سقف کاذب آکوستیک چیست؟ انواع آن کدامند؟

  • 8 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
سقف کاذب آکوستیک چیست؟ انواع آن کدامند؟

تایل‌های آکوستیک نوعی سقف کاذب هستند که مهم‌ترین مزیت آن‌ها عایق کردن فضا در برابر سروصدا می‌باشد و در مکان‌های مختلف قابل‌استفاده است. مهم‌ترین ویژگی و کاربردی که با نام سقف‌های کاذب آکوستیک به خاطر می‌آید، راحت شدن از دست سروصداهای مزاحم است. سقف آکوستیک، مهم‌ترین ویژگی که دارد به‌عنوان یک عایق صوتی است. به همین دلیل در سینماها و سالن‌های تئاتر و چنین فضاهایی که سروصدا زیاد است بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد.


ساختمان‌هایی که در محله‌های پررفت‌وآمد شهر قرار دارند معمولاً از آلودگی صوتی که در آن منطقه وجود دارد دل‌خوشی ندارند. این سقف کاذب‌ها، بهترین راه‌حل برای رهایی از آلودگی صوتی مرکز شهر هستند. این نوع سقف کاذب در حقیقت یک عایق صوتی است که متریال مختلفی نظیر تایل‌های چوبی و گچی، پارچه، پشم‌شیشه، ورق‌های آلومینیوم و... در ساخت آن به‌کار برده می‌شوند.

در حال حاضر تایل‌های آکوستیکی که در بازار وجود دارد دو نوع است که سازه پنهان و سازه آشکار نام دارند. در نوعی که سازه پنهان باشد نصب از پایین صورت می‌گیرد و در نوع دوم که سازه آشکار است برعکس، نصب از بالا صورت خواهد گرفت.

انواع سقف کاذب آکوستیک به لحاظ شیوه‌ی نصب آن‌ها

  • دسته اول، تایل‌های آکوستیک بر روی سقف نصب می‌شوند
  • دسته دوم، نحوه قرارگیری آن‌ها با کمک شبکه فلزی است
  • دسته سوم، روی دیوارها نصب می‌شوند و آن‌ها را آکوستیک می‌کنند

مزایای سقف کاذب آکوستیک

عایق صوتی

اصلی‌ترین مزیت استفاده از سقف‌های کاذب آکوستیک جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی است ولی این موضوع تنها ویژگی تایل‌های آکوستیک نیست و ویژگی‌های دیگری نیز برای این سازه وجود دارد.


کاهش ارتفاع سقف

اگر منزلتان نسبتاً قدیمی است و سقف بلندی دارد، یکی از راه‌ها برای پایین آوردن سقف، استفاده از سقف کاذب آکوستیک است. با این کار، در مصرف انرژی (چه در تابستان و چه زمستان) هم  صرفه‌جویی می‌کنید.

پوشاندن لوله‌ها و سیم‌ و تأسیسات

یکی دیگر از مزایای تایل‌های آکوستیک که آن‌ها را بسیار محبوب می‌کند، پوشاندن لوله‌ها و سیم‌کشی‌های روی سقف است. به‌این‌ترتیب نه‌تنها محیط را زیباتر می‌کنید؛ بلکه هر زمان که نیاز به تعمیرات باشد می‌توانید با برداشتن ورقه‌ها به لوله‌ها و سیم‌ها دسترسی پیدا کنید. این ویژگی در سقف کاذب آلومینیومی هم وجود دارد. پس علاوه بر ایزوله کردن صوتی محیط، می‌تواند سیم‌ها و لوله‌های زیر خود را بپوشاند.

تنوع در مدل و طرح

ورقه‌های آکوستیک می‌توانند طرح و بافت‌ مختلفی داشته باشند که از جنس آن‌ها ناشی می‌شود. بیشتر تایل‌های آکوستیک از فیبر معدنی ساخته می‌شوند تا سروصدای محیط را کاهش دهند. این ورقه‌ها صدا و اکوهای درون محیط را به خود جذب می‌کنند. ویژگی جذب اکو، به‌خصوص در محیط‌هایی که به کف‌پوش بازتاب‌دهنده‌ی صدا مجهز هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

برداشتن بدون‌ دردسر سقف‌ها

سقف‌های کاذب آکوستیک علاوه بر نصب آسان، این امکان را به شما می‌دهند تا هر زمان که خواستید، آن‌ها را به‌راحتی بردارید یا تعویض کنید. مثلاً اگر زمانی تصمیم گرفتید کاربری اتاق را عوض کنید و دیگر به فضایی با سقف آکوستیک نیازی نداشتید، هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد.


بازتاب نور

این سقف‌ها به‌خوبی نور را در محیط بازتاب می‌دهند و در روشن شدن فضا نقش بسزایی دارند. این مزیت باعث می‌شود در مصرف هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و پول کمتری را برای روشنایی اتاق صرف کنید.

تعمیرات و نگهداری به‌صرفه و اقتصادی

با استفاده از تایل‌های آکوستیکی دیگر نیازی به رنگ‌آمیزی نخواهد بود که باعث می‌شود بخش اعظمی از هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

کاربرد سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک برای ادارات، شرکت‌ها، استودیوها و یا پلاتوهای هنری  قابل‌اجرا می‌باشد. این متریال، انتخاب خوب و پرکاربردی برای چنین فضاهایی است، اما به این معنی نیست که دیگر کاربرد دیگری نخواهد داشت. وجود صداهای مزاحم و زیاد آرامش هر آدمی را به هم می‌ریزد. در زندگی شهری امروزی نمی‌توان داخل شهر زندگی کرد و از سروصداهای مزاحم به دور بود. با استفاده از امکاناتی چون سقف‌های کاذب آکوستیک که در طرح‌های متنوع ساخته می‌شود، می‌توان تا حد زیادی از این فضای شلوغ در امان بود.

سقف کاذب آکوستیک چیست؟ انواع آن کدامند؟
5 از 3 رای