چیدمان مبلمان به سبک های مختلف

  • 9 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
 چیدمان مبلمان  به سبک های مختلف

چیدمان مبلمان و انتخاب سایر وسایل منزل برحسب طراحی و دکوراسیون داخلی و انتخاب رنگ وسایل و بک‌گراند منزل به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شوید.

۵ دسته کلی چیدمان مبلمان منزل عبارت‌اند از :


۱. چیدمان مبلمان منزل به سبک کلاسیک :




اکثر افراد ترجیح می‌دهند خانه‌شان را به روشی سنتی و کلاسیک طراحی کنند. در این طراحی‌ها تمامی اجزایی که برای تزیین محیط استفاده می‌شوند باید پررنگ و لعاب و به طرز خاصی اغراق‌آمیز باشند؛ آن‌قدر که با ظاهری فریبنده هر بیننده‌ای را به سمت خودشان بکشند. بهترین طراحی برای سبک کلاسیک دیوارها دارای آرک و قاب و به دورنگ متضاد رنگ شوند و سقف هم به رنگ خاص ساده‌تر. با این روش سقف بلندتر و خانه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. استفاده از دیوار پوش‌های چوبی برای سقف یا دیوار هم ظاهر یک‌خانه سنتی و کلاسیک را دل‌بازتر نشان می‌دهد. در این خانه‌ها یک رنگ اصلی پررنگ وجود دارد و باقی رنگ‌ها با توناژ ضعیف‌تر انتخاب می‌شوند. خاکی، بژ و آبی پررنگ و گلبهی به‌عنوان رنگ‌های خاص خانه‌های کلاسیک کوچک می‌توانند کارساز باشند. یک کنسول چوبی، یک فرش شش متری با طرح کلاسیک و کاناپه‌هایی ساده همراه با مبل‌های کلاسیک که در کنار هم قرارگرفته‌اند، یک خانه کلاسیک را می‌سازند.


یکی از مشخصه‌های خانه‌های کلاسیک داشتن مبلمان راحتی و سنتی در کنار هم است اما این مسئله فقط زمانی به کار می‌آید که فضای کافی و مناسبی برای چیدن همه اجزا در اختیار باشد در غیر این صورت بهترین کار نگه‌داشتن کاناپه راحتی و استفاده از دو مبل کلاسیک در کنارش است. با این روش دیگر خانه پر از صندلی‌های مختلف به نظر نمی‌رسد و از طرفی زمینه کلاسیک آن‌هم حفظ می‌شود.


۲. چیدمان مبلمان منزل به سبک مدرن :




برای داشتن خانه‌ای مدرن اصلاً لازم نیست سراغ لوازم خاص بروید چون این روزها طراحان داخلی سعی می‌کنند از عناصر خاصی برای طراحی منازل استفاده کنند که شاید هیچ‌وقت به فکر خودتان هم نرسد. اولین مسئله که تازگی‌ها در طراحی خانه‌های شیک امروزی مدنظر قرار داده می‌شود مسئله نور است.

اگر خانه‌ای ویلایی دارید یا اگر آپارتمانتان نورگیر است و پنجره‌های بلندی دارد، بهتر است به‌جای وقت گذاشتن برای خرید لوازم خاص به فکر سروشکل دادن به شیشه‌ها و قاب‌های پنجره‌ها باشید. هیچ‌چیزی مانند نور طبیعی نمی‌تواند زیبایی خانه را دو برابر کند و فضایی محدود را بزرگ‌تر از همیشه نشان دهد. ریسکش را به جان بخرید و بی‌خیال پرده در یکی از پنجره‌ها شوید. خودتان تأثیرش را می‌بینید. مسئله نور، مهم هست اما داستان داشتن یک خانه مدرن فقط با داشتن پنجره‌های بلندقدی و نور طبیعی و این حرف‌ها حل نمی‌شود، مسئله مهم دیگر رنگی است که باید به لوازم خانه شخصیت دهد. درزمانی که از نور طبیعی برای زیبایی خانه استفاده می‌کنید، بهتر است طیف رنگ لوازم خانه بین کرم، خاکستری، قهوه‌ای روشن و انواع آبی‌ها باشد حتی در این مواقع شاید لازم باشد فرش بین مبل‌ها با رنگی خنثی انتخاب شود چراکه نور زیادی که به خانه تابیده می‌شود، جبران سایه‌ها و تاریکی‌ها را می‌کند.


یکی از بهترین مدل‌های چیدمان مدرن داشتن یک کاناپه ساده با دو مبل راحتی تک با طراحی بیضی است. طراحی خاص صندلی‌ها به محیط، نرمش و انعطاف خاصی می‌بخشد تا جایی که حتی اگر میز جلوی مبلی‌تان چهارگوش است می‌توانید با اضافه کردن یک میز کوچک گرد فضا را بیشتر منعطف کنید. نکته مهم فاصله داشتن مبل‌ها از دیوارهاست و البته فرشی که زیر پایه همه مبل‌ها قرارگرفته است.


۳. چیدمان مبلمان منزل به سبک مجلل :



برای داشتن یک خانه مجلل نیازی به داشتن فضای بزرگ نیست. در یک آپارتمان ساده هم می‌توان المان‌های یک طراحی مجلل را فراهم کرد. فقط کافی است حواستان به شلوغی‌ها و به‌هم‌ریختگی‌های محیط باشد. خیلی از ما برای اینکه تجمل را در نگاه دیگران بیاوریم به خرید لوازم عتیقه و دکور کردن آن‌ها در گوشه و کنار خانه رومی‌آوریم اما یادتان بماند در خانه‌های مجلل امروزی بدون ‌توجه به متراژی که دارند هرکدام از اجزا با بزرگنمایی نشان داده می‌شوند نه تعداد و نه حتی قیمت.

انتخاب یک لوستر کریستال و مدل خاصی که در اندازه بزرگنمایی خاص دارد یا ساعت در این سبک بسیار جلوه خاصی به وجود می‌آورد. وسایلی که برای خانه‌های مجلل انتخاب می‌شوند باید ساده و درعین‌حال دارای مشخصه خاصی باشند. داشتن المان‌های خاص طراحی از مسائلی است که در این خانه‌ها باید به‌دقت رعایت شود؛ مثلاً در این خانه‌ها به‌جای چیدن قاب‌های کوچک و بزرگ روی شومینه از یک مجسمه عجیب استفاده‌شده است. لوستر هم طراحی خاص خودش را دارد؛ یک وسیله روشنایی عجیب که فقط در یک خانه بزرگ خودش را نشان می‌داد. خانه‌های بزرگ امروزی را می‌توان با ترکیب رنگ‌های شاخص مثل قرمز، نارنجی و سفید به شیوه‌ای مدرن و البته بسیار مجلل طراحی کرد.


در یک اتاق پذیرایی بزرگ بهترین نوع چیدمان مبل‌ها به شکل رودررو است. این تنها موقعیت مناسبی است که افراد حاضر در محیط به سبب چیدمان خاص مبل‌ها به صحبت و ارتباط گرفتن باهم تشویق می‌شوند. اصلاً هم نیازی به داشتن یک کاناپه بزرگ نیست. می‌توان فقط صندلی‌ها را دورتادور میز وسط مبل‌ها و در مرکز نقطه کانونی خانه چید.


۴. چیدمان مبلمان منزل به سبک روستیک :



در این سبک سراغ چوب‌ها بروید حتی در سقف که الوارها و تیرهای افقی، خانه‌ای روستایی اما مدرن درست می‌کنند. مبل‌ها هم کمتر به جنس‌های معمول دیده می‌شوند. چرم در اینجا حرف اول و آخر را می‌زند. پس باید اول‌ازهمه تم موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و بعد به خرید لوازم دست بزنید. انتخاب رنگ‌ها هم در سبکی که به آن علاقه دارید، بسیار مهم است. در سبک روستیک رنگ‌ها باید طیف گرمی از سبز و قهوه‌ای و نارنجی باشند. مبل‌های چرمی که رنگشان معلوم است. این وسط برای رسیدن به طبیعت می‌توانید از گلدان‌های خاص هم استفاده کنید. استفاده از آباژورهایی با پارچه‌های کتانی یا کنفی و ترکیب آن‌ها با چوب و چرم هم می‌تواند در قدرت بخشیدن به سبک روستیک خانه شما مؤثر باشد.


مبل‌های چرمی معمولاً بزرگ و جاگیر هستند. پس در زمان استفاده از آن‌ها لازم نیست حتماً یکدست کاملشان را به خانه بیاورید. کافی است دو کاناپه در اندازه‌های دو و سه‌نفره تهیه کنید. این‌جور مواقع اگر فضای کافی نداشتید خیلی راحت می‌توانید میز وسط را فاکتور بگیرید و با قرار دادن دو میز عسلی چوبی در دو زاویه مختلف فضای خانه را دل‌باز و راحت کنید.


۵. چیدمان مبلمان منزل به سبک معاصر



این روزها سبک تازه‌ای به نام معاصر مطرح‌شده، در این سبک طراحی، هرچه وسیله کمتری بگذارید، بهتر است. از جزئیات انحنادار، حاشیه‌های تزئینی و طرح گل‌وبته در این سبک استفاده‌نشده و در کل همه‌چیز در حالت ساده، بی‌پیرایه، ابتدایی و ساختاری استفاده می‌شود. در طراحی معاصر که با طراحی مدرن تفاوت دارد هرچه کمتر وسیله داشته باشید، بهتر است، زیرا در این طراحی باید هر وسیله حالت انفرادی و منحصربه‌فرد داشته باشد.

مبل‌های بی دسته در محیط‌های کوچک باعث چرخش بهتر چشم‌ها و دیده شدن اجزایی می‌شوند که به‌سادگی اما باهدفی خاص قرارگرفته‌اند؛ مانند یک تابلوی نقاشی با طرحی عجیب یا آباژوری خاص که به‌تنهایی بار روشنایی خانه را به دوش می‌کشد. مبلمانی با خطوط هندسی صاف و ساده برای دکوراسیونی با سبک معاصر حیاتی هستند. مبلمان روکش شده اغلب باید سفید، سیاه یا به رنگ‌های خنثی باشند. پارچه‌های رومبلی هم بیشتر از جنس نخ، کتان، پشم، سیلک و کنف هستند. در این میان طیف رنگ‌ها هم اهمیت زیادی دارد. رنگ‌های خنثی، مشکی و سفید رنگ‌های اصلی در دکوراسیون سبک معاصر هستند. رنگ مشکی معمولاً برای کف استفاده می‌شود و اتاق سبک معاصر را تعریف می‌کند. دیوارها معمولاً به رنگ‌های خنثی نقاشی می‌شوند تا پس‌زمینه مناسبی برای اکسسوارهای رنگی بارنگ‌های جسورانه وجود داشته باشد. اگر دیوارها و پنجره‌ها به رنگ‌های روشن و شاد نقاشی شوند، بقیه چیزها باید به رنگ‌های خنثی باشند.


ازآنجاکه برای طراحی معاصر مبل‌ها معمولاً به‌صورت کاناپه‌هایی بدون دسته انتخاب می‌شوند بنابراین بهترین حالت برای چیدن آن‌ها به‌صورت ال است. در این حالت هم مبل‌ها کارکرد بهتری دارند و هم محیط بازتر و راحت‌تر به نظر می‌رسد. قرار دادن مبل‌ها به‌صورت ال نشستن روی آن‌ها را راحت‌تر و با فضای بیشتری همراه می‌کند. خوبی این مبل‌ها این است که برایشان لازم نیست حتماً یک فرش کامل در اختیار داشته باشید. فرشی گرد یا بیضی در فضای بین مبل‌ها بیانگر این سبک می‌باشد.

چیدمان مبلمان به سبک های مختلف
3/7 از 6 رای