آشنایی با انواع پنجره

  • 4 شهریور 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
آشنایی با انواع پنجره

پنجره در فضای ساختمانبه عنوان یک عنصر مهم نورگیری و تهویه فضای داخلی محسوب میگردد.پنجره فقط برای عبور نور و ورود هوا در ساختمان نیست بلکه در زیبایی ساختمان نیز تاثیر بسیاری دارد .

انواع پنجره :

پنجره های چوبی :

چوب به عنوان نخستین ماده اولیه ای که بشر برای ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار داده است به سبب زیبایی و اصالت منحصر به فرد خود همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است. از زمان تولید پنجره های اولیه تا کنون تکنولوژی فرآوری و کاربرد چوب همیشه در حال رشد بوده است. ویژگی های پنجره های تمام چوب فرآوری شده تا به حدی پیشرفت داشته که می توان موارد زیر را در این باره نام برد:


مزایا ی پنجره چوبی :

۱-قابلیت ساخت به صورت دو جداره،

۲- زیبایی، طول عمر بالا، عایق حرارت

۳ - جلوگیری از اتلاف انرژی، 

۴-عایق صوتی 

۵-عایق در برابر عبور ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا، 

۶-عایق در برابر نفوذ آب

۷-بی نیاز از رنگ، 

۸-قابل شستشو، 

۹-مقاوم در برابر نور آفتاب و حرارت، 

۱۰-نصب و تعویض آسان،

۱۱- قابل استفاده در انواع شرایط آب و هوایی.

 

پنجره های فلزی:

در میان انواع فلزهای موجود عناصر آلومینیوم و آهن برای ساخت و ساز پنجره ها در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

۱-پنجره آهنی :

پنجره های آهنی نیز به صورت دوجداره قابل ساخت می باشند. حسن آنها قیمت مناسب تر، قابل ترمیم بودن (مثلا در صورت شکستگی لولاها) و رنگ پذیری مناسب می باشد. اما همان مشکلات عایقی پنجره های آلومینیومی را داراست. به علاوه درزگیری آن نیز معمولا به درستی قابل انجام نبوده و در هنگام بارندگی باعث نفوذ آب از اطراف به داخل پنجره می شود. زنگ زدگی به مرور زمان از دیگر مشکلات این نوع پنجره ها می باشد.

 

۲-پنجره آلومینیومی :


پنجره های آلومینیمی دارای عمر بیشتری نسبت به چوب بوده و همچنین سبک تر و نازکتر است. حمل و نصب ساده تری نیز دارد. هرچند می توان شیشه این پنجره ها را دوجداره ساخت، اما از آنجا که بدنه قاب این نوع پنجره ها عایق نبوده و در نتیجه گرما را هدر می دهد و سرما را به فضای داخلی راه داده و عرق می کند، عملا خواص کامل پنجره های دوجداره را ندارند. آلومینیم یک فلز بوده و در مقابل خوردگی و زنگ زدگی آسیب پذیر است و به مرور زمان آسیب پذیرتر می شود. تورفتگی و خراش خوردگی آلومینیم قابل تعمیر نبوده و باید کلا تعویض گردد. گوشه های درب ها و پنجره های آلومینیمی به صورت مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند که باعث آسیب پذیری آن در برابر تغییر شکل خواهد بود.

پنجره آلومینیومی مشکلات پنجره آهنی را در بدو ورود خود حل کرد ؛ مشکلاتی اعم از خوردگی، زنگ زدگی، وزن زیاد و مقطع ضخیم تر. این پنجره مقاومت بالاتری در مقایسه با رقیب خود پنجره های چوبی داشت اما با این وجود مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشت که این پنجره را از صدر جدول پنجره های محبوب بازار حذف کرد. مشکلاتی مانند عایق نبودن، عدم امکان ترمیم در صورت وجود خط و خش و زدگی و …. هم چنین این پنجره ها عایق نبودن و باعث از بین رفتن انرژی می شدند .

 

پنجره های کامپوزیت:

در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی کامپوزیت ها که محصول فرآیندهای شیمیایی هستند، انتخاب های نو و تازه ای خواهند بود. ساخت قاب های پنجره ها نیز از پیشرفت تکنولوژی در این عرصه بی بهره نمانده است. در اینجا به نمونه ای از این مصالح ترکیبی شمیای اشاره خواهیم کرد. امروزه این کامپوزیت ها با روکش چوب نیز در بازار ارائه می شوند.


۱-پنجره های فایبر گلاس

کامپوزیت های پلیمری یا فایبرگلاس یکی از انواع مصالحی است که برای ساخت پنجره ها نیز از آن استفاده می شود. فایبر گلاس، کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود. مهمترین ویژگی های و پنجره فایبر گلاس عبارت انداز:وزن بسیار سبک، عدم نیاز به تقویت فلزی به علت استحکام و مقاومت بالا، عایق صوتی بسیار عالی، طول عمر و مقاومت زیاد، مقاوم در برابر خوردگی، مقاوم در برابر آتش، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، مقاوم در برابر فشار ناشی از زلزله، عایق حرارتی بسیار عالی، عدم ایجاد صدا به هنگام وزش باد و طوفان، ضریب ایمنی بالا در برابر سرقت، قابل تولید در رنگ های متنوع و زیبا، باز و بسته شدن آسان به علت انبساط بسیار کم .


۲-پنجره های دو جداره upvc :


یو پی وی سی  پلیمرهایی هستند که در فرمول شیمیایی با همدیگر متفاوتند. ها نسبت بهها مواد سخت تری هستند و تحمل دمای کمتری دارند. در صنعت پنجره سازی از این پلیمرها برای ساخت قاب پنجره ها استفاده می شود.

 از جمله مزایا ی  پنجره های  یو پی وی سی می توان موارد زیر را نام برد:

۱-به آسانی قابل شستشو هستند،

۲- صرفه جویی در مصرف انرژی: پروفیل های یو پی وی سی از هدر رفتن۳۰ درصد انرژی در درون ساختمان از طریق پنجره ها جلوگیری می شود، 

۳-تنوع رنگ و عدم نیاز به رنگ آمیزی، 

۴-عایق صدا (همراه شیشه های دو جداره یا چند جداره)، 

۵-عایق حرارتی ، عایق در مقابل الکتریسیته،( در نتیجه برای گرم کردن و یا سرد کردن فضا، انرژی کمتری مصرف می شود.)  

۶- عایق ضد حریق و از انتشار آتش جلوگیری می کند.

۷-صرفه جویی در مصرف انرژی

۸-ساختار محکم و مهر و موم شده یک پنجره دوجداره


اضافه کردن یک لایه سوم و یا چهارم شیشه ای به این پنجره ها، خاصیت عایق بودن آنها را افزایش خواهد داد. هر لایه ی شیشه ای مقدار قابل توجهی از حرارت عبور داده شده را به دام انداخته و از پنجره ها در برابر از دست دادن گرما محافظت خواهد نمودتراکم محدودمعمولا رطوبت روی یک سطح گرم به شکل قطرات.

 آب که یخ زده اند مشاهده می شود. این باعث می شود که اتاق سردتر به نظر آید و مردم را مجبور به تنظیم گرمای داخلی ساختمان می کند. هوای بین دو شیشه در یک پنجره، با مسدود کردن رطوبت در هوای سرد، مانع از افزایش تراکم ساختمان می شودعایق صداپنجره های دوجداره با ایجاد یک مانع بین خانه و محیط بیرون، عایق صدا را بهبود بخشیده اند.

ایمنیپنجره های دو جداره بسیار محکم تر از پنجره های قدیمی که به راحتی می شکستند، بوده و در نتیجه امنیت خانه ها را افزایش می دهند. از آنجائیکه پنجره هایمحکم تر از پنجره های معمولی ساخته شده اند، از بیرون نیز به سختی باز خواهند شد

کاهش آسیب به مبلمان و وسایل خانهپنجره های دو جداره می توانند مقدار نور خورشید و گرمای ورودی به اتاق را کاهش دهند. به این ترتیب می توانند در کاهش آسیب های نور خورشید به رنگ دیوارها، مبلمان، فرش و یا اشیا دیگر خانه کمک کننده باشند 

آشنایی با انواع پنجره
4/6 از 11 رای