انتخاب مناسب پرده آشپزخانه

  • 8 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
انتخاب مناسب پرده آشپزخانه

در آشپزخانه‌های قدیمی به دلیل بسته بودن محیط آشپزخانه و عدم دید به داخل، این موضوع مورد اهمیت واقع نبود، اما آشپزخانه‌های امروزی که خودشان گاه حتی جزئی از اتاق پذیرایی هستند اهمیت این موضوع بیش‌تر از قبل شده است. پرده یکی از تأثیرگذارترین عناصر در دکوراسیون قسمت‌های مختلف خانه به شمار می‌آید و به همین دلیل بهتر است نوع پرده انتخابی با فضای موردنظر متناسب باشد. پرده‌ها در هر قسمتی از خانه که مورداستفاده واقع شوند اهمیت خاص خودشان را دارند، خواه در اتاق نشیمن نصب شوند، خواه در اتاق‌خواب یا آشپزخانه. پرده آشپزخانه هم مثل هر فضای دیگر مهم است، مدل مناسبی که برای این قسمت از خانه انتخاب می‌شود اهمیت دارد.


انتخاب هوشمندانه پرده آشپزخانه

هدف اصلی استفاده از پرده آشپزخانه به‌منظور جلوگیری از ورود نور و آفتاب و هدف دیگر زیباتر ساختن آشپزخانه می‌باشد. اگر هدف شما این است که آشپزخانه‌ای نورگیر داشته باشید و آفتاب مهمان فضای داخلی آشپزخانه باشد بهتر است به سراغ پرده‌های حریر بروید، آن‌ها علاوه بر زیبایی که هنگام آویزان شدن به دکوراسیون داخلی آشپزخانه می‌بخشند، نور را هم به بهترین شکل ممکن به داخل خانه هدایت می‌کنند. در مورد رنگشان نیز اصولاً از رنگ‌های ملایم استفاده می‌شود که می‌توانید متناسب با وسایل داخلی آشپزخانه ‌این کار را انجام دهید.

گاهی هدف، پوشاندن نور و جلوگیری از ورود آفتاب به داخل آشپزخانه می‌باشد؛ در این مورد باید به سراغ پرده‌های ضخیم رفت. انتخاب نمونه‌های ضخیم این المان برای آشپزخانه‌هایی که طراحی کلاسیک دارند مناسب است، زیرا آن‌ها زیبایی و ابهت خاصی به فضای آشپزخانه می‌بخشند. همچنین می‌توانید از والان‌ها هم برای تزیین آن‌ها استفاده کنید.

هنگام انتخاب رنگ پرده، متراژ آشپزخانه را مدنظر قرار دهید. برای آشپزخانه‌هایی با متراژ کم، باید از رنگ روشن استفاده نمود تا فضا را بزرگ‌تر از اندازه واقعی نشان دهند؛ اما برای آشپزخانه‌های بزرگ محدودیتی وجود ندارد و استفاده از رنگ‌های تیره هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.




عوامل مؤثر در انتخاب پرده آشپزخانه

  •  زمانی که کاشی یا سایر متریال دیوارهای آشپزخانه شما طرح دار است، بهتر است پرده ساده انتخاب شود و پرده را طرح دار انتخاب نکنید. پرده‌های بالارونده و زیرا می‌تواند فضای موجود برای شمارا بیشتر جلوه کند.
  • پرده‌ها باقابلیت شستشو و کیفیت بالا را انتخاب کنید چون چربی‌ها سبب می‌شود شما پرده را بیشتر بشورید.
  • رنگ پرده را درست و با توازن رنگ‌بندی دیوار پوش و کف‌پوش و همچنین کابینت‌ها در نظر بگیرید. رنگ‌های جیغ سبب خستگی شما در طولانی‌مدت می‌شود. سعی کنید رنگ‌های گرم ولی با تن رنگ پایین انتخاب کنید. رنگ‌های خیلی کم‌رنگ هم توصیه نمی‌شود، چون سبب بی‌روحی و ناخوشی در روح و روان می‌شود.
  • عمر پرده‌های حریر به دلیل اینکه تنظیم نور در آن‌ها قابل پیش‌بینی نیست و حتماً باید زیر پرده ایی داشته باشد و همین امر موجب می‌شود شما مدام زیر پرده را کنترل کنید، کاهش پیدا می‌کند.


انواع مناسب پرده‌های آشپزخانه


۱. پرده‌های زبرا

پرده‌های زبرا توسط کنترل و یا توسط ریسمان، قابلیت تنظیم برای ایجاد نوردهی و یا منع نور را دارد، همچنین فضای کمی را اشغال می‌کند، همین امر سبب می‌شود برای محیط آشپزخانه پرده‌های زبرا بهترین گزینه باشند.


۲. پرده‌های ساده یا طرح دار

پرده‌های ضخیم و یا حریر، می‌توانند طرح دار یا ساده باشند. اگر دیوارهای آشپزخانه دارای کاغذدیواری طرح دار و یا دیوارپوش‌های طرح دار است حتماً این المان را از انواع ساده و تک‌رنگ انتخاب کنید ولی اگر رنگ دیوارها ساده است می‌توانید از پارچه‌های طرح دار متناسب با فضا و کاربری آشپزخانه استفاده کنید. به‌جز دیوارها، کاشی‌های کف هم می‌توانند روی طرح نمونه انتخابی تأثیرگذار باشند.

۳. پرده‌های توری سفید

این نوع پرده‌ها نه‌تنها در آشپزخانه، بلکه در سایر قسمت‌های خانه نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از این نمونه محدودیت زمانی وجود ندارد و اتفاقاً هنوز هم زیبایی خودشان را دارند. با کمک دوتکه پارچه که از دو طرف پرده توری آویزان شده‌اند می‌توانید آن‌ها را نیز زیباتر هم کنید. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از پرده توری سفید برای آشپزخانه چون سریع کثیفی را نشان می‌دهد، شاید خیلی مناسب نباشد.

۴. پرده‌های رومی

این مدل یکی از ساده‌ترین مدل‌های پرده برای تزیین آشپزخانه به‌حساب می‌آید که هزینه نصب آن‌ها هم بسیار ناچیز است. مدل‌های رومی معمولاً به کمک دوتکه پارچه رو به بالا جمع می‌شوند.


۵. پرده‌های کرکره‌ای

نمونه‌های کرکره‌ای دارای جنس‌های مختلفی هستند و این روزها زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی مدل‌های طرح چوب‌پرده‌های کرکره‌ای به‌خوبی با وسایل چوبی آشپزخانه نظیر میز نهارخوری هماهنگ می‌شوند و به همین دلیل پراستفاده هستند. این مدل به کمک نخ‌هایی که دارد به سمت دو طرف یا از پایین به بالا جمع می‌شود.

انتخاب مناسب پرده آشپزخانه
5 از 4 رای