گرمایش از کف ساختمان

  • 8 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
گرمایش از کف ساختمان

گرمایش از کف به‌عنوان یکی از روش‌های نوین در جهان شناخته شده است و به‌عنوان راحت‌ترین، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین روش برای گرمایش خانه شناخته می‌شود. سیستم گرمایش از کف امروزه در تمام جهان، به سایر سیستم‌های گرمایشی مانند رادیاتور و یا فن‌کوئل، در خانه‌های مسکونی، کارخانه‌ها و سوله‌های صنعتی ترجیح داده می‌شود.


سیستم گرمایش از کف می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ درصد در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی متداول مانند رادیاتور و یا فن‌کوئل در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

دلایل صرفه‌جویی انرژی در سیستم های گرمایش از کف

  1. تبادل کم‌ دما بین کف و دیوارهای سرد
  2. سطح تابشی بسیار بزرگ (به‌اندازه مساحت فضای مورد گرمایش)
  3. دمای پایین آب در حال گردش در سیستم گرمایش از کف (بین ۳۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد)

مزایای گرمایش از کف


آسایش و آرامش در بالاترین حد ممکن

هنگامی‌که محیط اطراف پا گرم باشد و هوای مورد تنفس گرمای زیادی نداشته باشد حالت بسیار دلپذیری است. سیستم انتقال گرمای گرمایش از کف به سیستم انتقال ایده آل بسیار نزدیک است، گرما به‌آرامی از کف به سمت سقف منتشر می‌شود، پای گرم و سر خنک، به‌سلامت کمک می‌کند.

ثابت و یکنواخت بودن حرارت در کل فضا


سبکی وزن سازه، افزایش ارتفاع اتاق‌ها

به علت استفاده از یک نوع لوله و همچنین حذف عبور لوله‌های تأسیساتی از روی یکدیگر که عموماً باعث بالا آمدن کف واحدها و پر کردن کف در زمان ساخت می‌شود، ضخامت پوشش کف به مقدار زیادی کاهش می‌یابد. این امر ضمن کم کردن وزن ساختمان و درنتیجه استقامت بیشتر آن، موجب افزایش ارتفاع سقف واحدها نیز می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت


آزادی عمل در دکوراسیون داخل منزل

در این نوع سیستم گرمایشی، به دلیل نبودن رادیاتور، فضای بیشتری در اختیار دارید. همچنین نگرانی از نزدیک بودن برخی وسایل مثل تلویزیون به آن‌ها وجود ندارد. این امر به‌خصوص در واحدهای کوچک‌تر و اتاق‌خواب‌های با فضای محدود، ملموس‌تر است.

هوای پاکیزه‌تر و خشک نشدن هوا


تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل

در سیستم گرمایش با رادیاتور، به علت سیکل گردش هوای داغ عموماً دیوارهای بالای رادیاتور به‌مرورزمان سیاه شده و دوده را به خود جذب می‌کنند. در سیستم گرمایش از کف، این مشکل برطرف شده و دیوارها و سایر لوازم در طول زمان سیاه نمی‌شوند.

استفاده از منابع حرارتی مختلف

در این سیستم گرمایشی می‌توان از منابع مختلفی برای تأمین گرمایش استفاده کرد. موتورخانه، پکیچ و حتی حرارت خورشیدی می‌توانند در این سیستم مورداستفاده قرار گیرند.

خشک‌تر باقی ماندن زمین‌های مرطوب و یا خیس (خشک شدن مکان‌های قابل شست‌وشو)

رشد و نمو هرگونه قارچ و کپک در این محیط امکان‌پذیر نمی‌باشد.


معایب سیستم گرمایش از کف


زمان پیش‌گرمایش سیستم گرمایش از کف

گرمایش از کف دارای زمان پیش‌گرمایش ۳۶ ساعت می‌باشد. به این شکل که استارت سیستم در اول فصل سرما (فقط در استارت اولیه در شروع زمستان)، با دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و هر ۱۲ ساعت ۵ درجه می‌توان به آن افزود که در طول ۳۶ ساعت به دمای ایده آل که همان ۳۵ درجه است می‌رسد. این کار برای این است که گرمای ناگهانی، به کف شوک وارد نکند. این زمان در سیستم رادیاتوری، ۱۰ ساعت و در سیستم‌های هوای گرم مانند فن‌کوئل زیر یک ساعت است.

عدم اعمال تغییرات در کف ساختمان

به دلیل کف‌خواب بودن سیستم گرمایش از کف و عدم استفاده از اتصالات در لوله‌های کف‌خواب، پس از اتمام کف سازی، دیگر نمی‌توان در کف ساختمان تغییر ایجاد کرد، اما ایجاد تغییرات جزئی و کوچک امکان‌پذیر است.

کف سازی قبل از اجرای گرمایش از کف

قبل از اجرای گرمایش از کف باید روی لوله‌های آب، برق، گاز و غیره را به‌وسیله ملات سیمان هموار کرد تا سیستم گرمایش از کف را بتوان به‌درستی نصب کرد. این مشکل قابل‌حل می‌باشد، به این صورت که می‌توان با لوله‌کشی درست و استفاده از فوم بتن یا پوکه معدنی این مشکل را برطرف کرد.

سیستم گرمایش از کف که از اصلی‌ترین موارد لوله‌کشی کف ساختمان است باید به‌درستی و دقت انجام شود، برای این اجرا که جز آخرین مراحل ساختمان‌سازی می‌باشد باید از مجری متخصص و مسلط به کار کمک گرفت تا سیستم بهینه کار کند و از ایجاد خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود. سیستم گرمایش از کف قبل از سرامیک یا فرش کردن کفِ واحد، اجرا می‌شود؛ دلیل آن نیز جلوگیری از صدمه به لوله‌ها می‌باشد که باید پس از اجرای گرمایش از کف و اطمینان از درستی آن، سریعاً کف‌پوش واحدها اجرا شود.

مراحل اجرای گرمایش از کف


انتخاب محل کلکتور

محلی مناسب برای قرارگیری جعبه کلکتور، در نظر بگیرید؛ این محل باید دسترسی خوبی به سیستم تأمین‌کننده گرمایش (پکیج یا موتورخانه) و فضای اجرای گرمایش داشته باشد. دو کلکتور رفت‌وبرگشت با سایز مناسب در جعبه کلکتور بسته‌شده که به تعداد فضاهای موردنظر دارای انشعاب می‌باشد، نصب جعبه کلکتور در ابتدای کار عملیات اجرای گرمایش از کف را آسان می‌کند.

عایق‌کاری و زیرسازی کف

فوم‌های عایق که وظیفه جلوگیری از انتقال حرارت و اتلاف انرژی در جهت پایین و همچنین بستر اجرای لوله‌ها را برعهده‌ دارند، در کف واحد و تا ارتفاع ۱۰ سانتی‌متری دیواره‌ها بپوشانید. تمامی درزها باید عایق‌کاری شوند.

اجرای لوله‌کشی

اجرای لوله‌کشی اصلی‌ترین قسمت کار است. ابتدا برای شروع، لوله‌های پنج لایه که مناسب گرمایش از کف می‌باشند، به کلکتور بسته شده و در کف هر فضا به‌طور مجزا پهن می‌شوند. روش پهن کردن لوله‌ها به دو صورت حلزونی (دایره‌وار) و مارپیچی (ردیفی) و ترکیبی از این دو روش می‌باشد. فواصل لوله‌ها در هر دو حالت با توجه به مناطق آب و هوایی متفاوت است که برای محاسبه دقیق‌تر می‌توان از نرم‌افزارهای مهندسی مربوطه کمک گرفت.

روش دایره‌وار: لوله‌ها از طرفین به سمت وسط اجراشده و سپس از وسط به طرفین برگشته و به سمت کلکتور خروجی هدایت می‌شود.

روش ردیفی: لوله به‌صورت ردیفی بافاصله معین از سمتی به سمت دیگر اجرا می‌شود و در انتها به سمت کلکتور هدایت می‌شوند.

بتن‌ریزی و اجرای کف‌پوش

 پس از پایان لوله‌کشی و تست سلامت سیستم گرمایش از کف، کار به اتمام رسیده و کف محیط با بتن پوشیده می‌شود، ضخامت بتن‌ها تنها چند سانتی‌متر است (۲ تا ۴ سانتی‌متر) و بعدازآن می‌توان با استفاده از کف‌پوش مناسب (سرامیک، پارکت، موزاییک و...) محیط ساختمان را زیبا کرد.



در سیستم گرمایش از کف، گرما از سطح زمین ساطع می‌شود و زمانی‌که بر روی زمین حرکت می کنید، گرما را احساس می‌کنید. در این نوع سیستم گرمایشی، تمام بخش‌ها از دمای یکسانی برخوردار هستند.

درحال حاضر، گزارشی مبنی بر آسیب رسانی سیستم گرمایش از کف به انسان اعلام نشده و در صورتی که این سیستم به درستی نصب و تنظیم شده باشد، بدون هیچ مشکلی می تواند کار کند. مشکلی که اغلب استفاده کنندگان با آن مواجه هستند، عرق کردن کف پا می باشد. در صورتی که شما نیز از این مشکل رنج می برید، احتمال افزایش مشکلتان با این سیستم بیشتر خواهد شد.

مصرف برق سیستم گرمایش از کف، ۱۲ وات بر ساعت می باشد که از اکثر گرمکن های برقی کمتر می باشد. علاوه بر این موضوع، این سیستم با توجه به این که از کف تمام بخش های شما ساطع می شود، تمام واحد را گرم می کند اما در صورتی که از گرمکن های معمولی استفاده کنید، باید در هر قسمت از گرمکن جداگانه استفاده کنید که نتیجه آن افزایش مصرف برق در نتیجه افزایش هزینه خواهد بود.

گرمایش از کف ساختمان
4/6 از 80 رای