موکت و نکات مهم در خرید آن

  • 5 خرداد 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
موکت و نکات مهم در خرید آن

موکت از منسوجات ضخیم و سنگینی است که برای پوشاندن سطح کف استفاده می‌شود. موکت می‌تواند از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته شده باشد که عموما شامل لایه‌ای از کرک و پرز در قسمت بالایی است. موکت به جهت عایق کردن فضا، ایجاد سطح کف گرم و راحت، کاهش صدا و اصافه کردن رنگ به دکوراسیون منزل استفاده می‌شودموکت‌ها در رنگ‌ها، طرح‌ها و بافت‌های متنوع تولید می‌شوند. موکت بهتر است از الیاف طبیعی تهیه شده باشد. موکت روی موزائیک چسبانده می‌شود.

مزایای کفپوش موکت
۱-موکت در رنگ ها و طرح‌های متنوع وجود دارد تا ظاهر و احساسی زیباتر به اتاق یا دکوراسیون خانه شما بدهد.
۲-زمانی که از موکت استفاده می کنید زیر پایتان احساس نرمی و گرمی می‌کنید و ویزگی‌های عایق آن باعث می‌شود با نگهداشتن گرما و حرارت داخل خانه در فصل سرد حفظ شده و محیط داخلی بهتری بوجود آید. در نتیجه هدر رفت و مصرف انریی هم کاهش می‌یابد.
۳-موکت جاذب صوت بوده و سر و صدای راه رفتن یا جابجایی وسایل و مبلمان را کاهش می‌دهد.
۴-موکت سطحی امن و مطمئن را بوجود می‌آورد، از لیز خوردن و زمین خوردن جلوگیری می‌کند و اگر قرار است زمین خوردنی هم اتفاق بیفتد روی زمین نرم می‌افتید.

معایب استفاده از موکت:

۱-در مقابل حرارت و رطوبت مقاوم نیست. از دیگر معایب آن آتش‌ زا بودن آن است.

۲-این کفپوش عایق صوتی نمی باشد ولی تا حدودی صدا را کاهش می دهد ( کشیدن صندلی در زمین)

۳-معمولاً از موکت به دلیل جذب آب و رطوبت در سرویس‌ها استفاده نمی‌شود.

۴-موکت در معرض آفتاب قرارا گیرد کمرنگ و یا رنگ خود را از دست می دهد.

۵-این کفپوش در آلودگی و گرد وغبار در میان پرز ها انباشته و سبب آلرژی می گردد.

 انواع موکت ها:

۱-موکت های کبریتی:

 نسل قدیمی موکت ها موکت های کبریت می باشند که در بین فروشگاه های تزئینات داخلی خانه پیدا کنید. یکی از  مهمترین ویژگی های موکت های کبریتی ارزان بودن آنهاست.، انتخاب موکت های کبریتی بهترین گزینه است. البته این موکت ها قطر کمی دارند و کمی زبر و سفت هستند، به همین دلیل چندان راحت نیستند.


۲-موکت هایی با پرز بلند :
برای داشتن سطحی نرم و راحت انتخاب این موکت بهترین گزینه می باشدالبته  برای افرادی که در مناطق سردسیر سکونت دارند بیشتر اهمیت دارد. ضخامت برخی از موکت ها آنقدر زیاد است که از این لحاظ به فرش های ماشینی شباهت زیادی دارند.



موکت های طرح دار

استفاده از موکت های ساده و یک رنگ فضای اتاق را بزرگتر نشان می دهد اما ممکن است اتاق شما به اندازه کافی بزرگ باشد و نیازی به این ترفند دکوراسیونی نداشته باشید.  
در حال حاضر موکت های طرح دار متنوعی در بازار وجود دارند. البته انواع خارجی نیز در بازار موجود است و البته موکت های ایرانی هم کیفیت و نقش و نگارهای خوبی دارند.


موکت و نکات مهم در خرید آن
5 از 3 رای