قفل دیجیتال و کلید دیجیتال چیست

  • 16 دی 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
قفل دیجیتال و کلید دیجیتال چیست

قفل دیجیتال نسل جدید و پیشرفته ی قفلهای مکانیکی  می باشد  که بر روی انواع درب های شیشه ای  سکوریت، ضد سرقت و معمولی قابل اجرا می باشدقفل دیجیتال با اهداف دسترسی اسان، افزایش امنیت و زیبایی، ساخته شده است، در واقع قفل دیجیتال سیستمی است بر پایه ی یکی از مکانیزم های شناسایی رمزی، کارت های مغناطیسی، تگ، اثر انگشت و یا مگنت، که برای باز و بسته کردن درب منازل، هتل ها، ادارات و مجتمع های مسکونی قابل نصب می باشد.  با توجه به جدید بودن این علم در کشورمان، بازار خوبی هم در این زمینه به وجود آمده است. نکته ای که در اینحا اهمیت فراوان دارد ضخامت ۳,۵ تا ۱۲ سانتی متری درب جهت نصب قفل دیجیتال بر روی ان می باشد. قفل دیجیتال با سیستم های متنوع امنیتی به کار رفته در ان ارامش و امنیت را به کاربر خود هدیه خواهد داد..   

قفل درب ضدسرقت به دو دسته  کلیدی و هوشمند می تقسیم می گردد  که نوع قفل درب ضدسرقت بستگی محل استفاده درب ضد سرقت دارد.

انواع قفل درب ضد سرقت :

۱-قفل کلیدی :


قفل های کلیدی درب ضد سرقت به صورت کامپیوتری میباشند و دارای دو نوع کلید اصلی و فرعی میباشند که به کلید های فرعی کلید کارگری نیز گفته میشود که تعداد کلید های اصلی و فرعی در درب های ضد سرقت ساخته شده توسط ترکیه و چین متفاوت می باشد.

یکی از ویژگی های کلید درب ضد سرقت کامپیوتری بودن آن است که موجب می شود امکان ساخت از روی آن وجود نداشته باشد. اگر هم امکان کپی و ساخت کلیدهای درب ضد سرقت وجود داشته باشد این مساله مستلزم وقت زیادی است و موجب کاهش قابل توجه امکان سرقت می شود زیرا سارقین نمی توانند زمان زیادی را برای باز کردن درب منتظر بمانند.

 

قفل دیجیتال۲- :

قفل های هوشمند به قفل هایی گفته میشود که بر روی درب ضد سرقت نصب می شوند و احتیاج به کلید ندارند و با سیستم های مختفلی نظیر انواع قفل دیجیتال به لحاظ نوع دسترسی و کارکرد :  

۱-رمزی  و کارتی و یا  اثر انگشت


۲-رمز و کارت


۳-رمز و اثر انگشت


۴-رمز و مگنت

 

اگر درب خانه مجهز به قفل دیجیتال باشد  دیگر هیچگاه پشت درب نخواهید ماند و تنها با حفظ بودن یک رمز  به راحتی میتوان وارد شوید. از طرفی دیگر لازم نیست نگران جاگذاشتن کلید در مکانهای دیگر و امکان سو استفاده از آن باشید. اثر انگشت نیز یکی از بهترین روش های باز کردن قفل های دیجیتال است.

با وجود قفل دیجیتال دیگر لازم نیست استرس قفل کردن درب منزل را داشته باشید. این قفل های دیجیتال به گونه ای ساخته شده اند که پس از هر بار خروج شما به صورت اتوماتیک درب قفل می شود و به دلیل نداشتن دستگیره امکان باز کردن آن توسط سارقین وجود ندارد. البته درب از قسمت داخلی دارای دستگیره می باشد تا بتوانید درب را باز کنید.

ازقفل دیجیتال می توان در ساختمان های مسکونی و ساختمان های عمومی مانند بیمارستان ها، ادارات و مدرسه استفاده کرد. می توان تعدادی قفل هوشمندرا در سراسر ساختمان در مناطق مختلف و یا در برخی از درب های داخلی برای دسترسی مستقل مراقبین، پرستاران و… نصب کرد. این قفل می تواند یک برای کنترل دسترسی برای مکان هایی با نیاز به امنیت بالا مانند فرودگاه ها مفید باشد، و یا حتی مکان هایی با نیاز امنیتی پایین مانند کمد های ثابت.همچنین قفل دیجیتال راهی کم هزینه، آسان برای ایجاد امنیت برای ساختمان هایی است که نیاز به یک وسیله قابل اعتماد و کنترل کردن دسترسی دارند، اما به دلیل حجم ورود و خروج افراد در ساختمان دادن کلید به هر فرد دشوار می باشد  .

 

 قفل دیجیتال  :اجزا سیستم های

قفل دیجیتال دارای سیستم های امنیتی پیشرفته ای می باشند که امنیت محل زندگی و یا کسب و کار شما را افزایش می دهند که عبارتند از:

سیستم ضد سرقت: در صورت اشتباه وارد کردن رمز عبور به صورت مکرر و یا ضربه زدن به درب یا قفل دیجیتال آلارم دستگاه به صدا در می آید.

سیستم ضد شوک: در صورت وارد کردن ولتاژ غیر مجاز به قفل های دیجیتال سیستم الکترونیکی بصورت خودکار برای چند ثانیه خاموش می شود.

سیستم اعلام حریق: در صورت بروز آتش سوزی در محل، دستگاه به شما هشدار می دهد.

مجهز به قفل کودک: این سیستم به شما کمک می کند که دیگر نگران بیرون رفتن کودکان خود از منزل نباشید.

مجهز به قفل امنیتی: با فعال کردن این سیستم دیگر کسی حتی با داشتن کارت و رمز بدون اجازه شما نمی تواند به قفل هوشمنددسترسی داشته باشد .

 

کاربرد قفل دیجیتال عبارتند از:

قفل دیجیتال۱- هتلی :این نوع قفل ها متناسب با نیاز هتل داری ساخته شده اند و نحوه کار انها به گونه ای است که قفل به صورت اتصال به یک دستگاه کارت خوان که معمولا در لابی هتل کار گذاشت می شود متصل شده و تمامی کارهای قفل از طریق دستگاه کارت خوان در لابی هتل صورت میگیرد: .

قفل های دیجیتال۲- برای ساختمان های مسکونی و اداری : که در دو نوع در بازار عرضه می شود و با باطری قلمی کار می کنند و نیازی به هیچ دستگاه جانبی برای شناسایی و تعویض رمز و اثرانگشت ندارند و فقط صاحب قفل می تواند این کار را انجام دهد .

قفل دیجیتال و کلید دیجیتال چیست
5 از 1 رای