ترمیم کننده بتن و انواع آن

  • 27 شهریور 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
ترمیم کننده بتن و انواع آن

ترمیم کننده بتن آماده مصرف بر پایه سیمان، فیلرهای مستحکم و پلیمرها و مواد افزودنی انعطاف پذیر بوده که با افزودن آب به آن تشکیل بافت نرم و شکل پذیری داده و از چسبندگی قابل توجهی به مقاطع زیرکار برخوردار می باشد. از این ملات آماده مصرف و بدون انقباض جهت ترمیم قطعات بتنی پیش ساخته و گران قیمت، تسطیح کرمو شدگی و آسیب دیدگی دیوار، ستون و نمای ساختمان استفاده می گردد. تمایز خاص ترمیم کننده بتن، قابلیت اجرا تا ضخامت یک سانتی متر بدون ترک خوردگی در هر مرحله اجرایی و مقاومت فشاری، کششی و همچنین چسبندگی بسیار زیاد بر روی تمامی سطوح بتنی و سیمانی می باشد.

بتن یک ماده مقاوم است که دارای استحکام و دوام بالایی است. عوامل مختلفی می توانند بر روی بتن تاثیر گذاشته و موجب تخریب بتن شوند. ایجاد خرابی در سازه های بتنی، استحکام آن را کاهش می دهد. بتن می تواند در اثر عوامل مختلفی همچون خوردگی آرماتورها، برخورد با موادی نظیر اسید، سولفات ها، کلرید ها و غیره دچار تخریب و خرابی شود. در اثر عدم انجام صحیح مراحل اجرایی و بتن ریزی نیز ممکن است بتن آسیب ببیند. وجود محدودیت هایی از نظر اقتصادی و زمانی ترمیم و تعمیر بتن در این شرایط می توان از انواع ترمیم کننده بتن استفاده کرد.


مزایای استفاده از ترمیم کننده بتن :

۱-به راحتی با آب مخلوط شده وخمیری صاف و همگن و کار پذیر بدست می آید.

۲-به دلیل افزودنی های خاص چسبندگی عالی به سطح کار داشته و نیاز به مواد کمکی ندارد.

۳-به دلیل مقاومت کششی بالا و الاستیسیته عالی به هیچ وجه دچار جمع شدگی و ترک خوردگی نمی شود.

۴-مقاومت بالایی در مقابل یخبندان و ذوب و عوامل خورنده شیمیایی


انواع ملات های آماده ترمیم‌کننده بتن : 

۱-ملات‌های پایه سیمانی

۲-انواع ملات پلیمری

۳-ملات های نیمه پلیمری

۴-چسب‌ اپوکسی

۵-چسب لاتکس

 

۱-ملات ترمیم کننده بتن با  پایه سیمانی :

نوعی ملات ترمیمی آماده پودری بر پایه سیمان است که که به واسطه وجود پلیمرهای مختلف از جمله چسب بتن در ساختار خود باعث شده تا این ملات شکل پذیری و چسبندگی خیلی خوبی با انواع مصالح ساختمانی از جمله بتن و سنگ را داشته باشد. این ملات علاوه بر اینکه سطح بتن را ترمیم می کند باعث می شود سطح بتن نفوذ ناپذیر شود و از نفوذ عوامل خورنده بیرونی به داخل بتن جلوگیری کند

مزایا ملات ترمیمی پایه سیمانی  :

۱-بدون تغییر حجم در ملات، بدون انقباض 

۲-مقاومت بسیار خوب برای ترمیم هرگونه بتنی 

۳-چسبندگی بسیار بالا به انواع سطوح با مصالح معدنی از جمله بتن

۴-گیرش اولیه سریع و رسیدن به مقاومت بالا

۵-مقاوم در برابر چرخه سرما و گرما

۶-اجرای بسیار آسان


کاربرد ملات ترمیم کننده بتن  پایه سیمانی :

۱-پر کردن حفره های بتن کرمو و تسطیح سطح بتن (تسطیح سطوح متخلخل)

۲-زیرسازی کف و دیوار جهت آماده ساری برای نصب قطعات نما

۳-پرکردن حفره میان بولت ها

۴-عایق سازی سطح بتنی

 

۲-ملات ترمیم کننده بتن با پایه  پلیمری  :

ترمیم‌کننده‌‌ بتن معمولی با دانه‌بندی مناسب و بدون انقباض است که با توجه به پلیمرهای فعال شونده‌ای که در ساخت این چسب پودری به کار رفته، از چسبندگی قابل توجهی به سطوح زیر کار برخوردار بوده و مقاومت فشاری بالایی را تحمل می‌نماید‌. از ویژگی‌های ترمیم‌کننده معمولی بتن می‌توان به سهولت در اجرا، چسبندگی زیاد به مصالح پایه سیمانی، مقاومت در برابر سایش، خراش و ترک، نفوذپذیری کم اشاره کرد و در زمینه ترمیم سطوح ترک خورده، تسطیح سطوح متخلخل، پر نمودن خلل و فرج‌های بتن کاربرد دارد. روش اجرا بدین صورت است که سطح زیر کار یکدست و فاقد گودال‌های کوچک، عاری از هر گونه آلودگی، چربی و گرد و غبار باشد. قبل از اجرا، سطح زیر کار را کاملا مرطوب نموده تا خشک بودن سطح زیر کار موجب ایجاد ترک نشود و چسبندگی، به خوبی صورت بگیرد و در صورت وجود ترک‌های عمیق‌، می‌بایست ترک را کاملاً باز کرده خمیر را با کمی ماسه مخلوط نموده تا داخل ترک را پر کرد.

 

 ۳-ملات ترمیم کننده بتن با پایه  نیمه پلیمری   :

این نوع از ترمیم‌کننده‌‌ بتن، بر پایه‌ی سیمان بوده و حاوی انواع پلیمر‌های نیمه فعال و فعالی است که به واسطه وجود رزین پلیمری در ساختار خود قدرت چسبندگی بالایی به انواع سطوح داشته و ضمن مرمت و بازسازی نقاط آسیب دیده امکان آب‌بندی قطعات را نیز فراهم می‌آورد‌. پودر ویژه ترمیم‌کننده بتن یکی از بهترین و مؤثرترین ملات‌های ترمیم‌کننده بتن است که در انواع مراحل ساخت و آب‌بندی استخر و ترمیم نقاط آسیب‌دیده بتن قابل استفاده است. با توجه به وجود فشارات هیدرولیکی بالا در استخر ها و حساسیت آب‌بندی آن، استفاده از ملات ویژه ترمیم‌کننده بتن به عنوان ماهیچه می‌تواند مقاومت کنج استخر را در مقابل نیروی وارده افزایش دهد و آب‌بندی استخر را تا حدود زیادی تضمین کند.

این ترمیم‌کننده‌‌ ویژه برای مرمت و بازسازی سازه‌های بتنی مانند پل و اسکله، تعمیر قطعات پیش ساخته بتنی‌، تعمیر و محافظت سازه‌های بتنی دریایی‌، مرمت قطعات بتنی با میزان تخریب زیاد، ماهیچه‌گذاری در کنج‌های سازه‌های آبی و تمام سطوحی که در تماس مستقیم با آب هستند، قابل استفاده است.

 

۴- ملات ترمیم کننده بتن با پایه اپوکسی   :

ملات بسیار قوی و مقاوم بر پایه رزین های اپوکسی می باشد،که از خاصیت چسبندگی بالایی برای پیوند دادن بین بتن جدید و قدیم و سایر اجزا برخوردار می باشد. علاوه بر این از آنجایی که سطوح مختلف همواره در معرض انواع ضربه های مکانیکی از قبیل فشاری و سایشی قرار می گیرد لذا فرسایش حاصله از این عوامل به ایجاد پستی و بلندی در سطح و معلق شدن ذرات و آلودگی محیط را سبب می شودهمچنین در اثر تأثیر مواد گوناگون شیمیایی بر روی سطوح کف خوردگی سطوح بتنی و فلزی اجتناب ناپذیر است در نتیجه راهکار مناسب جهت پیشگیری از مشکلات فوق استفاده از پوشش هایی است که بتواند سطوح را در برابر ضربات و نیروهای مکانیکی و عوامل خورنده شیمیایی حفظ نماید و چسبندگی فوق العاده به سطوح زیر کار دهد.

مزایای استفاده از ملات ترمیم کننده بتن با پایه اپوکسی : 

۱-مقاومت مکانیکی بسیار بالا

۲-چسبندگی فوق العاده زیاد به سطوح زیر کار

۳-قابلیت شستشو حتی با مواد شوینده

۴-تنوع رنگ، قابلیت مصارف بهداشتی و قابلیت ترمیم آسان

۵-چسبندگی بسیار مناسب و مقاوم در برابر خورندگی و مواد شیمیایی (مواد اسیدی و قلیایی)

۶-پایداری در برابر تغییرات درجه حرارت و ضریب انبساط حرارتی کم

۷-عدم جمع شدگی و ترک خوردگی

۸-مقاومت کششی، خمشی و فشاری بالا

۹-نفوذ ناپذیری در برابر آب و محلول های شیمیایی


کاربرد ملات ترمیمی پایه اپوکسی: 

۱-آب بندی سطوح بتنی

۲-چسباندن بتن جدید به مقاطع بتن قدیمی

۳-اتصال بتن به مقاطع فلزی

۴-ایجاد پوشش محافظ در مقابل مواد شیمیایی (اسیدی و قلیایی) و حلال ها بر روی بتن و فلز

۵-کف سازی کارخانجات (کارخانه های کاشی جهت حرکت ترانسفرکار)

۶-ایجاد پوشش محافظ در سازه های دریایی

۷-پر کردن فضاهای خالی اطراف بولت ها

۸-کاشت میلگرد و انکربلت در بتن یا سنگ

۹-نصب قطعات و ثابت سازی آنها

۱۰-ایجاد پوشش مناسب معابر

۱۱-پرکردن حفره ها و شکاف های بین اجزای بتن


 

۵-ترمیم کننده بتن با پایه چسب لاتکس :

ترمیم‌کننده‌‌ بتن پودری است بر پایه سیمان، که دارای انواع رزین‌ها بوده و محتوی مواد افزودنی خاصی است‌ که به راحتی با آب ترکیب شده و خمیری با کاربری آسان بدست می‌آید. به دلیل افزودنی‌های خاص، چسبندگی عالی به انواع سطوح بتنی و مصالح معدنی داشته و نیاز به مواد کمکی ندارند، انقباض خشک‌شدن آن بسیار ناچیز بوده‌، به راحتی روی سطوح افقی و عمودی قابل اجراست و به دلیل مقاومت کششی بالا و الاستیسیته عالی به هیچ وجه دچار جمع شدگی و ترک خوردگی نمی‌شود. مقاومت بالایی در برابر یخبندان، ذوب و عوامل خورنده شیمیایی دارد. ترمیم‌کننده‌‌ بتن  در زمینه ترمیم آسیب‌دیدگی‌های سطحی بتن از قبیل ترک خوردگی، شکستگی، تخلخل، خراشیدگی، ایجاد سطحی صاف و بدون درز برای اجرای انواع نماها، ترمیم ناهمواری‌، آسیب‌دیدگی پله‌ها‌، نماها، قطعات پیش ساخته، مخازن بتنی آب‌، قطعات سیمانی‌، آزبستی و موزاییک، زیر‌سازی عملیات کاشی‌کاری و نصب پوشش بر روی آنها کاربرد دارند.


ترمیم کننده بتن و انواع آن
5 از 1 رای