بررسی رنگ و نقاشی دیوار

  • 29 خرداد 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
بررسی رنگ و نقاشی  دیوار

ساده ترین روش برای تزئین دیوارهای اتاق خواب رنگ آمیزی و نقاشی می باشد. با استفاده از یک برس یا رول رنگ آمیزی با کیفیت و یک سطل رنگ میتوان به راحتی نمایی جدید و زیبا به دیوار اتاق بخشید. قبل از رنگ آمیزی باید دیوارها را تمیز کنید, سوراخ ها و تو رفتگی ها را پر کنید, بر روی کف و مبلمان پارچه پهن کنید و قسمت هایی از دیوار را که نمیخواهید رنگ آمیزی شوند را پوشش دهید. با انجام اینکارها به نتیجه ای مطلوب در رنگ آمیزی دست خواهید یافت. علاوه بر آنها در رنگ آمیزی دیوارهای اتاق به نکات زیر نیز توجه فرمائید تا دکوراسیون اتاق با یک رنگ آمیزی اصولی زیباتر و شکیل تر به چشم بیاید.

انواع رنگ های مورد استفاده در ساختمان :

۱- رنک پلاستیک

۲-رنگ روغن


۱-رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک :



این رنگ از قدیمی ترین نوع رنگ ها بوده و با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد. رنگ کردن با آن بسیار آسان است و فقط باید دقت کنید که رنگ آماده شده بسیار غلیظ یا رقیق نباشد، چرا که در صورت غلظت بالا رنگ به خوبی بر روی سطح پخش نمی شود و پس از خشک شدن اثر قلم مو یا غلطک را باقی می گذارد.

در کل این رنگ ها برای پوشش سقف ها مناسب بوده و برای پوشاندن نقص ها گزینه ی بهتری است اما دوام کمتری دارد. 

مزایا رنگ پلاستیک :

۱-حلال این رنگ آب میباشد  و نیاز به حلال های نفتی ندارند.

۲-رنگ های پلاستیک درجه ی یک و اعلا  قابلیت شست و شو  دارند.

۳-سرعت بالا در اجرای این رنگ یکی از مزایای اصلی آن می باشد.

۴-بوی زننده ای همانند رنگ های روغنی ندارند.

۵-رنگ پلاستیک زود خشک می شود.

۶-این رنگ ها مات بوده و ایراد های دیوار ها و سقف ها را تا حد زیادی از بین می برند.

معایب رنگ پلاستیک :

۱-آب را جذب میکند و سپس به رنگ زرد تغییررنگ می دهد.

۲-زود چرک می شود و قابلیت شست و شو ندارد.

۳-بر روی آهن آلات مثل درب و پنجره و نرده قابلیت اجرا ندارد.

 

۲- رنگ آمیزی با رنگ روغن :


رنگ های روغنی از رنگ های سنتی و قدیمی محسوب می شود ولی هنوز برای رنگ آمیزی درب و پنجره های فلزی به عنوان یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود و حتی برای مواردی که به خاطر زیبایی بیشتر قرار است که دربهای فلزی از پوشش های مولتی کالر استفاده شود. رنگ روغنی به عنوان عایقی در برابر خوردگی و زنگ زدگی در آستر کاری ها استفاده می شود.

کاربرد رنگ های روغنی براق و مات  :دارای چسبندگی خوبی روی سطوح آهنی، چوبی و دیوارهای داخل و خارج ساختمان می باشند. این رنگ ها دارای انعطاف پذیری و ثبات براقیت قابل توجهی بوده و به مدت طولانی جلا و براقیت خود را روی سطح حفظ می نمایند.

 انواع بسته بندی : ربعیکوارت – گالن – حلب رنگ روغنی رنگی است که در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد این نوع رنگ آب گریز بوده و قابل شستشو و برای شل نمودن ان از تینر روغنی استفاده می کنند که بوی بد این رنگ حتی همسایه ها را اذیت می کند. رنگ خشک شده رنگ روغنی روی دیوار تیره تر از رنگ ساخته شده آن می باشد. رنگ های روغنی به سه  دسته : براق، نیمه براق و مات تقسیم می شوند.

۱- رنگ روغن براق :

(رنگ روغنی نقاشی روغنی) شادرنگ بر پایه رزین الکیدی با توجه به شرایط آب و هوایی ایران ساخته شده است. دارای براقیت بالا و سرعت خشک شدن مناسب می باشد. با قلم مو، غلطک و پیستوله قابل اجرا می باشد. این رنگ ها بر پایه رزین های آلکیدی ساخته شده و در انواع فام از سفید تا مشکی قابل عرضه می باشد. دارای براقیت بسیار خوب، مقاومتهای مناسب در برابر شرایط جوی و رطوبتی بوده و از ثبات نوری قابل توجهی برخوردار است. رنگ فوق قابل استفاده روی سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و گچی جهت مصارف داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. جهت مصرف روی سطوح فولادی اعمال یک لایه آستری الکیدی توصیه می شود. زمان خشک شدن سطحی ۳ ساعت و زمان خشک شدن عمقی ۲۴ ساعت است

مزایا و معایب رنگ روغنی براق:


از مزایای این نوع رنگ می توان گفت که این نوع رنگ کاملا براق بوده و دارای مقاومت و مانده کاری و پوشش زیاد بوده و بیشتر در بیرون ساختمان علی الخصوص بر روی آهن الات مثل در و پنجره و نرده مورد استفاده قرار می گیردبه علاوه این رنگ نور را بیشتر منعکس کرده و ایجاد روشنائی بیشتری در داخل اتاقها می کند. معایب استفاده از رنگ روغنی براق این است که موج و ایرادهای گچکاری را نشان می دهد.

۲- رنگ روغن مات:

رنگ روغنی (نقاشی روغنی) رویه مات شادرنگ بر پایه رزین الکیدی و استفاده از بهترین مواد داخلی و اروپائی متناسب با شرایط آب و هوایی ایران ساخته شد است. قابل استفاده بر روی سطوح گچی و سیمانی می باشد. بوسیله پیستوله، غلطک و قلم مو قابل استفاده می باشد. بعد از خشک شدن دارای حالت پوست تخم مرغی و بسیار زیبا و بادوام میباشد. این رنگ ها بر پایه رزین های آلکیدی ساخته شده و در انواع فام از سفید تا مشکی قابل عرضه می باشد. دارای مقاومتهای مناسب در برابر شرایط جوی و رطوبتی بوده و قادرند سطوح مات بسیار زیبایی را بوجود آورند. رنگ فوق قابل استفاده روی سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و گچی بوده و جهت مصارف داخل یا خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیردجهت مصرف روی سطوح فولادی اعمال یک لایه آستری آلکیدی توصیه می گردد. زمان خشک شدن سطحی ۳ ساعت و زمان خشک شدن عمقی ۱۶ ساعت است.

مزایا و معایب رنگ روغنی مات :

مزیت این رنگ این است که این نوع رنگ به علت مات بودن نور را منعکس نمی کند و به همین خاطر ایرادات گچکاری را تا حدودی نشان نمی دهد معایب استفاده از رنگ روغنی مات این است که مثل رنگ براق صد در صد قابل شستشو نبوده و به راحتی نمی توان لکه های روی دیوار را پاک نمود و به همین خاطر جاهای که دستمال کشیده شده دقیقا معلوم می باشد. پوشش کمتر و بوی زیاد ان نسبت به رنگ براق یکی دیگر از معایب رنگ روغنی مات می باشد.

۳-رنگ روغن نیمه مات :

این نوع رنگ در مخلوط نمودن رنگ براق و رنگ مات به نسبت مساوی بدست می اید. این نوع رنگ پوشش معمولی داشته و نسبت به رنگ براق کمتر و نسبت به رنگ مات بیشتر نور را منعکس می کند. این نوع رنگ نسبت به رنگ براق کمتر و نسبت به رنگ مات بیشتر قابل شستشو می باشد.

ابزار های مورد نیاز برای رنگ آمیزی و نقاشی :

۱-لباس کار مناسب

۲-چسب نواری کاغذی

۳-ملحفه، پارچه یا پلاستیک ضخیم

 ۴-سطل رنگ

,۵-غلطک و دسته غلطک

۶-نردبان

۷-قلم مو

۸-کاردک

 







مراحل رنگ امیزی :

۱-آماده سازی زیر سازی و زدودن گرد و غبار از دیوار :

 رنگ به تنهایی نواقص یک دیوار را برطرف نمی‌کند. دیوار را تا جای ممکن با بتونه صاف کنید، درزها و ترک‌ها را بگیرید.زمانی را برای آماده کردن اختصاص دهید. حدود ۸۰ درصد وقت خود را صرف زیرسازی کنید

از تمیز بودن سطح دیوار قبل از رنگ مطمئن شوید. هرگونه غبار یا ذرات ریز روی دیوار کار را خراب می‌کند.

۲-اجرای بتونه و سنباده زدن برآمدگی های بتونه :

سنباده در کار نقاشی نقش اساسی دارد. سنباده باعث جذب رنگ و مانع از ریزش آن شده، به کار جلا می‌دهد.

۳-رنگ زدن اولیه یا آستر :

قبل از رنگ کردن، سطح مورد نظر را روغن بزنید. استفاده از روغن مخصوص در زیر کار باعث روان‌تر و یکنواخت رنگ‌شدن می‌شود.

۴-الیاف روی غلطک را بگیرید

اگر غلطک تمیز نشود، الیاف آن معمولا روی دیوار باقی می‌ماند. با استفاده از یک چسب ساده الیاف اضافه غلطک را قبل از رنگ کردن بگیرید.

۵-رنگ کرده دیوار با غلطک یا قلمو :

به جای آن که دست خود را تا جای ممکن بکشید و یا بارها از نردبان بالا و پایبن بروید از این وسیله اهرم مانند استفاده کنید. مزایای آن از قیمتش بیشتر است.استفاده از قلم‌مو یا غلطک مخصوص رنگ با دسته‌های‌بلند در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

۶-آماده سازی رنگ به اندازه لازم :

می‌توان رنگ را با کامپیوتر انتخاب کرد و یا از رنگ‌های ترکیبی آماده استفاده نمود.رنگ‌های ترکیبی کمی با هم فرق دارند. کافیست دو طیف از یک رنگ را روی یک دیوار تست کنید و رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.یک‌جا درست کردن رنگ باعث می‌شود در طول نقاشی، رنگی ثابت داشته باشید و همچینین رنگ در ظرف در بسته گهداری شود. با داشتن رنگ به صورت کلی دیوارها یکنواخت رنگ شده، لازم نیست به جنگ لکه‌ها بروید.

بررسی رنگ و نقاشی دیوار
4/8 از 12 رای