نازک کاری در صنعت ساختمان

  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
نازک کاری در صنعت ساختمان

نازک کاری در ساختمان شامل مرحله سفت کاری و تأسیسات برقی و مکانیکی می باشد. نازک کاری ساختمان عملیات‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به هر گونه اندودکاری، عایق کاری، سنگ‌کاری، کاشی کاری و نقاشی اشاره کرد. شایان ذکر است در بسیاری از منابع دیوارکشی را جز نازک کاری به شمار می‌آورند که اشتباه است و بهتر است  آن را در مراحل سفت کاری گنجاند.


مراحل ناز ک کاری ساختمان  :

بعد از اتمام مراحل سفت کاری شروع به نازک کاری ساختمان می‌کنند که طی مراحل مشخصی صورت خواهد گرفت. هر یک از این مراحل باید دقیقاً طبق اصول و زمان مشخصی انجام شود.

 

۱.دیوار چینی :


بخش اول در مراحل نازک کاری ساختمان شامل دیوار چینی است. دیوار چینی معمولا با مصالحی مانند آجر، بلوک سیمانی یا سفالی، سنگ و ملات یا ماسه آهک انجام می شود.


۲.شمشه گیری :

پس از دیوارچینی در مراحل نازک کاری نوبت به شمشه گیری می رسد. شمشه گیری برای تراز کردن سطح بتن و حذف بتن اضافی انجام می گیرد. با شمشه گیری در نازک کاری ساختمان، دیوارها در یک سطح قرار می گیرند.


۳.گچ و خاک نازک کاری ساختمان :

قسمت بعدی در نازک کاری ساختمان شامل گچ و خاک می شود. در این مرحله خاک رس را الک می کنند و با گچ مخلوط می کنند. نسبت مخلوط کردن در اصطلاح بنایی به زود گیری گچ معروف است.


۴.سفید کاری کچ و کشته کشی :

در مرحله بعدی از نازک کاری ساختمان به سفید کاری گچ می رسیم این مرحله معمولا پس از خشک شدن گچ و خاک انجام می شود. زیرا گچ معمولا به آب حساسیت زیادی دارد و اگر دیوار به صورت کامل خشک نشده باشد در زمان نازک کاری ساختمان با گچ، دیوار به راحتی خشک نمی شود.


۵.سنگ قرنیز و کف سازی نهایی :

قسمت بعدی در نازک کاری ساختمان مربوط به سنگ قرنیز می شود. با توجه به اینکه گچ در مقابل رطوبت ناشی از نازک کاری ساختمان مقاومت بالایی ندارد و به راحتی فاسد می شود برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به دیوار گچی در زمانی که کف را می شوییم از سنگ قرنیز در نازک کاری ساختمان استفاده می کنیم. برای این کار از سنگ هایی به ارتفاع ۱۰ سانتی متر در اطراف اتاق ها استفاده می شود که به اصطلاح به آنها سنگ قرنیز می گویند.


۶.قیر و گونی سرویس ها :

همانطور که می دانید سرویس بهداشتی و حمام به دلیل جاری بودن آب باید از یک عایق استفاده کنند که این عایق شامل قیر و گونی می شود. معمولا کاشی کار سرویس های بهداشتی قبل از کار گذاشتن این مصالح در نازک کاری سرویس ها از قیر و ونی به منظور جلوگیری از خروج رطوبت استفاده می کند. اما ممکن است در زمان کاشی کاری و عبور و مرور زیاد به مرور زمان قیر و گونی سوراخ شود در نتیجه در زمان فرش کف باید این قیر و گونی به صورت مجدد احیا شود.


۷.فرش کف :

برای فرش کف یک ساختمان باید ابتدا در هر قسمت آن از یک سنگ ساییده شده استفاده  شود برای این کار از یک موزاییک به صورتی که بر چهار نقطه تراز شده باشد استفاده می کنند و سپس ریسمانی نازک به اضلاع بسته و خط گونیای ۹۰درجه را به گوشه انتقال می دهند سپس ملات را در کف پهن می کنند و کف را فرش می کنند البته این ریسمان ها را به ترتیب در نازک کاری ساختمان جابجا می کنند.


نازک کاری سرویس‌ها و آشپزخانه :

در آشپزخانه، حمام، دستشویی و محل روشویی به دلیل حضور آب و رطوبت، باید شیب‌بندی کف و قیر و گونی در دیوارها انجام شود.جزئیات دیوار سرویس‌ها از خارج به داخل به صورت زیر استدیوار آجری یا بلوکی؛ سپس یک لایه ماسه سیمان، قیر و گونی، توری سیمی و در آخر کاشی لعابی و ملات زیرین آن. بتن سبک برای شیب بندی، لایه ماسهسیمان، قیر و گونی، کف‌سازی موزاییکی یا کاشی لعابی استفاده می شود.

نازک کاری در صنعت ساختمان
5 از 38 رای