محوطه سازی و فضای سبز

  • 1 آبان 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
محوطه سازی و فضای سبز

امروزه محوطه سازی و فضای سبز یکی از معضلات بزرگ شهر ها پدیده وارونگی و آلودگی هوا می باشد که یکی از راه های مقابله با این آلودگی ها در نظر داشتن و بوجود آوردن محوطه سازی فضایی سبز در اطراف و پشت بام (روف گاردن) منزل خود می باشد. که این امر باعث جذب آلودگی هوا و درنتیجه خارج کردن اکسیژن از خود می باشد.

از دیگر خصوصیات محوطه سازی و فضای سبز نیز می توان به ایجاد فضایی دلنشین، روحیه بخش و جذاب را که برای استفاده کنندگان از آن بوجود می آورد اشاره کرد. همچنین طرح های متفاوت و متناسب با ساختمان یا ویلا در اطراف یا پشت بام بنا تاثیر فراوانی در زیبایی و خوش نما کردن ویلا یا ساختمان مورد نظر دارد.

یکی از مهم ترین گامهای اصلی طراحی و اجرای محوطه سازی (لند اسکیپ) جانمایی و آرایش گل و گیاهان در موقعیت مناسب و مطلوب خود به بهترین شکل ممکن می باشد که باید قبل از اجرا در طراحی محوطه نوع چیدمان گل و گیاه در طرح مورد نظر مشخص و معلوم گردد.

انواع فضای سبز: 

 ۱- فضاهای سبز عمومی: بیشترین مورد از فضای سبز است که در دسترس می باشد این فضاها عمومی مکانی جهت بازی ها و مناطق ورزش است. فضاهای یاد شده اساساً برای این منظور طراحی یا تجهیز شده اند.

وجود نیمکت، روشنایی، آبخوری، دستشویی، کف سازی معابر و دسترسی از اجزاء اصلی این نوع فضاها به شمار می روند.

۲- فضاهای سبز نیمه عمومی: فضاهای سبزی که بازدهی اکولوژیکی دارند، لیکن استفاده کنندگان آن ها، نسبت به فضاهای سبز عمومی محدودتر هستند.

محوطه های باز بیمارستان ها، پادگان ها و ادارات دولتی و... در این دسته قرار می گیرند.

۳- فضاهای سبز خیابانی: نوعی از فضاهای سبز شهری هستند که به طور معمول درختکاری حاشیه ی باریکی از حد فاصل مسیرهای پیاده رو و سواره رو را تشکیل می دهند و یا به صورت متمرکز در فضاهای نسبتا کوچک میدان ها و یا در زمین های پیرامون بزرگ راه ها و خیابان ها شکل گرفته اند.

 


برای زیبا تر شدن محوطه سازی از المان هایی مانند :


محوطه سازی و طراحی منظر
برای رسیدن به اهداف عنوان شده متشکل از عناصر و المان های گوناگونی چون : 

۱- فضای سبز (گل و گیاه و چمن مصنوعی یا طبیعی)

۲- آبشار وآبنما  

۳- برکه و جویبار

 ۴- سایبان

۵- آلاچیق 

۶-کفسازی  مناسب برای فضاهای تردد (لاشه چینی، دیوار کشی، نما سازی)

۷-نورپردازی مناسب

۸-انواع اثاثیه باغی مبلمان، فلاور باکس، چراغ و روشنایی، باربیکیو، وسایل بازی و...

آبنما در محوطه سازی
یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای محوطه سازی (لند اسکیپ)  شدیدا مورد استقبال عمومی قرار گرفته، آبنما بوده است. ساخت آبنما می تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد. در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی، ایزولاسیون و سهولت نگهداری، از اهمیت بالایی برخوردار است.



ایجاد برکه در زیبایی محوطه سازی :

برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد. برکه در محوطه سازی (لند اسکیپ) معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش، طراحی و ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد. برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی، می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند. گیاهانی چون نیلوفر آبی، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند، در آبهایی که راکد هستند ( مثل برکه ) قادر به ادامه حیات هستند.

 


تاثیر نورپردازی در محوطه سازی  :
 نورپردازی نکته‌ی بسیار مهمی است  زیرا کلیه نقاطی که در محوطه سازی  فضای سبز از اهمیت بخصوصی برخودارند نظیر درب ورودی، حیاط جلویی استخر برکه ها ،آبشارها، فواره ها، مجسمه ها، درختان و کلیه وسایل زینتی باید امکانات روشنایی را داشته باشد. تا زیبایی واقعی را به نمایش بگذارند.نور عامل مهم در تفکیک رنگها و تعریف راهها و معابر در شب ها می باشد. در صورت نبود نور در شب طراحی محوطه سازی فضای سبز امری کاملا بی معنی جلوه می کند.لذا نیاز به نور در شب به بیشترین حد خود می رسد.

علاوه بر امنیت ممکن است در تاریکی شب سلامت عابرین هم به مخاطره بیفتد. با یک نورپردازی اصولی و مهندسی شده به راحتی می‌توان با تعداد مناسبی منبع نور بیشترین فضای ممکن را روشن کرد.





















تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی 
تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی شامل آبرسانی، تاسیسات آبیاری اتومات، تاسیسات استخر و تاسیسات آبنما، بخشی از علم تاسیسات است که کمتر در ساختمان مورد توجه قرار می گیرد. به همین دلیل برای داشتن تاسیسات مناسب در محوطه سازی ، آگاهی از نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار و بکار گیری آنها در محلهای مناسب امر اجتناب ناپذیر است.

محوطه سازی و فضای سبز
5 از 4 رای