگ نما آنتیک از تکه های شکسته شد سنگه و خرده سنگ یا لاشه سنگ های، تراورتن و مرمریت ( ضایعات و پرت تولیدات کارخانه های سنگبری)تشکیل میشود  و با ترکیب  و چسباندن ملاتهایی از جنس رزین  طرح های مختلفی را ایجاد میکند. همان طور که گفته شد یکی از روش های ساخت و تولید سنگ آنتیک، استفاده از ضایعات تراورتن است. به منظور این کار باید این ضایعات دارای شرایط و ویژگی هایی باشند

 

۶--سنگ نما سنداستون یا ماسه سنگ :


سنداستون یا ماسه سنگ از انواع سنگ‌های رسوبی آهکی است که از کانی‌هایی بسیار کوچک (حدود ۰,۰۶۲۵ تا ۲ میلی متر) تشکیل شده است. اکثر سنداستون‌ها از کوارتز یا فلداسپات ساخته شده‌اند و به مرور زمان در اثر رسوب کردن مواد معدنی در رودخانه ها یا دریاها و تحت فشار به وجود آمده‌اند. سنداستون‌ها با توجه به ناخالصی‌های موجود در کانی‌ها، رنگ‌های متنوعی دارند اما معمولا در رنگ های قهوه‌ای، برنزه، زرد، قرمز، خاکستری، صورتی، سفید و سیاه دیده می‌شوند.

انواع سنگ نما ساختمان
4/8 از 78 رای