شیشه خم در صنعت ساختمان

  • 7 شهریور 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
شیشه خم در صنعت ساختمان

شیشه خم شیشه ای طبیعی است که توسط یک فرایند خاص خم می شود. شیشه خم یا منحنی، یک جایگزین عالی برای شیشه مستطیل شکل می باشد که به طور محافظه کارانه در گستره وسیعی از اندازه ها موجود است، که به ایجاد اشکال منحصر به فرد و غیر متعارف می انجامد. شیشه خم عایق بندی زیبایی شناسی ساختارهای معماری را افزایش می دهد.

انواع مختلف شیشه های موجود پس از اینکه فرایند های قالب سازی آن ها در کوره های خاص این کار صورت گرفت، با اعمال حرارت به شکل منظم قادر هستند که در شکل ها و اندازه های مختلف با قوس های متنوع تغییر پیدا کنند و شیشه خم را تولید کنند. خم کردن شیشه کار چندان آسانی نیست. فرایند خم کردن دقیق شیشه بدون اینکه آسیبی به سطح یا پوشش های آن وارد شود، کاری بسیار ظریف است که نیاز به تجهیزات و امکانات پیشرفته و نیز دانش فنی بالایی دارد.

در منازل و آپارتمان ها گاه در جاهایی خاص به منظور زیباسازی یا ایجاد مقاومت در بنا از دیواره هایی استفاده می شود که شکل خمیده دارند. مهندسین همواره ایجاد مشکل احتمالی در نورپردازی قسمت های خم ساختمان را مدنظر داشته اند. با فناوری ارائه شده اخیر در طی فرایند خم شیشه این مسئله نیز به شکل کامل مرتفع شده است. در واقع هدف از تولید شیشه خم تحقق بخشیدن به ایده های مهندسین، معماران و نیز افرادی که کار طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان ها را انجام می دهند، می باشد و وسیله ای برای افزایش فضا، زیبایی، جذابیت و نیز بالا بردن وسعت دید هستند.

در کل ویژگی های مهم شیشه خم را می توان به این شکل بیان کرد:

۱-تنوع فضایی در ساختمان و دکوراسیون ایجاد می کند

۲-عدم ایستائی بارهای مزاحم بروی آن و به تبع نگهداری آسانتر و... می باشد..

۳-مقاومت بیشتر نسبت به شیشه های صاف ایجاد تنوع فضائی و استفاده از فضای بدون استفاده در ساختمان .

۴-در دید بیننده حالت سیالیت بصری را ایجاد می کند

۵-بالا بردن کیفیت فضا به لحاظ زیبائی و جذابیت


نحوه بوجود آووردن شیشه خم عبارت اند از:

شیشه خم سکوریت، شیشه خم لمینت و شیشه خم دوجداره

شیشه خم نشکن یا سکوریت بر اساس اندازه دلخواه شیشه بریده شده و پرداخت لبه ها صورت می گیرد. سپس شیشه تا حدی پایین تر از نقطه نرم شدن حرارت داده می شود و با در نظر گرفتن شعاعی خاص از طریق بالا رفتن غلتک خمیده می شود. سپس سریعاً سرد می شود. به این ترتیب یک شیشه خم به دست می آید که همان خصوصیات مکانیکی شیشه نشکن که از ایمنی بالایی برخوردار است را دارد.

شیشه ساخته شده با استاندارد ایمنی شیشه های مسطح نشکن بر اساس استانداردکاملاً مطابقت می کند .

 

  :کاربرد شیشه خم

در ساختمان‌های مسکونی در مکان‌هایی که به جهت زیباسازی یا استحکام بنا از دیواره‌‌هایی به شکل خم استفاده می‌شود، مهندسین همیشه نگران نورپردازی به قسمت‌های خم ساختمان هستند که با فناوری اخیر در فرآیند خمِ شیشه این مسئله به کلی رفع شده است.

در ساخت نمای بیرونی ساختمان‌ها (فریم لس) ما می‌توانیم از شیشه‌‌های خم در اشکال مختلف جهت زیباسازی و ایجاد قوس‌‌های گوناگون استفاده کنیم ؛ تولید شیشه خم سکوریت جهت مصارف ساختمانی و طراحی داخلی و صنعتی با بهترین کیفیت از ۴ تا ۱۹ میلیمتر.

شیشه خم می توان به استفاده از آن ها در دکوراسیون داخلی منازل همچون ساخت شلف و قفسه، ویترین داخل و خارج مغازه ها و فروشگاه ها، کلاهک های شیشه ای موجود در مسیر آسانسور، پوشش استخرها، سقف پاسیو، جدار شیشه ای، دکه اطلاعات، ویترین های به شکل مدور، نرده های از جنس شیشه، نورگیر ساختمان ها با اهداف مختلف اعم از زیبایی، استحکام و جلوه های ویژه نام برد.

شیشه خم همچنین می تواند در نمای ساختمان هایی که در آن ها هدف، استفاده از شیشه به جای دیوار برای آسانسورها باشد، مورد استفاده قرار گیرد. 

از شیشه خم به دلیل انعطاف پذیر بودن آن، در بازارچه ها که آسانسور در وسط ساختمان قرار گرفته و دورتادور آن شیشه نصب شده است و به شکل مدورند استفاده می شود.


شیشه خم در صنعت ساختمان
4/9 از 7 رای