آجر نسوز و کاربرد های آن

  • 8 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
آجر نسوز و کاربرد های آن

آجر از دیرباز تاکنون به‌عنوان یکی از عناصر اصلی ساخت‌وساز به کار می‌رفته است. برای برپا کردن هر بنایی به تعدادی آجر به‌عنوان عناصر اولیه و ضروری نیاز بود. رفته‌رفته به کاربرد این عنصر در ساختمان‌سازی اضافه شد و از این محصول در تزیینات ساختمان‌ها و بناها استفاده شد. امروزه آجرهای تزیینی که برای نما به کار می‌روند دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند که چشم هر بیننده را به خود خیره می‌کنند. نمای آجری ساختمان‌ها یادآور ابنیه قدیمی است. آجرنسوز نوعی آجر مدرن محسوب می‌شود که در برابر گرما مقاومت چشم‌گیری دارد و از آن می‌توان در نمای ساختمان و مصارف دیگر نیز استفاده نمود.

مزایای استفاده از آجرنسوز در نمای ساختمان

  1. به علت پخت در دمای زیاد در مقابل فرسایش، سرما و گرما مقاوم می‌باشد.
  2. به علت پخت، شامل طیف‌های رنگی زیبا می‌باشد که در پایان کار زیبایی نما صدچندان می‌شود.
  3. سبک بوده و نیاز به اسکوب و نگه‌دارنده ندارد و درنتیجه هزینه اضافی برای مشتری ندارد.
  4. جذب زیادی به ملات و سیمان دارد و هرگز از ساختمان نمی‌افتد و خطر سقوط مصالح صفر است.
  5. هر نوع طرح و الگویی را می‌توان با آجر اجرا کرد و محدودیت اندازه در محل نصب ندارد.
  6. درنهایت عایق سرما و گرما بوده و از اتلاف انرژی در همه فصول جلوگیری می‌کند.
  7. مهم‌ترین ویژگی آجرنسوز داشتن مقاومت حرارتی بسیار بالاست.


مواد اصلی تشکیل‌دهنده آجرنسوز

آجرنسوز از خاک چینی و نسوز ساخته می‌شود. فرآیند ساخت این آجرها در دمایی حدود ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. همان‌طور که از نامشان پیداست آجرهای نسوز مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت دارند. این آجرها که از مواد نسوز ساخته می‌شوند در دماهای خیلی بالا خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ می‌کنند

استفاده از مواد طبیعی در ساختن آجرهای نسوز باعث شده رنگ‌های آن‌ها ثابت بوده و در برابر تغییرات، مقاومت بالایی داشته باشند. تنوع رنگی آن‌ها و همچنین ثابت بودن رنگشان یکی از دلایلی است که استفاده از این آجرها را برای نمای ساختمان تائید می‌کند. نمای بیرونی ساختمان در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارد و اگر جنس محصولی که برای نما استفاده می‌شود مناسب نباشد به‌زودی رنگ‌پریده می‌شود و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

آجرهای نسوز علاوه بر این‌که در برابر حرارت و گرما مقاوم هستند، در برابر سرما نیز مقاومت بالایی دارند و در فصل‌های سرد سال هم نگرانی بابت آسیب آن‌ها وجود ندارد. آجرهای مذکور به‌آسانی به انواع ملات‎های ساختمانی می‌چسبند لذا امکان نصب آن‌ها روی نمای بیرونی ساختمان با درصد امنیت بالایی وجود دارد.ضریب انتقال حرارت در آجرهای نسوز بسیار پایین است درنتیجه در فصل گرم سال،کمتر از محصولات دیگر گرما را به خانه منتقل می‌کنند که همین ویژگی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند این آجرها در اندازه و قطع متنوعی ساخته می‌شوند که متناسب با طرحی که برای نما موردنظرمان است می‌توانیم از بین آن‌ها انتخاب کنیم. آجرنسوز جذب آب پایینی دارد، پس اگر به دلیل بارش باران در معرض رطوبت قرار بگیرد خطری ساختمان را تهدید نمی‌کند.

رنگ‌های آجرنسوز

این محصول در چهار رنگ اصلی مشکی، سیاه، قهوه‌ای و شاموتی زرد به بازار عرضه می‌شود. که هرکدام از این رنگ‌ها طیفی وسیع دارند. بر اساس چیدن آجرها در کوره میزان پررنگ بودن آن‌ها تعیین می‌شود. آجرهایی که در نزدیکی حرارت کوره چیده شده‌اند دارای رنگ تیره‌تری می‌باشند.


استفاده از آجرنسوز به‌عنوان کف‌پوش

در نمای داخلی ساختمان‌ها هم می‌توان از آجرنسوز برای پوشاندن کف خانه استفاده کرد. مقاومت بالا و نسوز بودن این محصول ازجمله دلایلی است که آن را برای این منظور مناسب می‌کند. علاوه بر این‌که آجرنسوز به‌آسانی حرارت را منتقل نمی‌کند و درنتیجه عایق خوبی برای حرارت به‌حساب می‌آید و تا اندازه زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

انواع آجرنسوز

  • آجرنسوز رستیک
  • آجرنسوز صخره‌ای
  • آجرنسوز لعابی
  • آجرنسوز کوره‌ای
  • آجرنسوز مشکی
  • آجرنسوز سفید

کاربرد آجرنسوز

  • برای ساختن شومینه
  • آجرنسوز در نما
  • آجرنسوز دکوراتیو در طراحی و دکوراسیون داخلی
  • برای کف‌پوش و دیوار پوش آجری
  • ایجاد زیبایی بی‌نظیر به دکوراسیون داخلی
آجر نسوز و کاربرد های آن
5 از 4 رای