گل میخ چیست

  • 29 مرداد 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
گل میخ چیست

سقف های عرشه فولادی یکی از مرسوم ترین مصالح ساختمانی در اجرای سقف هاست عرشه فولادی دارای پروفیل ذوذنقه ای به همراه برجستگی هایی برای درگیر کردن بتن و ورق است برای اتصال عرشه فولادی به بقیه اجزا، از میل پایه هایی به نام گل میخ استفاده می شود گل میخ علاوه بر اتصال عرشه فولادی به بقیه اجزا، انتقال نیروی برشی بین بتن و فولاد است. این پایه ها برش گیر نامیده می شود.

گل میخ هادر واقع رابط میان ورق گالوانیزه و بتن هستند تا بتوانند از لحاظ سازه ای یکپارچگی عملکرد برشی را تامین کنند و در واقع همان نقش برشگیرها را ایفا میکنند. قطر این برش گیر ها حداکثر ۲۰ میلیمتر و ارتفاع آنها بسته به شکل ورق فولادی متغییر است و در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ایاندازه گیری می شود نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر باشد.

این گل میخ ها بوسیله دستگاه جوش قوسی الکتریکیخاصی به تیر های سازه ای جوش می شوند. این فرایند جوشکاری می تواند هم بصورت مستقیم روی بال تیر سازه ای ( قبل از قرارگیری گل میخ با ایجاد یک حلقه سوراخ در ورقو هم از روی ورق انجام گیرد. ضمناً سرامیـکی در محل جوش قرار می گیرد تا از حوضچه مذاب ایجاد شده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت نماید.

تنها روش استاندارد تولید گل میخ برشگیر، روش فورج سرد می باشد که توسط ماشین آلات مخصوص و مواد اولیه با آلیاژهای مرغوب قابل تولید است. سایر روشهای غیر استاندارد تولید، نظیر فورج گرم یا ریخته گری بدلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب و یا ضایعاتی دارای استحکام پایین و به تبع آن موجبات ناپایداری سازه را فراهم می سازد.


مزایا ی گل میخ :

۱-سرعت اجرای با گل میخ بسیار بالا نست به سایر برشگیر ها.

۲-اجرای گلمیخ نیازی به آماده سازی

۳-گل میخ در عرشه فولادی با استفاده از اتصال جوش امکان پذیر است ولی نبشی و ناودانی از روی ورق جوش شوند.

۴-در جوش گل میخ باید توجه داشت که این جوش یکپارچه و یکنواخت باشد.

۵-ورق فولادی تغییر شکل نمیدهد ولی در هنگام جوش گل میخ تغییر شکل می دهد.


روش تولید گلمیخبرشگیر :

روش تولید گلمیخبرشگیر بر اساس استاندارد «فورج سرد» عنوان شده است و دلیل فنی آن بهبود خواص مکانیکی قطعات تولیدی است، فولاد مورد استفاده جهت تولید گلمیخبرشگیر بایستی ترکیب شیمیایی خاصی داشته باشد که این مفتول را در دسته فولادهای آلیاژی خاص قرار می‌دهد بنابراین استفاده از میلگردهای ذوبی جهت تولید گلمیخ به هیچ عنوان مورد تأیید نمی‌باشد و چنین محصولاتی درصورت تولید فاقد ارزش فنی است ضمن اینکه خواص مکانیکی ومقاومت لازم را نداشته وجوش پذیری مناسب نیز ندارند  .

 

ویژگی تولید به روش فورج سرد:

افزایش دانسیته و یکنواخت شدن جهت لایه‌های داخلی فولاد که سبب افزایش استحکام کششیسختی و استحکام تسلیممی‌گردد .روش استاندارد برای اتصال گل میخ ها، استفاده از فناوریاست گل میخ برشگیر مهم ترین قطعه در سازه کامپوزیت است و از فولاد آلیاژی کم کربن و با فرایند " فورج سرد " تولید می شود. گل میخ ها با سایزهای مختلف، کاربرد های متفاوت دارند.

 

معایب فنی گلمیخ‌های حاصل از ریخته‌گری وفورج گرم :

۱-یکسان نبودن استحکام مکانیکی در نواحی مختلف قطعه که سبب ایجادترک ودرنهایت منجربه شکست می‌شود.

۲- وجود تنشهای پسماند در قطعات تولیدی به روش ریخته‌گری و فورج گرم :


روش نصب گلمیخ‌های برشگیر:

گلمیخ‌های برشگیربوسیله دستگاه جوش قوسی الکتریکی به نامبه تیرهای سازه ای جوش می‌شوند. این فرایند جوشکاری می‌تواند هم به صورت مستقیم روی بال تیر سازه ای و هم از روی ورق انجام گیرد. وجود حلقه سرامیکی در محل جوش باعث می‌شود تا از حوضچه مذاب ایجاد شده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت نمایدو همچنین باعث محافظت از اپراتور دستگاه می‌شود. (Stud Welding)

 یکی از روشهای تست گلمیخ بعد از نصب وارد آوردن فشار یکنواخت و نه ضربه می‌باشد به این صورت که با اعمال نیروی یکنواخت گل میخ را تا حدود ۳۰ درجه نسبت به محور طولی گلمیخ خم نمود که نباید طی این خم شدن جوش گلمیخ شکسته و کنده شود. با توجه به اینکه این برشگیرها نقش مهمی در ایمنی سقف حین بهربرداری و هنگام زلزله ایفا می‌کنند، در انتخاب گلمیخ می‌بایستی دقت کافی صورت گیرد و همچنین نصب گلمیخ‌ها باید توسط افراد متخصص انجام شود.


نکات اجرایی :

ابعاد تک تک قطعات تولیدی بایستی کاملاً مطابق آیین‌نامه‌ها کنترل شود، گلمیخ‌ها بایستی عاری از هر گونه زنگ، زخم ناشی از زنگ زدگی، رطوبت و هرگونه مواد مضری باشندکه اثرات منفی بر روی عملیات جوشکاری می‌گذارند باشند. حلقه سرامیکی محافظ جوشکاری بایستی بطور کامل خشک باشند. وجود هرگونه ترک، مویه، لهیدگی، تخلخل وعدم سازگاری ابعادی با نمونه استاندارد نشانه کیفیت پایین قطعه تولیدی بوده واز نظرفنی غیرقابل استفاده شناخته می‌شود بنابراین گلمیخ‌های برشگیر که باروشهای ریخته‌گری، فورج گرم ویابااستفاده ازمیلگردهای ذوبی تولید می‌شود به دلیل اینکه ساختار متخلخل وغیرهمگن دارند ودرفرآیند تولید با کیفیت یکنواخت تولیدنمی شوند به هیچ عنوان موردتایید نمی‌باشد. گل میخ‌ها یا برشگیرهای خاصی که در سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی (متال دک) استفاده می‌شود به جهت نوع مصالح و روش خاص اجرا، یکی دیگر از نقاط قوت سقف‌های عرشه فولادی محسوب می‌شوند. قطر این گلمیخ‌ها حداکثر ۲۰ میلیمتر و ارتفاع آنها بسته به شکل ورق فولادی متغیر است و در نهایت حداقل ارتفاع گلمیخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه‌گیری می‌شود نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر باشد .


گل میخ چیست
4/8 از 18 رای